Hei, vi har et steinhus fra 1953, der vi ønsker å åpne opp kott for å få mer plass på loftet. Da vi rev ned tapet og planker, syntes vi at bjelkene var veldig tykke. En snekker som var der i en annen anledning sa at det med 99 % sikkerhet ikke er bærende vegger, men man blir jo litt usikker. "Bjelken" som går mot taket var saget i 45 graders vinkel for å passe mot taket, så den er jo heller ikke spesielt bærende. Hva tror dere? Vi vurderer også å ta ned en lengre kott i et annet rom på loftet.

http://s14.postimage.org/hyji81bkh/IMG_0111.jpg

http://s8.postimage.org/vv3mw13n9/IMG_0104.jpg

Takk på forhånd for svar.

• En halvveis revet vegg i et hus fra 1953, med synlige trestendere og trepanel. Planker og byggeavfall ligger på gulvet.
  • Bygningsstruktur med treplanker som støtter en vegg i et eldre hus, delvis eksponert for inspeksjon.
Tvilsomt at de er bærende men kan ikke komme opp på "vinden" for å se takstolene?

Svarte mens du postet det andre bildet og ifølge det så fyller veggen en viss bærende funksjon.

Har du ikke helt selvbærende takstoler så er de garantert bærende. Har nettopp selv fjernet veggene til våre knevegger, som var bærende.
Ville nok gjette at de er bærende, fjerner du dem er det fare for at ytterveggene presses utover ved belastning og taket begynner å henge. Er du det minste i tvil, vent med å rive videre, og kontakt en bygningskonstruktør, ikke en snekker for råd. Snekker i all ære, men de kan sjelden gjøre beregninger på holdfastheten.

Sist redigert:
Tusen takk for deres raske svar!

Nå er jeg helt sikker, den er bærende.

Går sikkert an å bære av, vår var i stort sett lik som din og det vi gjorde var å forsterke slik at det forhøyede vegglivet ikke vil utover.

• Liker
Börjes Pöjk
  • Laddar…
Da får jeg anmelde en avvikende mening.

Virket virker litt vel spinkelt for å være bærende, jeg hadde i så fall forventet meg at takstolene var konstruert med kraftige støtteben.

At veggene trykkes ut er absolutt en risiko, men noen ganger finnes det forsterkninger i gulvet (mellombjelkelaget) for å forhindre dette. (Vårt hus har slike.)

Ettersom det er så mye å vinne på å fjerne kattvindene, vil jeg anbefale at dere ansetter en erfaren byggmester eller selv kontakter en bygningsingeniør for å avgjøre saken på stedet.

• Liker
Aantee16
  • Laddar…
De er bærende i den mening at takstolene er for svake på den spennvidden, derav sitter det en vegg der. Forsterk takstolene så kan du ta ned veggen. Akkurat som mycke_nu sier, få inn en erfaren byggmester så løser han det og ytterveggene sitter fast i mellometasjen. Den veggen har ingen kraft til å holde imot så veggene vil utover.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.