Ved nærmere ettertanke tror jeg at en holdbar innkledning av en HEA-bjelke krever en regel også på bjelkens underside, noe som ville innebære en påbygging nederst på 45+13 mm. En annen variant du kan begynne å fundere på er å redusere spennvidden til ca. 5 meter. Da kunne en 215x270 limtrebjelke fungere.

Du slipper kle inn stålbjelken med gips hvis du i stedet maler den med brannbeskyttelsesfarge.

Går utmerket å lime gips på stål med f.eks. pl400

• Liker
nzsc
  • Laddar…
Man pleier å sette spikerslag på hver side av jernbjelken så det bygger ikke ned mer enn gipsens 13 mm.

Utgangspunktet må være at det skal være pent og holdbart og tåle de bevegelsene som oppstår. Hvor vakkert er det med en brannmalt HEA-bjelke i kjøkkentaket? Konstruksjonen som skal skjule stålet må også tåle at stålet beveger seg på en annen måte.

Martin_B
Må alltid stålbjelker brannsikres hvis de ikke kles inn i gips?
Og må de alltid kles inn i gips ellers?

Men hva gjør man der stålbjelken for eksempel møter trebjelkelag ovenfor? Må stålbjelken da brannsikres på oversiden før den presses opp mot trebjelkelaget? Høres komplisert ut.

Hva sier man om overdimensjonerte stålbjelker der trelekter er presset inn i siden på dem uten å brannsikre? Trelektene burde jo hjelpe til å bære litt nemlig, når stålbjelken begynner å miste bæreevne på grunn av varmen.

Man kan jo gjøre på en del forskjellige måter, spørsmålet er hva som er tillatt.

• Liker
Fia_ia
  • Laddar…
Martin_B
AndreasJohansson80,

Forresten, kan du ikke sette HEB i stedet? Har de regnet på om det går an å få ned høyden ytterligere litt med HEB i stedet?

Om HEB nå finnes i såpass lavprofil til å begynne med, det vil si :)

• Liker
Leohad
  • Laddar…
Hei Martin!

Status er at jeg venter på riktige konstruksjonstegninger for å kunne gjøre nøyaktige beregninger så får vi se om det ender med HEA/HEB/IPE eller limtrebjelke :)

Kommer tilbake!

• Liker
ahmadlp069
  • Laddar…
Hei igjen!

Da var det på tide å oppdatere litt med status!

Kommunen hadde dessverre ingen konstruksjonstegninger, men de hadde riktige skalerbare (skala 1:100) plantegninger inkludert komplett seksjon.

Justusandersson ovenfor har tatt en titt på dette og kommer frem til følgende alternativer:

3,6 meter spennvidde:
115x225 mm limtrebjelke

3,8 meter spennvidde:
115x270 mm eller 165x225 mm limtrebjelke

Begge alternativene klarer seg med 3 stk søyler 115x115 mm limtresøyler.

Så litt avhengig av hvordan vi plasserer midtsøylen så havner vi på enten 3,6 meter spennvidde eller ca 3,8 meter, og mellom disse varierer det på dimensjonene av takbjelken.

Vi skal bygge ut en brystningsvegg som er ca 1 meter høy fra yttervegg hvor vi mot kjøkkenet skal plassere to underskap og en benkeplate oppå, vi trenger mer plass på kjøkkenet. Vi ønsker derfor å plassere midtsøylen rett ved siden av brystningsveggen, på den måten vil ikke søylen være i veien siden det likevel allerede settes opp en vegg der.

Noen andre som er kyndige som ville kaste et øye på dimensjonene ovenfor, det føles alltid bra å få opplysninger fra to forskjellige hold :)

Jeg vedlegger følgende:
1. Planskisse + seksjon i PDF (1:100)
2. Planskisse i bildeformat for å vise plassering av søyler.
3. 3 stykker bilder som viser hvordan tanken med brystningsveggen er.

Takk som vanlig for all hjelp jeg kan få.

L
Ja, 6 meter kan man ikke dra. Spesielt ikke om det skal være bærende. Med 3,6 meter er det ingen problemer. Kjør med en lavere stålbjelke som er grovere. Da får du mer takhøyde. Deretter kan du kle den på undersiden med reparasjonsgips som bare er noen mm tykt. På sidene kan du trekke ned OSB og så vanlig gips på. Tenk på at midtstolpens tykkelse også kommer til å spille inn. Så en stolpe av stål der også blir penere.

Hadde bjelken kun vært 3,8m og ligget på to søyler, ville jeg synes det høres spinkelt ut. Men i og med at den går videre ytterligere 2,2m og får en søyle på midten som gir et hjelpende moment, høres det mer rimelig ut. Legg merke til at jeg ikke har regnet på det, men det høres greit ut.

Takk for deres svar!

Som det ser ut nå, heller det mot et spenn på 3,8 meter (skal kontrollere dette i løpet av neste uke når jeg får mål på kjøkkenunderskapene som skal sitte foran brystningsveggen).

Siden bjelken skal gå mot eksisterende vegg i hall som kun er 115 mm dyp inkl. gips, føles alternativet med limtrebjelke 115x270 mm som et helt OK alternativ, da vil ikke bjelken stikke utenfor eksisterende vegg og det vil se enhetlig ut.

Skal jeg nå samme bredde med en stålbjelke, er det største jeg kan sette inn en IPE-180 bjelke som er 91 mm bred og derfor kan "skjules i eksisterende vegg". Når den kommer utenfor eksisterende vegg, vil den være 91+13+13 = 117 mm inkl. gipsinkledning, så det er veldig nær eksisterende 115 mm. Denne er da 180 mm høy, hvilket innebærer med et lag gips blir høyden 193 mm, så jeg sparer 77 mm på høyden, noe som ikke er dårlig.

Er det noen som på skjønn kan anslå om en IPE-180 klarer ovenfor, eller om det blir for svakt? Skal selvfølgelig dobbeltsjekke dette med en konstruktør, men vil bare ha en pekepinn på om det er sannsynlig i det hele tatt.

Tar selvfølgelig imot andre løsninger også med andre typer bjelker, føler at både HEA og HEB ville blitt betydelig lavere, men da må jeg samtidig leve med å få utstikk på hver side av eksisterende vegg i hall, kanskje noe man ikke vil tenke på når den først er på plass. Hva tror dere?

Takker på forhånd! :)

Hei
hopper inn her med et spørsmål, skal bytte garasjetak fra flatt til takstoler (fackverks).
på en side der takstolene skal ligge har jeg en garasjeportåpning på 4,8m (6m total bredde), der jeg har fått rådet å enten sette en limtrebjelke 630mm tykkelsen vet jeg ikke, eller en HEA260 bjelke. men hvordan fester jeg takstolene i bjelken samt øvrig "snekring"?
Mvh Peter

Skal man feste takstoler av tre i en stålbjelke kreves vinkeljern og hulltakinger i bjelken. Limtre blir ofte betydelig enklere. Limtre 90x630 og HEA 260 er rett likverdige.

F Falcon30 skrev:
eller en HEA260 bærebjelke. men hvordan fester jeg takstolene i bærebjelken samt øvrig "snekkerarbeid"?
Mvh Peter
Normalt sveiser man inn flatstål f.eks. 200x200 mm med borede hull i livet, så man kan skru fast takstolene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.