Jeg har lest om Thermisol før, men syntes Maco-greiene virket interessante. Som jeg har nevnt før har jeg et eldre hus som tidligere eiere har etterisolert med 20 cm oppå originaltakets rupanel. Nå ser huset litt feil ut med for stor lue, og dessuten virker det som det er dårlig gjort, for når det er snø (sånn der hvit grøt, om noen husker den) smelter den bort på et stort parti midt på vårt tak lenge før den smelter på ikke etterisolerte nabohus.
Så hvis jeg rev det nye taket og laget et nytt med Macos renoveringsvariant, da ville jeg senke "lua" 10 cm og antagelig få bedre fungerende isolasjon.

Dere som har sett på Maco - har jeg forstått det riktig når jeg leste deres nettsider, at man ikke trenger dampsperre i taket?

Jo det er rart at man ikke kan bygge risikofritt i 2007... men alt handler vel om penger. Man bygger fortsatt uten å ta fullt ansvar for sitt bygg. Problemene oppdages jo ofte mer enn 10 år senere og da er det ikke byggherrens problem. Jeg tror at loft kan komme til å bli neste store "krypkjeller problem" som alle kommer til å kjøpe avfuktere til...

Det finnes en ganske bra rapport fra Lund om ulike metoder for å håndtere fukt på kalde loft. Blant annet celleplastisolering over panel, 200W varmekilde på loftet, ventilasjon m.m. http://www.fuktcentrum.lth.se/infodag2005/KallaVindar_Jesper_Arfvidsson.pdf Så det finnes fortsatt håp!

En liten passus... Det er kjempestor temperatursforskjell på loftet mitt om jeg har snø eller ikke på taket. Altså, snøen isolerer bra... og er gratis! :)

Fant denne tråden og den første MACO-tanken som flyr gjennom hodet er "die dumme Schweden"...

Hvordan kan tyskerne ha hatt denne metoden i 18 år uten at vi, med vårt klima, har tatt den i bruk? Virker genialt. Man trenger ikke engang undertak.

På mitt hus med ca 235 kvm saltak ville det koste 86.000:- å isolere taket på denne måten. Høres billig ut med tanke på at jeg plutselig får en masse fine ekstra kvadratmeter, om ikke annet så til hems for gjester.

Jeg lurer på hva våre svenske husfabrikanter ville si hvis kundene begynte å kreve denne takkonstruksjonen med begrunnelsen at man ikke vil ha mugg på loftet.

De konspiratorisk anlagte og skeptikerne kan jo mistenke at partene i den "etablerte" byggeindustrien, byggere, arkitekter, produsenter etc. holder hverandre om ryggen og foreslår de produktene som de har blitt betalt for å foreslå... som f.eks. isoleringsprodukter der man kanskje deler opp markedet mellom glassull- og mineralullleverandørene.

Forkjempere/innovatører for nye metoder kanskje ikke lobber ordentlig for sine løsninger.

Det kan jo rett og slett være så at om arkitekt/bygger bruker en velprøvd metode og det ikke funker så bra, så kan man i det minste henvise til at den er velprøvd. Bruker de en uvanlig som ikke funker, kan de forvente å måtte ta store kostnader for å erstatte den med noe annet... Hva ville du ha valgt? ;-)

Å i detalj definere hvordan det skal bygges fra Boverket er noe man aktivt har fjernet (til og med eksempler) fordi alle parter mente at det hemmet utviklingen av nye løsninger...

Et stort problem er jo å finne nøytral informasjon om produkter, spesielt for privatpersoner, ofte finner man mest salgspropaganda og å gå inn på et byggevarehus begynner mer og mer å likne på siba/onoff mfl.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.