Hei!

I mitt hus har forrige eier delvis revet loftssidene. I ett rom har det blitt satt opp en ny vegg lenger inn, og i et annet rom har det blitt laget en sovealkove.

Nå vurderer vi å bygge om rommet med sovealkoven slik at det blir delt i to rom, men for å få en rimelig størrelse i hvert rom, ønsker vi å rive veggene til loftssidene. Tanken er å begynne å utnytte rommet der takhøyden er lavere enn 60-70 cm og lage lange, lave oppbevaringsrom.
Spørsmålet er om det er mulig å rive loftssidene. Jeg kan ikke med det blotte øyet se noe som tyder på at de er bærende. Det er ingen synlige setninger i takstolene i rommene hvor loftssidene allerede er revet.

Slik ser originaltegningen for konstruksjonen ut. Slik jeg forstår den, er ikke loftsveggene bærende, men takstolene hviler på hanebjelkene ytterst. Hva tenker dere?

Hvis jeg skal ansette noen for å undersøke dette, hva kalles en slik person, og hvilke firmaer har en slik ansatt?

• Originaltegning av huskonstruksjon med snittvisning, viser romhøyder og plassering av vegger, antatt ikke-bærende til kattvind. Dateres til 1944.
Der har du dessverre feil, de er i høyeste grad bærende. Les gjerne artikkelen min "Så fungerer en takstol" fra august 2020. https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol Uten de støtteben som finnes i kattvindveggene, ville takstolens høyben trenge å være kraftigere dimensjonerte. Derimot pleier det være mulig å forskyve dem i sidelengs retning. Dette bør man imidlertid regne på først. Akkurat nå kan du ikke vurdere ev. nedbøyninger. Vent til det er maksimalt med snø.

• Liker
Location og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Der har du dessverre feil, de er i høyeste grad bærende. Les gjerne min artikkel "Så fungerer en takstol" fra august 2020. [lenke] Uten de støtteben som finnes i kneveggerne ville takstolens høye ben måtte være kraftigere dimensjonerte. Det pleier imidlertid å være mulig å forskyve dem i sideveis. Dette bør man dog beregne først. Akkurat nå kan du ikke vurdere eventuelle nedbøyninger. Vent til det er maksimalt med snø.
Krøp inn i de kryperom som er igjen der de har flyttet inn kneveggerne. Mye riktig ser det ut som de har lagt en bærende bjelke mot innertaket som de har presset opp med nye støtteben i dimensjonen 45x70 i hver takstol. Bør jo rimeligvis fungere å gjøre slik på andre steder også, men i stedet for å skive igjen kryperommene burde jeg jo kunne bruke den plassen til oppbevaring. Er det en konstruktør man trenger som kan komme og regne på om det er tilstrekkelig eller om man må opp på loftet og forsterke ytterligere?

Støttebena sine dimensjoner er ikke så følsomme. En kort 45x70 tåler ganske mye trykkraft. Det er først og fremst høybena som trenger å kontrolleres. Jeg gjetter at det er snakk om 3x7 tommer. Da har du mest nytte av en konstruktør. Skillte c/c-avstander mellom takstoler og gulvbjelkelag tvinger frem en bærelinje mot innertaket, som du skrev.

J justusandersson skrev:
Støttebena sine dimensjoner er ikke så følsomme. En kort 45x70 tåler ganske mye trykkraft. Det er først og fremst høybena som trenger å kontrolleres. Jeg gjetter at det er snakk om 3x7 tommer. Da har du mest nytte av en konstruktør. Forskjellige c/c-avstander mellom takstoler og gulvbjelkelag tvinger frem en bjelke mot innertaket, som du skrev.
Hei!

Målte mine høyben, de er 3x6 om jeg ikke har regnet feil. Fant også en tegning over takstolene. Der er det ingen støtteben inne, så vidt jeg kan se. Mine takstoler sitter generelt tett, ca. 105cc.

• Bildet viser en byggetegning for takstoler med målsettinger. Tegningen viser ikke støtteben, og takstolene er plassert på cirka 105cc avstand.
En meget opplysende tegning, selv om den var vanskelig å lese. Den solide takhellingen i kombinasjon med høybentenes dimensjoner og den korte c/c-avstanden gjør at det ikke trengs noen støtteben. Originaltegningen er sikkert korrekt i denne henseende. Min gjetning er at de har blitt lagt til i ettertid og av andre grunner.

J justusandersson skrev:
En meget opplysende tegning, selv om den var vanskelig å lese. Den solide takvinkelen i kombinasjon med dimensjonene på åsene og den korte c/c-avstanden gjør at det ikke er nødvendig med noen støtteben. Originaltegningen er sikkert korrekt i denne henseende. Min gjetning er at de har blitt lagt til ettertid av andre grunner.
Kattvindene finnes med på tegningene for planløsningen, som er datert samtidig, men de er merket som garderober - så de har nok hatt formålet å utgjøre lagring, men ikke vært en del av takkonstruksjonen da. Snakket rundt med naboene som har hus bygd samtidig, og noen av naboene hadde ikke engang kattvinder originalt i husene, men deres loft besto av et innredet rom og et større lager/tørkerom med tørkesnorer og tørrlagring. Skal ta med meg tegningene på jobben en dag og skanne dem inn. Føles bra å ha dem oppbevart i fornuftig digital form også.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.