Hei,

Vi er i gang med å renovere kjøkkenet, og da tenkte vi å bytte ut himlingen samtidig. I dag ser det slik ut:

T1oSylh.jpg
dKQEBMv.jpg
http://i.imgur.com/dKQEBMv.jpg

Man kan se biter av originaltaket under, og vår første tanke var å bare rive ned tretaket og la originaltaket bli værende (som trolig ser likt ut som i resten av huset). Problemet blir trolig at det er fullt av hull etter skruer/spiker.

Slik ser taket ut i øvrige rom:

Pn8cW9w.jpg
http://i.imgur.com/Pn8cW9w.jpg

Man kunne så klart rive ned både tretaket og originaltaket, spørsmålet er bare om det er noe poeng i det? Eller kan man kanskje nøye seg med å rive ned tretaket og deretter sette gips direkte på originaltaket (sparkle igjen glipe), altså slik som tretaket sitter i dag?

Vi hadde gjerne ønsket å ha et helt hvitt tak uten spor eller lignende, men spørsmålet er om det er mulig i et hus hvor stammen er av tre? Vi kan se enkelte vegger der det har beveget seg så mye at det har blitt sprekker i tapetet, men trolig er de tapetene fra 70-tallet.
 
Vi har fjernet i gangen, det var noen hull, men jeg fylte en dossprøyte for flytende antibiotika med sparkel og trykte i hullene, og pusset litt lett når det hadde tørket, deretter malte jeg over. Merkene synes i motlys, men bare hvis man ser etter akkurat det, og det er jo bare jeg som gjør. Så hvorfor ikke teste i et hjørne for å se hva du synes?
 
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Ja, jeg får se til å ta ned noen biter og se hvordan tilstanden virkelig er på taket under. Ellers virker fasade gipsplater å kunne bli fint og dessuten ganske enkelt å sette opp om jeg har forstått riktig.
 
Da har vi revet ned taket, slik ser det ut under:
kzrf5IN.jpg
lOTdCRr.jpg
NbNSXCF.jpg
SSFp5KE.jpg
uTWkqSN.jpg
5gQBFdQ.jpg
vCWju5P.jpg
ILNEL8m.jpg
Soy1QjB.jpg
Rghunne.jpg
MnXTGng.jpg
IqJRDKU.jpg
BjEGP9E.jpg
OsM8fHi.jpg
UsVvGdS.jpg
OlMXkT4.jpg
6aTepMs.jpg
0YztaiY.jpg
ZN7CCkt.jpg
Man kan her se at taket ikke går helt inn til ytterveggen av en eller annen grunn!? Så kan man også se isolasjon og takstol. Så man får anta at disse takplatene faktisk også holder opp isolasjonen, noe som gjør det mindre gøy å ta dem ned hvis man nå skifter tak helt. Vi kan også se at taket trolig er lagt gjennom samtlige rom, dvs. de sitter sammen mellom rommene.
VHiCtgM.jpg
ITvoUFn.jpg
Kan se at her finnes det også plast
oFiMPbN.jpg
qu2E3ei.jpg
shjWDmB.jpg
c65IjQ1.jpg
eWalZLc.jpg
04Dg4j5.jpg
deBkkCB.jpg
Man kan se her at taket henger ned noe, det kan være at taket ikke sitter helt oppe som det skal. Det er mulig å trykke det opp, men det svikter ned igjen.
KpgdzRt.jpg
4u9cZZo.jpg
blDBBiK.jpg
0qRa6B1.jpg
6USE3yN.jpg
FgYCkiz.jpg

Lenke til høyoppløselige bilder: http://imgur.com/a/Ctsba

Det vises dårlig på bildene, men taket under er ganske gult, og det er en del merker her og der. Mistenker at hvis man skal sparkle og legge mykfug mellom hver planke, så snakker vi omfattende arbeid. Først må man pusse hele taket, forhåpentligvis med en sliping der man kan stå fra gulvet. Så må man sparkle, pusse igjen, grunne, og til slutt male 2-3 lag. Man vurderer selvfølgelig om det kanskje er mindre arbeid å sette opp nytt tak?

Hvordan hadde dere gjort det? Utbedret eksisterende tak og lagt grove taklister for å skjule sprekken mot ytterveggen? Eller hadde dere lagt inn nytt tak, fasade gipsplate?
 
J
Flatt tak i trehus er vel ikke uvanlig, det kan bevege seg/sprikke hvis huset setter seg, men det pleier vanligvis å stoppe hvis huset står relativt stødig...

Men jeg tror ikke på å prøve å sparkle de platene som sitter der, de har nok aldri vært ment å kunne bli helt glatte. Men å sette vanlig takgips over og så legge remser og sparkle burde fungere... Det er sikkert mye arbeid, men det blir sannsynligvis et bedre resultat. Jeg tror ikke det er noe som er veldig dyrt å leie bort, og malere er jo vane og raske på dette i stedet for et halvgodt resultat og masse egeninnsats (det tar tid hvis man ikke er vant og har riktig verktøy). Det finnes også takplater som ser ut som de som allerede sitter der. Hvis man synes de er ok, så mistenker jeg at de er enklere å montere, det er nok derfor de finnes (for det er vel penere med flatt tak, det er litt "kontorfølelse" med disse takplatene synes i alle fall jeg, men heldigvis har alle forskjellig smak...
 
J
Sett opp nye gipsplater. Finnes med skråkanter som er litt mindre og lettere å håndtere om du ikke har en plateheis. Sparkle og slip deretter alle skjøtene uten remse minst 3 ganger til det er helt glatt. Lim deretter microlite eller tilsvarende fiberduk i taket. Mal så med takmaling. Garantert et pent, glatt og sprekke-fritt tak.
 
  • Liker
leby og 2 andre
  • Laddar…
Av ren tilfeldighet har jeg begynt å legge merke til hvilke tak folk har hjemme nå som jeg så at vi hadde papptak. Døm av min forbauselse når det har vist seg at jeg ikke har hatt noen peiling i det hele tatt på hvilke innertak folk har :)

Ikke engang de med flotte, hvitmalte paneltak har fanget oppmerksomheten min. Så lenge det er hvitt kan man slå seg løs ganske mye før det merkes.

Mao, legg ikke sjelen din i å gjøre taket til en detaljspørsmål. Effektivitet og fokus på riktige ting er mitt svar :)

Tillegg og presisering: reparer skader og mal, sier jeg.
 
Sist redigert:
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Å sparkle dette taket helt glatt var aldri min tanke, derimot å sparkle bort hull og andre defekter kunne vært mulig, men trolig ganske krevende. Å sette opp gipsplater høres ut som en enklere løsning, men på den annen side må man likevel sparkle dem (skruene) og trolig også sette elastisk fugemasse for å unngå de stygge sprekkene. Nå snakker jeg da om fasettslipte plater hvor man får en form for rutemønster.

Sikkert kan man få det helt glatt, men det er ikke gøy om det skulle sprekke, noe som føles som en risiko.

Så en form for rutemønster vil vi ha.

Sikkert finnes det ferdige tak som er mer som parkettplater, har dog ikke sett nærmere på det ennå.

Det jeg er litt bekymret for er at taket som er der nå virker ikke helt stabilt, det svikter litt, og hvis man trykker det oppover merker man at man kan trykke det opp 1 cm eller så der det ikke ligger bjelker. Til tross for det virker det relativt tykt, kanskje 2 cm. En tanke kan være å sette glespanel eller noe som man drar opp i takstolene, men det betyr at taket vil spise opp 3-4 cm ekstra, mistenker jeg.

Sikkert, skal man gjøre det ordentlig, så må man gå opp på loftet, fjerne all isolasjon over kjøkkenet og deretter ta ned taket. Man må så sette opp noe ordentlig som bygger noen cm slik at det blir stabilt nok til å holde uten å svikte.
 
JDKahn skrev:
Sett opp nye gipsplater. Finnes med avfasede kanter som er litt mindre og lettere å håndtere om du ikke har en plateheis. Sparkle og slip så alle skjøtene uten remse minst 3 ganger til det er helt glatt. Lim deretter på microlite eller tilsvarende fiberduk i taket. Mal så med takmaling. Garantert et pent, glatt og sprekkfritt tak.
Høres interessant ut, du sier avfasede? Du mener altså ikke de som er litt avrundede og som danner rutemønster? se: https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212

Så det man gjør er at man kjøper helt plane gipsplater som er avfasede i kanten mot hverandre, setter dem opp, sparkler med vanlig sparkel (ikke mykfug) og sliper 3 omganger. Bruk ikke remser, men sett i stedet microlite eller lignende fiberduk i hele taket? Blir det da ikke struktur eks:

500355647_1.jpg

For det er jo ikke videre pent.
 
En ting til, hvis man nå skal sette opp gips, skal man vente til kjøkkenet er på plass og da bare sette gips frem til skapene? Eller skal man rive ut alt og sette gips over alt først?
 
J
det er en finere vev som menes, tror jeg. Jeg ville nok valgt å gjøre taket først, det burde være enklere enn å måtte tilpasse seg til alle skap...
 
J
snowjim skrev:
Låter interessant, du sier faset? Du mener altså ikke de som er litt avrundet og som danner rutemønster? se: [lenke]

Så hva man gjør er at man kjøper helt plane gipsskiver som er faset i kanten mot hverandre, setter opp dem, sparkler med vanlig sparkel (ikke mykfug) og sliper 3 omganger. Ikke bruk remser men sett isteden microlite eller lignende fiberduk i hele taket? Blir det da ikke struktur ex :


For det er jo ikke videre fint.
Ja det var den skiven jeg siktet til.
Dessverre "trøtner" gammel gips etter mange år selv om det ikke ligger noen vekt oppå. (egen erfaring) For det virker litt underlig at man ikke skulle ha noe fastere mellom takstoler og gips. Noen type fastere skive alternativt spaltet. I mine tak satt det sponplate direkte mot takstoler og så gips på det. Så når jeg skrudde opp de nye skivene så løste "henget" seg automatisk gjennom noen ekstra skruer midt på skivene.

Det finnes helt glatt glassfiberduk uten struktur https://www.byggmax.se/färg/målningstillbehör/glasfiberväv/målarfilt-p18550
Som forrige taler sa, kan man grunne med den litt billigere malingen for det trekker godt første gangen, men ikke spar på den riktige malingen for det blir så mye bedre med en kvalitetsmaling med ordentlig pigment. Selv har jeg Scotte R2.

OBS. Gjør taket før du setter inn kjøkkenet. selv om man er forsiktig når man maler taket kommer det maling på vegger og gulv så man sparer mye tid og jobb på å slippe dekke til og maskere. Begynn med taket og så veggene. Dessuten blir det mye penere.


Slenger med et bilde fra deler av mitt tak så du ser ferdig resultat.

En del av et nymalt tak med innfelte downlights, viser overgangen mellom tak og vegg. Hvit og grå maling skaper en ren og moderne look.
 
Det der ser virkelig fint ut, sånn skulle jeg også like å ha det!

Jeg skal finne ut om innertaket virkelig bærer opp isolasjonen, jeg mener å huske at når jeg tittet ovenfra på loftet under isolasjonen så det ut som sponplate.

1Xn4d68.jpg

Du sier at jeg linker til riktig plate, men den er rund i kantene? D.v.s det blir et rutemønster når man setter opp den. Fyller du da inn dette manuelt med sparkel? Hvorfor ikke velge plater som er helt tette mot hverandre hvis man skal ha slett tak? Eller lar du Glassfiberen sørge for overgangen uten å sparkle opp under? Jeg mistenker at glassfiberen skal hjelpe til å håndtere bevegelser i huset så taket ikke får sprekker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.