78.296 lest ·
78 svar
78k lest
78 svar
Rive bærende vegg, sette HEA Bjelke på 6 meter?
jeg kan nok ikke få inn en limtrebjelke pga høyden. finnes det noe annet alternativ enn en 630 limtrebjelke eller en HEA260 som ikke bygger så mye?
jeg fant noe som heter bjelkeanker funker det på samme måte som vinkeljern?
hvilken er best å bruke stålsøyle eller tre, innbiller meg at det blir kuldebroer lett med stål i yttervegg.
//Peter
jeg fant noe som heter bjelkeanker funker det på samme måte som vinkeljern?
hvilken er best å bruke stålsøyle eller tre, innbiller meg at det blir kuldebroer lett med stål i yttervegg.
//Peter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Limtre 90x630 kan erstattes med 215x495, eventuelt også 215x450, det avhenger av hvilke laster som er aktuelle. HEA 260 kan erstattes med HEB 240. Spørsmålet om stolper i tre eller stål har mange aspekter. Man bør ha en helhetlig tilnærming.
Innfesting i stålbjelkens liv er en god løsning om man vil gjøre bjelkelaget kompakt. Den er derimot uegnet om sekundærbjelkene spenner over flere felt.
Innfesting i stålbjelkens liv er en god løsning om man vil gjøre bjelkelaget kompakt. Den er derimot uegnet om sekundærbjelkene spenner over flere felt.
hadde tenkt å sette bjelken fra vegg til vegg (6m) portbredde ca 4,7 deretter kommer det en veggbit før sidedøren som er ca 20 cm fra yttervegg på huset.
ovenpå bjelken vil takstolene bli plassert.
takstolene har cc90 bortsett fra nærmest huset der blir de cc60 (2 stk pga snølomme).
jeg må åpne eksisterende vegg for å gjøre plass til stolper, det er ganske trangt spesielt mot huset.
ovenpå bjelken vil takstolene bli plassert.
takstolene har cc90 bortsett fra nærmest huset der blir de cc60 (2 stk pga snølomme).
jeg må åpne eksisterende vegg for å gjøre plass til stolper, det er ganske trangt spesielt mot huset.
Jeg har et lignende problem som Andreas som opprettet denne tråden. Jeg skal fjerne bærende vegg mellom kjøkken og v rom. Naboen har gjort denne forvandlingen men har valgt limtre. Det er noen år siden så han har ingen beregninger på det.J justusandersson skrev:Du er i alle fall i rett herad. Mer kan man ikke si uten flere opplysninger, fremfor alt en seksjonstegning. Om ikke høydeforskjellen mellom limtre og stål er større enn 10 cm ville jeg nok valgt limtre. (Nå finnes det ikke limtre i standard størrelse som er 30 cm, 27 eller 31,5 derimot) Den visuelle forskjellen er forsvinnende liten. En limtredrager er derimot mye penere. Det holder med å male den. En stålbjelke skal bygges inn med gipser og lekter og er generelt litt slitsom når den skal møte tre.
Avstanden er iallfall 3,5 m og hviler på lekter. Jeg tenker å satse på HEA som bjelke og sveise mot kvadratiske KPR. En dyktig sveiser får varme bjelken så den ikke svikter og sveise støttene.
Naboen har brukt 65x315 limtre. Tror du at du kunne gi meg en pekepinn om dimensjon på bjelken? Ingen overetasje, bare lavt skrånende tak (5% kanskje).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du havner mellom HEA 140 og HEA 160, så det beste er å ta den sistnevnte. Om det er riktig i sammenhengen vet jeg selvfølgelig ikke, men en 3,5 m lang HEA 160 klarer 10 kN/m (drøyt 1000 kg/m) i utbredt last med en nedbøyning på 1/600 av spennet så det er ganske solide saker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt. Knekkbelastningen ved 2,7 meters høyde på en KKR 70 3mm gods er 108 kN så der finnes marginer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Som sammenligning:
Vårt hus, som ble bygget i 2010, har en åpen del mellom "spiserom" og "stue" på 5,14 meter.
Ved startmøtet før byggingen la vår kvalitetsansvarlige (nå heter det kontrollansvarlig) pannen i dype folder cirka 10 sekunder, og sa at "her får vi legge inn en stålbjelke".
Det ble en HEA-bjelke, 200 mm, 5400 mm lengde.
Den ligger plassert på et par 95x95 lekter/stolper, innebygd i veggene,
og ligger helt usynlig inne i bjelkelaget.
Takstolenes underrammer er altså kappet på midten der, og hviler på HEA-bjelkens nedre flens.
Så med litt pirk skal det nok gå å få åpningen mellom rommene fri og fin også.
Bjelken kostet da, for 9 år siden, 5000 kr inkludert frakt og moms.
Vårt hus, som ble bygget i 2010, har en åpen del mellom "spiserom" og "stue" på 5,14 meter.
Ved startmøtet før byggingen la vår kvalitetsansvarlige (nå heter det kontrollansvarlig) pannen i dype folder cirka 10 sekunder, og sa at "her får vi legge inn en stålbjelke".
Det ble en HEA-bjelke, 200 mm, 5400 mm lengde.
Den ligger plassert på et par 95x95 lekter/stolper, innebygd i veggene,
og ligger helt usynlig inne i bjelkelaget.
Takstolenes underrammer er altså kappet på midten der, og hviler på HEA-bjelkens nedre flens.
Så med litt pirk skal det nok gå å få åpningen mellom rommene fri og fin også.
Bjelken kostet da, for 9 år siden, 5000 kr inkludert frakt og moms.
Hvordan fikk dere inn de der? Bjelken er ingen oppned T, så man kan ikke bare stikke den opp i en skåre så å si.KnockOnWood skrev:
Skjøt dere inn bjelken fra siden så den gled inn med de avsagde underrammene mellom HEA-bjelkens flens?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nei, jeg var kanskje uklar.
Balken ble lagt inn da huset ble bygd, så de fire takstolene (beregnet og produsert av Derome) som ble berørt av åpningen, kom levert kuttet "på midten," der balken skulle ligge.
Balken ble lagt inn da huset ble bygd, så de fire takstolene (beregnet og produsert av Derome) som ble berørt av åpningen, kom levert kuttet "på midten," der balken skulle ligge.
Jaha, da kunne dere på et vis lirke inn de der når alt ble løftet på plass.KnockOnWood skrev:
Trodde det var eksisterende takstoler på eksisterende hus som dere modifiserte
Vi har nettopp gjort en åpning på 5,8 som vi bærer av med en HEA-bjelke. Vi har dessuten lavt under taket, så limtre var utelukket. Bjelken hviler på 95x95 støtter som bygges inn i veggene. Bærer av mot takstolene. Vi måtte rive hele innertaket samt bygge inn støttene i veggene. Når alt er klart, vil knapt noe synes.
Igjen, takk! da var KKR løstJ justusandersson skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
En IPE160 ligger et sted mellom HEA120 og HEA140.Bjorx skrev:
Her kan du sammenligne ulike profiler, det du bør sammenligne er Iy samt Wy mellom profilene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
500 kr eks. mva er halve prisen om bjelken er 3,5 meter lang, så det er et kupp. Spørsmålet er om IPE 160 klarer oppgaven. Jeg synes du burde sjekke det først.