78.296 lest ·
78 svar
78k lest
78 svar
Rive bærende vegg, sette HEA Bjelke på 6 meter?
Har det løst seg for deg? Det var mange innlegg så jeg orket ikke lese gjennom alt. Har du ikke fått svar så kan du skrive til meg om spennvidde, og eventuelle laster om du har, eller så kan vi ta en titt på tegningene du har så kan jeg hjelpe deg med dimensjonering.
Jeg tenker at det er overdimensjonert hos naboen. En så høy bjelke på 3,5 m er veldig kraftig. Nå fungerer stål og tre ulikt, men si at 2 cm senkning under last i midten er akseptabelt. Hvilke krefter snakker vi om? Er det sammenlignbart med limtre på 270*66?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En 3,5 meter lang IPE 160 får en maks nedbøyning på ca 11 mm om den belastes med en utbredt last på 11 kN/m (= drøyt 1100 kg/m). Større nedbøyning synes jeg ikke du bør ha. For å vurdere om det er rimelig må man kjenne til takkonstruksjonen og dens mål samt aktuell snøsone. Limtre 66x270 tilsvarer snarere IPE 140. Jeg synes ikke at man skal gjette i et tilfelle som dette, det er veldig lett å regne ut hva som trengs.
Nja, ikke så lett å regne. Finnes ingen tilgang til vind på disse lavt skrånende rekkehus fra - 64 og tegningene viser ingen dimensjoner på taksperrer eller hvor tett de ligger.J justusandersson skrev:En 3,5 meter lang IPE 160 får en maks nedbøyning på ca 11 mm om den belastes med en utbredt last på 11 kN/m (= drøyt 1100 kg/m). Større nedbøyning synes jeg ikke du bør ha. For å vurdere om det er rimelig må man kjenne takkonstruksjonen og dens mål samt aktuell snøsone. Limtre 66x270 tilsvarer snarere IPE 140. Jeg synes ikke man skal gjette i et tilfelle som dette, det er veldig lett å regne ut hva som trengs.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du har vel en form for tegning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Legg ut en plantegning og kompletter med et foto tatt utendørs.
Alt jeg dessverre har.
Takk finnes ingen vettige tegninger dessverre. Har bare hva naboen har brukt.B bivven skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man kan komme ganske langt med det materialet. Hvor ligger huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Spennvidden dvs åpningsmålet er helt avgjørende. Nedbøyningen øker eksponentielt med spennvidden. Det er ekstremt stor forskjell mellom 180 cm og 350 cm!
Så er det jo, men Ipe160 er ganske kraftig. Hva kan man regne med for snølast per kvm her?J justusandersson skrev:
Jeg har begynt å fjerne et par bjelker i mellomveggen som er nærmest yttervegg, og taket har ikke noen støtte i det hele tatt nå i den delen på hele husets lengde, men det var ingen belastning i det hele tatt på stående bjelker. Saga setter seg ikke fast ved kapping, du vet. Godt tegn, men nå skal jeg sette stempel og fortsette.