Hei!

Andreas heter jeg og jeg bor i en 1,5 plans villa utenfor Göteborg.

Jeg ønsker å få til en åpen planløsning i første etasje mellom stue og kjøkken.

Jeg har hatt en snekker på besøk som fortalte at veggen er bærende og at det derfor må felles inn en bjelke. Jeg kunne da velge enten en limtrebjelke som ville bygge ned ca 300 mm fra taket eller en stålbjelke HEA som ville bygge ned 200 mm fra taket, HEA ville dog være betydelig dyrere enn limtrebjelken. Siden min takhøyde er på 2400 mm, føler jeg likevel at det er verdt å betale ekstra for å spare 100 mm på høyden, så derfor har jeg valgt å gå videre med HEA-løsningen.

Snekkeren har foreslått en HEA 200 som da vil trenge å være ca 6 meter lang. Er det noen her på forumet med erfaring med disse som kan ta en rask titt på vedlagt tegning for å se om det virker å stemme, jeg vil absolutt ikke sette bæringen i huset på spill. Vil helst slippe å sette opp ekstra søyler, så åpningen på 6 meter er viktig.

Jeg har fått pris på riving av eksisterende vegg, montering av bjelke samt småfikst med gipsing, terskler osv. kommer til å havne på ca 50.000-60.000 kr inkl. alt materiale samt etter rot. Etter dette kommer maling og elektriker som jeg må hente inn eksternt. Virker dette som en rimelig sum?

Jeg er helt nybegynner på dette, så jeg hadde vært takknemlig om jeg kunne få litt hjelp.

MVH

/Andreas

• Plantegning av villa med markert bærende vegg mellom kjøkken og stue. Rød linje viser ønsket 6 meter åpning for ny planløsning.
  • Liker
Josefjosef
  • Laddar…
Du er i alle fall i rett område. Mer kan man ikke si uten flere opplysninger, fremfor alt en sektionsritning. Om ikke høydeforskjellen mellom limtre og stål er større enn 10 cm, ville jeg nok valgt limtre. (Nå finnes det ikke limtre i std størrelse som er 30 cm, 27 eller 31,5 derimot) Den visuelle forskjellen er ubetydelig. En limtrebjelke er derimot mye penere. Det holder med å male den. En stålbjelke skal bygges inn med gips og spikerslag og er generelt litt krevende når den skal møte tre.

• Liker
Bjorx
  • Laddar…
At det bare skiller 100mm mellom de to alternativene vekker noen spørsmål. Stålbjelken er mye sterkere og stivere enn limtrebjelken. Er limtrebjelken for svak eller er stålbjelken altfor sterk? Som justus skriver er det vanskelig å si noe uten supplerende opplysninger. Ikke glem at du må gjøre en byggemelding, og da kan det kreves en beregning av bjelken, noe jeg var nødt til å gjøre.

Prisen trenger ikke være merkelig hvis det er for komplett montering (ekskl. de postene du nevnte). Materialet er ikke særlig dyrt, men det tar noen timer å rive, tilpasse og trikke inn en bjelke. Den store kostnaden ligger i timene.

Men Bossespecial har et poeng; de to alternativene vekker spørsmålstegn, siden de ikke er tilsvarende kapasitetsmessig. Har de sjekket noen tall?
Det mangler som sagt en seksjonsplan, men antagelig er veggen bærende for både bjelkelaget og takstolene. Hvis bjelken skal være en bærende linje under bjelkelaget, og betegnelsen "bygger ned 300" betyr at det er en bjelke på omtrent 300, så høres det veldig svakt ut, og jeg tviler på at du kan regne på det over 6m. En HEA200 høres rimeligere ut, men jeg vet ikke. Du bør absolutt la en konstruktør gjøre en lastberegning og gi deg riktig dimensjonerende verdi før du går løs med rivingen.

• Liker
Henke_1974
  • Laddar…
Forskjellen mellom tre og stål er dels egenvekten samt at tre bærer direkte mens stål svikter ned til og med av sin egenvekt. La noen (stålleverandør) regne gratis på dette sjekk med Bröderna Edstrand AB. Løsningen på stål er å "bombera" bøyer bjelken et antall mm før montering (man varmer bjelken med en sveiseflamme på noen steder) når bjelken så lastes med taket skal de svikte ned til en rett profil.

Det går jo også an å helt eller delvis felle inn bjelken i taket.

• Liker
Rebecka Johansson1
  • Laddar…
Tusen takk for alle svar, virkelig stor hjelp.

Vi har kun 2370 mm i takhøyde og jeg er 2 meter lang, noe som innebærer at vi nesten må utelukke limtredrager siden den bygger 320 mm i høyden, så blir det kun 50 mm over, da vil jeg gå "bøyd" hver gang jeg skal gå forbi drageren.

Hva jeg kan se bygger en HEA200 190 mm i høyden, går det så å kle den inn med kun ca 10 mm gips, eller hvordan får snekkeren frem at ståldrageren kun bygger ned 200 mm fra taket totalt?

Som sagt står det i tilbudet at en HEA200 på 6 meter har samme bæring som en limtredrager med en høyde på 31,5 cm (står ikke oppgitt bredde men det spiller kanskje ingen rolle?). Dette føles jo ikke særlig trygt når dere sier at dette ikke stemmer i det hele tatt.
Når jeg snakket om eventuell konstruktør ved snekkerens befaring før tilbudet nevnte snekkeren at han hadde god erfaring innen dette samt at han bruker et dimensjoneringsprogram som tar frem dimensjoner på drager for ham.

Hvordan synes dere jeg skal gå videre? Stole på snekkeren og kjøre videre på en HEA200, eller ta et steg tilbake, ta kontakt med en egen konstruktør og så kontakte snekkeren igjen?

Skal se om jeg kan få tak i noen seksjonsplan i løpet av uken.

Igjen, tusen takk!

Limtre finnes i bredder fra 42 til 215 mm. En 315 mm høy limtrebjelke kan derfor tåle et nedbøyende moment på mellom ca 14 og 75 kNm, noe som er en betydelig variasjon. Man kan si mye om snekkere og beregningsprogram, men jeg synes vi sparer det til du har fått frem en seksjon.

Skulle nok ikke tro at de har tatt hensyn til svikten i deres beregningsprogram, 6m spennvidde så kan det sannsynligvis bli litt trampoline følelse på overetasjen. Skal du bruke stålbjelken bør du kle den med minst 13mm gips av brannsikkerhetshensyn, har for meg at det pleier å være R15 krav i småhus?

Njaaa.. Trampolinfølelse tror jeg ikke.

Vi har en 5 m HEA180, der har bjelkelaget blitt "stukket inn" i bjelken slik at bjelken helt ligger innbakt i bjelkelaget.

Det er for så vidt 2 stk HEA180, siden det ligger en trapp akkurat der bjelken skulle gått, så vi har en bjelke på hver side av trappeoppgangen.

Men for en slik konstruksjon bør du ta inn en konstruktør. Det er ikke bare bjelken man må ta hensyn til, men også oppleggspunktene, det blir en veldig høy punktlast der bjelken hviler. Det hender at også grunnlaget må forsterkes under.

• Liker
nzsc
  • Laddar…
Hei Andreas, velkommen til Bugga Hus-forumet!

Jeg har omtrent samme løsning, med en bjelke over 5 meter av den åpne delen mellom spiseplass og "stue". Men å skape dette når huset bygges er naturligvis mye enklere. Min HEA 200 mm bjelke er 5400 m lang, og kostet 5000 kr inkludert frakt år 2010. (I tillegg kom 5454 kr kranbil for løft av takstoler og bjelke)

Men min bjelke er innebygd i bjelkelaget, dvs. fem takstoler er kappet og hviler med underrammene på bjelken. (Bjelkelaget er 290 mm høyt).

I prinsippet burde du kunne kappe bjelkelagsbjelkene og sette bjelken skjult i bjelkelaget, men det er vel for mye jobb dessverre.

Ang. kravet på 6 m åpning: Du må nok forvente å sette inn stolper for å legge bjelken på for å ta opp kreftene, og disse stolpene må også få plass og forankres på en sikker måte.

Hvordan håndterer dere for øvrig bjelken under ombyggingen inne i huset? Den vil veie 250 kg.

PS
Oi da, dette ble nesten en kopi av Hempularens kommentar :geek:

Sist redigert:
  • Liker
nzsc
  • Laddar…
Hei igjen alle sammen, og igjen tusen takk!

Jeg har funnet noen originaltegninger samt en seksjon, seksjonen var imidlertid ikke helt komplett, men håper den gir nok informasjon, se vedlagt.

Jeg har også hatt en telefonsamtale med den planlagte snekkeren for å få mer informasjon. Snekkeren har fått hjelp fra smeden som skal tilvirke stålbjelken og har kommet fram til at de skal bruke følgende:
1 stk IPE 200 bjelke, ca 6 meter lang
2 stk VKR søyler med festeplate 80*80*5

IPE 200 bjelken motiverer han med at eksisterende vegg kun er 115 mm dyp, så med denne bjelken kan vi bygge inn søylene i eksisterende vegger uten at søylene kommer til å stikke ut (slik de f.eks. ville gjort med en HEA 200).

Vi ønsker som sagt helst å slippe å sette flere søyler, og ifølge snekkeren skal ovennevnte konstruksjon klare seg uten problemer, dvs. ingen behov for å sette flere søyler, og 6 meters åpning er OK!

Trykk fra søylene ned mot grunnen har snekkeren ikke nevnt et ord om, huset har en "plate på mark"-løsning, bør man se nærmere på dette også?

Angående HVORDAN montering, transport osv. skal gjøres, tenker jeg ikke blande meg inn. Tanken er å ta inn snekkeren på en totalentreprise, så alt materiale og montering ligger på ham. Grunnen til at jeg skriver her er bare fordi jeg vil dobbeltsjekke at beregningene stemmer, vil som sagt ikke risikere bæreevnen i huset; ved minste usikkerhet beholder jeg heller veggen :)

Igjen, veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få her.

• Original tegninger og delvis seksjon av et husprosjekt med markerte områder for riving av vegger og spesifikasjoner for en åpen bjelkestruktur.
Jeg tror at snekkeren m fl har regnet på bruddstyrken og ikke på nedbøyningen som bossespecial tidligere gjettet. Når jeg sjekker litt raskt, tror jeg at du må opp til IPE 270 for at det skal bli OK. En limtrebjelke på 215x315 fikser det også.

Hei igjen!

Tenkte bare å oppdatere med status, kan jo hende at noen i fremtiden sitter med lignende prosjekt og da kan det jo være bra å følge opp hva som skjer.

Etter utmerket hjelp fra Justusandersson samt litt egen forskning har vi kommet fram til at det finnes 3 forskjellige alternativer å velge mellom:
1. IPE 270 (150*285 mm inkl 15 mm gips innkledning)
2. Limtrebjelke (215*315 mm)
3. HEA 220 (235*225 mm inkl 15 mm gips innkledning)

IPE-bjelken strykes direkte siden det kun skiller 30 mm i høyde mellom denne og limtrebjelken så nå står det mellom limtrebjelken og HEA 220-bjelken.

Hvordan hadde dere andre resonert her? Er det verdt å spare 90 mm i høyde og bruke stålbjelke eller er limtrebjelken såpass mye bedre og penere at det oppveier? Vi har som sagt en takhøyde på 2370 mm og jeg er 2000 mm så litt usikker her :)

For å være mer nøyaktig har jeg etterlyst ekte konstruksjonstegninger på huset hos kommunen, kommer tilbake når jeg har fått disse så ser vi hvordan det slutter.

Takk for all hjelp!

Om både HEA og limtre krever en løsning som er litt bredere enn eksisterende vegger hadde jeg valgt HEA for takhøyden skyld om du er så lang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.