Jeg trenger å gjøre i stand en vegg innvendig. I dag ser veggen slik ut (innenfra og ut) en tapetsert, porøs trefiberplate, (tretex?), lekter ca 10x10cm med spon i feltene, en form for gammel vindsperre/papp, trepanel. Jeg lurer på om det fungerer å lekte direkte på tretexen og isolere med 45mm mineralull. Mine spørsmål er egentlig om jeg skal bruke plast eller noen annen form for duk direkte mot tretexen eller ikke. Kan så lite som 45mm mineralull forårsake kondensproblemer inne i veggen? Kan tretexen i seg selv forårsake problemer i framtiden? Veggen vil innen 1-3 år bli isolert ordentlig utenfra i forbindelse med utbygging.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 076 innlegg
Jeg ville ikke vært bekymret for å montere 45 mm mineralull innvendig. Det er imidlertid ingenting i veien for å montere en diffusjonssperre innerst, men det burde jo være en asfaltpapp eller lignende innenfor den porøse platen.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 076 innlegg
Om det er spon i veggen så bør det jo finnes minst en papp for å hindre sponlekkasje. Sjekk i en ventil eller demonter et strømuttak så kanskje du kan se.
Med tanke på at du skal legge på enda mer isolering utvendig så er det vel lurt å få på plasten allerede nå?
Når du har revet fasaden setter du papp utvendig før det nye isoleringslaget. Avslutt med vindsperre ytterst under det nye fasademateriellet.
Når du har revet fasaden setter du papp utvendig før det nye isoleringslaget. Avslutt med vindsperre ytterst under det nye fasademateriellet.
Klikk her for å svare