Hallo alle kunnskapsrike!

Vi kjøpte et hus for et år siden og nå skal veggen ned! (Sier jeg!)

Det er et enetasjes hus med kjeller.

Tidligere har det vært en åpning her (se gul markering) men den har blitt flyttet, som dere ser.
Nå vil jeg åpne opp mer, men kan jeg gjøre det uten større inngrep? (Blå markering)
Talbjelken går langs hele veggen fra vegg til vegg, V-takstol ovenfor (grønn markering).
Tanken er å beholde "overkant" ved døren som den er i dag langs hele "nye" åpningen.
Det vi tror vi ser nederst er det gamle gulvet, men er usikre.

Forstår dere meg?
Vi har ingen tilgang til originaltegninger, bare de som fulgte med ved salg.

• Innvendig vegg merket med gul og blå linje, klokke på veggen og åpen dør til et annet rom med en dekorativ stjerne og julelys.
  • Veggen er delvis eksponert med synlig isolasjon og treverk. Veggens kant viser skader i det ytre laget. Gulv i treverk vises nederst.
  • Close-up av en åpning i en trevegg med utsatte nagler og blå markering ved gulvet. Bakgrunnen viser treflater og muligens gammel gulvkonstruksjon.
  • Nærbilde av en treramme eller bjelke over en døråpning, med synlige spiker og ubehandlede kanter.
H Hannah Wikström skrev:
Hallo alle kunnskapsrike!

Vi kjøpte et hus for et år siden og nå skal veggen ned! (Sier jeg!)

Det er et enetasjes hus med kjeller.

Tidligere har det vært en åpning her (se gul markering) men den har blitt flyttet, som dere ser.
Nå vil jeg åpne opp mer, men kan jeg gjøre det uten større inngrep? (Blå markering)
Bjelken går langs med hele veggen fra vegg til vegg, V-takstol ovenfor (grønn markering).
Tanken er å spare "overkant" ved døren som den er i dag langs hele "nye" åpningen.
Det vi tror å se nederst er det gamle gulvet, men er usikre.

Forstår dere meg?
Vi har ingen tilgang til originaltegninger, bare de som fulgte med ved salg.

• Plantegning av en bolig på Senstavägen 9 i Köping, med rom som stue, kjøkken, soverom, og kjeller med vaskerom, badstue og garasje.
  • Liker
Hemma_
  • Laddar…
BirgitS
Hvilken vegg på plantegningen gjelder det?
Når ble huset bygget?
Har du sjekket om kommunens byggesaksavdeling har noen tegninger fra da huset fikk sitt byggeløyve?

Mener du mønet når du skriver takbjelke?
Har du et bilde av takstolene?

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J
Anbefaler deg å åpne veggen fjerne plater og råspont eller hva det er for bekledning på den ene siden av veggen slik at man ser inni veggen..

BirgitS BirgitS skrev:
Når ble huset bygd?
Har du sjekket om kommunens byggesaksavdeling har noen tegninger fra da huset fikk byggetillatelse?

Det glemte jeg selvfølgelig å si!
Det gjelder veggen mellom kjøkken og stue. Vi vil altså åpne opp så døråpningen blir større, om man sier, mot gangen. Gule er gamle døråpningen, nå flyttes den og det røde er hva vi vil åpne mer.
Jeg poster et bedre bilde her under 😃

• Plantegning med markert nåværende og foreslått større døråpning mellom kjøkken og stue. Gul linje viser tidligere døråpning, rød viser ønsket utvidelse.
J Jansson69 skrev:
Anbefaler deg å åpne veggen, fjerne plater og rupanel eller hva det er for kledning på den ene siden av veggen slik at man ser inni veggen..
Ettersom det er forskjellig på hver side.
Den ene er en tynn sponplate og den andre en tykkere trefiberplate, spiller det noen rolle hvilken, eller er det noe jeg skal tenke på?

BirgitS BirgitS skrev:
Når er huset bygget?
Har du sjekket om kommunens byggesaksavdeling har noen tegninger fra da huset fikk sin byggetillatelse?

Huset er bygget -62 ☺️

J
H HannahW skrev:
Ettersom det er ulikt på hver side.
Den ene er tynn sponplate og den andre tykkere trefiberplate, spiller det noen rolle hvilken, eller finnes det noe jeg skal tenke på?
Nei det spiller ingen rolle..

J Jansson69 skrev:
Nei det spiller ingen rolle..
Hittil revet opp det her lille. Det er en luftspalte mellom veggene

• Veggåpning med trepaneler og en luftspalte mellom. Gulvplanker synlige nederst.
  • Veggbilde med opprevet gulv som avslører en luftspalte, samt rør på høyre side.
BirgitS
Er det et element- eller modulhus?
De har en spesiell type konstruksjon, og det er nok ikke mulig å avgjøre i et forum hva som kan gjøres med veggen.

Hvis ikke, var det vanlig med fagverkstakstoler -62, og da er ingen innervegger på etasjeplanet under loftet bærende.

H HannahW skrev:
Hittil revet opp dette lille. Det er en luftspalte mellom veggene, inn en konstruktør/byggnadsingenjör, koster ikke mange tusen å få en uttalelse og føle seg trygg. Tenk slik angående utgiften: med hvor store
Jeg hadde vurdert å hente inn en konstruktør/byggnadsingenjör for å få en uttalelse, koster ikke mange tusenlapper. Da vet dere også om og hvordan dere bør avveksle. Alternativt ta inn tilbud fra en byggfirma og høre hva de tror om veggen.

Synes det hjelper å tenke på budgivning og hvor mye hver økning føltes da, 20 000 her og 40 000 der. Da blir enkelte slike utgifter lettere å bære. :)

J
H HannahW skrev:
Hittil rivet opp dette lille. Det er en luftspalte mellom veggene
Ja det var ikke lett å se, i hvilken retning ligger takstolene mot tegningen?
Har du bilder av takstolene på loftet så man ser hvordan de er laget og hvilken type?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.