Alle konstruktører jeg har snakket med har bedt meg komme tilbake i oktober så jeg prøver her istedenfor :)

Jeg vil rive en tidligere yttervegg som 3 stk. takbjelker hviler på og erstatte den med en HEA-stålbjelke, spørsmålet er bare hvilken dimensjon bjelken skal ha?

Forutsetninger: 1-planshus med kjeller med stamme i tre og pussfasade bygget -45 og tilbygd -55. 100 kvm.

Snøsone 2(sthlm)
Betongtakstein på taket
Ca. 30 grader takvinkel
Spennvidden er ca. 5,30 m og bjelken vil støttes opp av en limtresøyle 115 x 115mm i hver ende.

Ved beregning via Moelven ble svaret limtredrager 115x495 mm, noe som bygger altfor mye på høyden, så spørsmålet er, holder det med en HEA-180 eller er det HEA-200 som gjelder?

Hustegningen vedlagt illustrerer med stiplede linjer hvor veggen skal rives og bjelken skal plasseres, i relasjon til gamle og nye delen av huset.

Takk for svar!

• Husplan med håndtegnet layout, visende tidligere yttervegg og tilbygg. Streker viser hvor veggen skal rives og en HEA-bjelke plasseres.
Takk for svarene, søkefunksjonen er jo ikke spesielt skarp så lenkene var velkomne.
Med andre ord, ifølge tabellen blir det en HEA-200. Om jeg forstår det riktig trenger man ikke brannbeskytte bjelken om den brukes i villa. Noen som har peiling på det kanskje?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.