Hei forumvenner.
Jeg er i ferd med å rive en vegg mellom kjøkken og stue. Huset er et hus fra Lingheds sagbruk ca 8x15 m bygd 72-73.
Veggen i trepanel med synlige stendere, rør og ledninger, delvis åpen mot kjøkkeninnredning med fliser og avdekket kant på venstre side.
Det har takstoler i henhold til vedlagte bilde. Lengde mellom yttervegger er 8400cm (takstolens anlegg) og over underarm på takstolene er 170/200 cc120 hvilket skal klare et spenn på 9000cm ifølge treveiledningen.
Loftsrom med trekonstruksjon og takstoler i et hus, sett fra innsiden med synlige bjelker og planker over.
Väggen som skal bort består fra stue (tretex12mm, råspont 10mm, regel 45mm med variert cc mål (23-85cm) deretter råspont 10mm og gips 12mm. Se bilde.
Veggen som skal rives, med synlig treverk og isolasjon i en renoveringsprosess mellom kjøkken og stue. Byggeavfall ligger på gulvet.
Det har også hengt kjøkkenskap på veggen før disse ble revet bort. Det finnes ingen avbæringer eller lignende over dører mm i øvrige huset.

Jeg har gjennom en bekjents bekjent hørt at taket kanskje kommer til å bøye ned litt ved eventuell riving, men at det ikke skal påvirke konstruksjonen for øvrig da loftet ikke kan innredes mm. Noen andre som har noen tanker...?

S
En hjertevegg innebærer at veggen er bærende og således fungerer som et underlag for takstolene. Om den er der for å redusere deformasjonene eller for bæreevnen sin skyld, må kontrolleres.

Legg opp de tegningene du har på huset så gjør det lettere. Går veggen langs med takstolenes retning eller krysser dem? OM det er en hjertvegg så må du pause i rivingen nå.

K
En hjertevegg river man ikke bare sånn uten videre! Men jeg har veldig vanskelig for å tro at den der relativt spinkle veggen du har lagt opp bilde av er en hjertevegg, hva får deg til å tro det? Du trenger å svare på spørsmålet om veggens posisjonering sammenlignet med takstolene, og også kontrollere mot tegningen ville vært bra.

Sist redigert:
Det der er ingen hjertevegg og takstolene er selvbærende.

Takk for deres svar.
Jeg drar og henter tegningene i dag og legger dem inn, så kanskje det belyser spørsmålet litt bedre.

Jeg trodde at hjärtvägg var en vegg som gikk midt i huset langs mønet uansett om den var bærende eller ikke. Men der ser man, man lærer alltid noe nytt.
Personlig er i alle fall min gjetning at veggen ikke bærer, men har avsluttet rivingen inntil videre. Ikke bra å gå på gjetninger. Det finnes for øvrig flere dører og garderober i veggen og kun en 45x45 som er spikret mot vindsbjelkelaget og stående ukuttede 45mm stendere sporadisk utplassert. Føles veldig spinkelt. Det som får meg til å tvile er at veggen står midt i huset tvers over takstolene. Men som sagt, veggen kan jo ha andre formål enn bare å bære....

K
Nei en hjertetvegg er en vegg som er tverrgående mot takstolene og tak opp last som ledes ned i mark via gulvbjelkelag og grunn. At den bare er tverrgående er ikke riktig å kalle den for hjertetvegg. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hjärtvägg

Hvordan er den veggen festet? Den ser jo unektelig veldig spinkel ut, og kan du "gynge" den litt i festene på gulv og/eller i taket så ser du direkte om den bærer noe eller engang har avstivende effekt (tviler dog sterkt på begge).

Da kommer bilder på tegningene
Tegning av et tverrsnitt av et bygg med målangivelser på høyde og vinkel for taket.

Ritning som viser en trekonstruksjon med mål og detaljer, muligens for et takverk. Papiret har ingravert logo fra Dala-Hus.

Byggetegning av takstolkonstruksjon med spesifikasjoner og mål, inkludert detaljer som ventilasjon og stolpeplassering.

Gulnet bygningsplan tegnet for hånd, viser flere rom med detaljerte mål og spesifikasjoner, inkludert et rom merket som "vardagsrum".

Byggetegning som viser detaljer om innervægger med spesifikasjoner for materialer og dimensjoner, inkludert standard blokkbredder og mineralullisolering.

BirgitS
Finnes det noen blokk(er) som er merket med X på den/de tegningene som forklaringen i siste bildet gjelder?

BirgitS BirgitS skrev:
Finnes det noe/noen blokker som er merket med X på den/de tegningene som forklaringen i siste bildet gjelder?
Ifølge plukkliste finnes kun R markerte innervegger /veggblokker med.
Papirark med håndskrevne notater om byggmaterialer, inkludert veggblokker og stolper. Tabellen viser mål, antall og spesifikasjoner for et byggeprosjekt.

Så fant jeg en notering i søknaden for byggetillatelsen..
Plocklista for byggekonstruksjoner med tekst om innvendige vegger, bjelkelag og materialspesifikasjoner, inkludert regel- og paneldimensjoner.

BirgitS
Det er vel bare to av alle veggblokkene som står under innervegg R.

Bærende stendere er 75 mm tykke og ikke-bærende 50 mm tykke ifølge bildene. Du skrev tidligere at de var 45 mm. Er de 45 mm på alle sidene?
I så fall er de ikke bærende.

BirgitS BirgitS skrev:
Det er vel bare to av alle veggblokkene som står under innervegg R.

Bærende stendere er 75 mm tykke og ikke-bærende 50 mm tykke ifølge bildene. Du skrev tidligere at de var 45 mm. Er de 45 mm på alle sidene?
I så fall er de ikke bærende.
De aktuelle veggene er 50x50 ikke 45x45, jeg målte ikke før. Det er jo bare badet som er isolert. Øvrige vegger virker å være uisolerte 50x50 pluss råspont osv.

BirgitS
Da så, da stemmer det at de ikke er bærende, noe de jo heller ikke bør være siden det er fagverkstakstoler.

Ja men da så.
Ingen imot så fortsetter jeg (y):D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.