Hallo alle kunnskapsrike!
Vi kjøpte et hus for et år siden og nå skal veggen ned! (Sier jeg!)
Det er et enetasjes hus med kjeller.
Tidligere har det vært en åpning her (se gul markering) men den har blitt flyttet, som dere ser.
Nå vil jeg åpne opp mer, men kan jeg gjøre det uten større inngrep? (Blå markering)
Talbjelken går langs hele veggen fra vegg til vegg, V-takstol ovenfor (grønn markering).
Tanken er å beholde "overkant" ved døren som den er i dag langs hele "nye" åpningen.
Det vi tror vi ser nederst er det gamle gulvet, men er usikre.
Forstår dere meg?
Vi har ingen tilgang til originaltegninger, bare de som fulgte med ved salg.
Tidligere har det vært en åpning her (se gul markering) men den har blitt flyttet, som dere ser.
Nå vil jeg åpne opp mer, men kan jeg gjøre det uten større inngrep? (Blå markering)
Talbjelken går langs hele veggen fra vegg til vegg, V-takstol ovenfor (grønn markering).
Tanken er å beholde "overkant" ved døren som den er i dag langs hele "nye" åpningen.
Det vi tror vi ser nederst er det gamle gulvet, men er usikre.
Forstår dere meg?
H Hannah Wikström skrev:Hallo alle kunnskapsrike!
Bjelken går langs med hele veggen fra vegg til vegg, V-takstol ovenfor (grønn markering).
Tanken er å spare "overkant" ved døren som den er i dag langs hele "nye" åpningen.
Det vi tror å se nederst er det gamle gulvet, men er usikre.
Forstår dere meg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47.971 innlegg
Hvilken vegg på plantegningen gjelder det?
Når ble huset bygget?
Har du sjekket om kommunens byggesaksavdeling har noen tegninger fra da huset fikk sitt byggeløyve?
Mener du mønet når du skriver takbjelke?
Har du et bilde av takstolene?
Når ble huset bygget?
Har du sjekket om kommunens byggesaksavdeling har noen tegninger fra da huset fikk sitt byggeløyve?
Mener du mønet når du skriver takbjelke?
Har du et bilde av takstolene?
Det glemte jeg selvfølgelig å si!BirgitS skrev:
Det gjelder veggen mellom kjøkken og stue. Vi vil altså åpne opp så døråpningen blir større, om man sier, mot gangen. Gule er gamle døråpningen, nå flyttes den og det røde er hva vi vil åpne mer.
Jeg poster et bedre bilde her under 😃
Ettersom det er forskjellig på hver side.J Jansson69 skrev:
Den ene er en tynn sponplate og den andre en tykkere trefiberplate, spiller det noen rolle hvilken, eller er det noe jeg skal tenke på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47.971 innlegg
Er det et element- eller modulhus?
De har en spesiell type konstruksjon, og det er nok ikke mulig å avgjøre i et forum hva som kan gjøres med veggen.
Hvis ikke, var det vanlig med fagverkstakstoler -62, og da er ingen innervegger på etasjeplanet under loftet bærende.
De har en spesiell type konstruksjon, og det er nok ikke mulig å avgjøre i et forum hva som kan gjøres med veggen.
Hvis ikke, var det vanlig med fagverkstakstoler -62, og da er ingen innervegger på etasjeplanet under loftet bærende.
Renoveringsnybegynner
· Stockholm
· 152 innlegg
Jeg hadde vurdert å hente inn en konstruktør/byggnadsingenjör for å få en uttalelse, koster ikke mange tusenlapper. Da vet dere også om og hvordan dere bør avveksle. Alternativt ta inn tilbud fra en byggfirma og høre hva de tror om veggen.H HannahW skrev:
Synes det hjelper å tenke på budgivning og hvor mye hver økning føltes da, 20 000 her og 40 000 der. Da blir enkelte slike utgifter lettere å bære.
Klikk her for å svare