124.157 lest ·
53 svar
124k lest
53 svar
Rimelig tilbud for å sette opp en innervegg?
Jeg må, til tross for alle nedsablingene du har fått, gi deg en eloge fordi du har svar på alt og at du virkelig gjør en dyptgående undersøkelse for å få fram ditt budskap!Thomas59 skrev:I dagligt tale likestilles nok ofte akkord og bting, men i prinsippet har du rett.
Er man interessert i svensk industrihistorie, anbefaler jeg boken "Människor i Scania under 100 år (1991)" av professor Eric Giertz som i dag er viserektor ved KTH i Stockholm. Boken er ikke bare en fortelling om Scanias historie, men også en detaljert beskrivelse av industriens framvekst samt fag- og arbeidsgiverorganisasjonenes utvikling. I boken behandles også tidmålingens (MTM=Metod Tid Mätning) bakgrunn og framvekst, og der kan man lære alt man trenger å vite om akkord og bting. En god bok foran peisen på mørke høstkvelder.
Jeg vil også understreke at du med din stahet aldri gir opp, til tross for motgang og at du til tross for motgangen likevel er ydmyk og tar deg tid til å fordype deg i nonsens, bare for å være til lags. Jeg vet at det er umulig å rekruttere deg via dette forumet, men med den mentaliteten du har, så er du et emne for å pumpe betong!
Alle dere andre betongpumpeførere, som leser denne tråden og har opplevd totalhavari med separert betong i hele masta, forstår hva jeg mener med Thomas59 sin målrettethet og at han står for sitt og i tillegg er ydmyk!
Du har en ansettelse hos meg direkte! Men det er bare i min fantasi siden dette forumet ikke er formet for bedriftsreklame eller personalrekruttering, noe som er helt rett innstilling for å skape et seriøst byggefoum. Det viktigste for meg er at det fortsatt er mulig og at det finnes "karer" som har den "gamle" mentaliteten som trengs for at jeg ytterligere skal kunne ekspandere mitt firma.
Alle dere andre betongpumpeførere, som leser denne tråden og har opplevd totalhavari med separert betong i hele masta, forstår hva jeg mener med Thomas59 sin målrettethet og at han står for sitt og i tillegg er ydmyk!
Du har en ansettelse hos meg direkte! Men det er bare i min fantasi siden dette forumet ikke er formet for bedriftsreklame eller personalrekruttering, noe som er helt rett innstilling for å skape et seriøst byggefoum. Det viktigste for meg er at det fortsatt er mulig og at det finnes "karer" som har den "gamle" mentaliteten som trengs for at jeg ytterligere skal kunne ekspandere mitt firma.
Jeg slutter meg til den nysgjerrige skaren som vil vite hva Tomas59 jobber med.
Når det gjelder opprinnelsesspørsmålet, høres ikke prisen urimelig ut, men kanskje på storbynivå. Hvor i landet skal arbeidet utføres?
Jeg ville nok foretrukket en lettbyggvegg - man bør nok ta med isolasjon i kalkylen også. Materialet ligger nok ganske rimelig i det tilfellet.
Når det gjelder opprinnelsesspørsmålet, høres ikke prisen urimelig ut, men kanskje på storbynivå. Hvor i landet skal arbeidet utføres?
Jeg ville nok foretrukket en lettbyggvegg - man bør nok ta med isolasjon i kalkylen også. Materialet ligger nok ganske rimelig i det tilfellet.
Mange håndverkere i denne tråden kan jeg se
Jeg forstår ikke hvorfor dere går så hardt ut mot Thomas59? Hans innstilling er jo selvsagt, dvs. ved løpende regning skal man betale for den tiden håndverkeren arbeider og ikke betale for tid når håndverkeren ikke arbeider. Skal han virkelig måtte redegjøre for sitt arbeid for å kunne fremføre en sånn selvfølgelighet?
Alle håndverkere jeg ansetter jobber på den måten. Sist når elektrikeren var her tok det 3 timer. Selvfølgelig betaler jeg da reisegodtgjørelse, materiale og de 3 timene. Hadde det tatt 5 timer hadde jeg betalt for det også siden jeg stoler på ham. Derimot ville jeg aldri betale for 8 timer bare med begrunnelsen at han ikke hadde noe å gjøre resten av dagen eller at han hadde et akkordsystem som krevde det.....
Derimot forstår jeg problematikken med å få til hele dager med fakturering og derfor spør jeg i god tid håndverkeren hvilken uke han kan komme, og så gir jeg ham friheten til å gjøre jobben når som helst den uken når det passer for ham med andre jobber.
/Krille
Jeg forstår ikke hvorfor dere går så hardt ut mot Thomas59? Hans innstilling er jo selvsagt, dvs. ved løpende regning skal man betale for den tiden håndverkeren arbeider og ikke betale for tid når håndverkeren ikke arbeider. Skal han virkelig måtte redegjøre for sitt arbeid for å kunne fremføre en sånn selvfølgelighet?
Alle håndverkere jeg ansetter jobber på den måten. Sist når elektrikeren var her tok det 3 timer. Selvfølgelig betaler jeg da reisegodtgjørelse, materiale og de 3 timene. Hadde det tatt 5 timer hadde jeg betalt for det også siden jeg stoler på ham. Derimot ville jeg aldri betale for 8 timer bare med begrunnelsen at han ikke hadde noe å gjøre resten av dagen eller at han hadde et akkordsystem som krevde det.....
Derimot forstår jeg problematikken med å få til hele dager med fakturering og derfor spør jeg i god tid håndverkeren hvilken uke han kan komme, og så gir jeg ham friheten til å gjøre jobben når som helst den uken når det passer for ham med andre jobber.
/Krille
Nå var det jo nesten et år siden TS stilte spørsmålet, så vi kan anta at han enten har bit i det sure eplet og betalt overprisen for sin vegg, eller lagt prosjektet på is.
Men for å bidra med litt opplysninger, så hjalp jeg (som er selvstendig næringsdrivende, men ikke snekker) for en stund siden en slektning med å oppføre en omtrent slik innervegg som TS spør etter. Å laste bilen med verktøy og koble på henger, kjøre til "kunden" (tre mil) og deretter kjøre innom Bygmax og hente materiale, reise veggen, rydde unna, pakke sammen og kjøre hjem igjen tok meg omtrent en dag. En snekker gjør det antagelig raskere.
Materialet til TS sin vegg går på 1500-1600 kroner på Byggmax.
Så ut fra dette kan man gjette at den som har gitt tilbudet kalkulerer med ca 1000 kr/t og 100% påslag på materialet. Om det er rimelig eller ikke får jo enhver bedømme, men det var et tilbud, så det er jo meningen at det skal vurderes.
Ang. diskusjonen om at man må "fylle opp" så det blir hele dager: hvis man har en drøm, en drøm om å stemple inn klokken sju hver morgen og stemple ut klokken fire hver ettermiddag, og trygt vite at man får betalt for hvert minutt i mellom, da bør man søke seg en ansettelse, ikke starte eget. Hvis man jobber som selvstendig næringsdrivende blir noen dager kortere enn andre. Da får man glede seg over at man er fri den tiden. Noen dager blir lengre enn andre. Da får man glede seg over at man tjener penger mens andre sitter foran TV-en.
Men for å bidra med litt opplysninger, så hjalp jeg (som er selvstendig næringsdrivende, men ikke snekker) for en stund siden en slektning med å oppføre en omtrent slik innervegg som TS spør etter. Å laste bilen med verktøy og koble på henger, kjøre til "kunden" (tre mil) og deretter kjøre innom Bygmax og hente materiale, reise veggen, rydde unna, pakke sammen og kjøre hjem igjen tok meg omtrent en dag. En snekker gjør det antagelig raskere.
Materialet til TS sin vegg går på 1500-1600 kroner på Byggmax.
Så ut fra dette kan man gjette at den som har gitt tilbudet kalkulerer med ca 1000 kr/t og 100% påslag på materialet. Om det er rimelig eller ikke får jo enhver bedømme, men det var et tilbud, så det er jo meningen at det skal vurderes.
Ang. diskusjonen om at man må "fylle opp" så det blir hele dager: hvis man har en drøm, en drøm om å stemple inn klokken sju hver morgen og stemple ut klokken fire hver ettermiddag, og trygt vite at man får betalt for hvert minutt i mellom, da bør man søke seg en ansettelse, ikke starte eget. Hvis man jobber som selvstendig næringsdrivende blir noen dager kortere enn andre. Da får man glede seg over at man er fri den tiden. Noen dager blir lengre enn andre. Da får man glede seg over at man tjener penger mens andre sitter foran TV-en.
Sist redigert:
Thomas Lundquist
Utestengt
· Stockholm
· 745 innlegg
Thomas Lundquist
Utestengt
- Stockholm
- 745 innlegg
Nå vet jo du med stor sannsynlighet ikke hva som skulle festes i hva og med hva når det gjelder TS vegg.andersmc skrev:Nå var det jo nesten et år siden TS stilte spørsmålet, så vi kan anta at han enten har bitt i det sure eplet og betalt overprisen for sin vegg eller lagt prosjektet på is.
Men for å bidra med litt informasjon, så hjalp jeg (som er egen bedriftseier, men ikke snekker) for en tid tilbake en slektning med å oppføre en omtrent slik innervegg som TS spør etter. Å laste bilen med verktøy og koble på henger, kjøre til "kunden" (tre mil) og da kjøre innom Bygmax og hente materialer, reise veggen, rydde unna, pakke sammen og kjøre hjem igjen tok meg omtrent en dag. En snekker gjør det rimeligvis raskere.
Materialet til TS vegg koster 1500-1600 kroner på Byggmax.
Så ut fra dette kan man gjette at den som har gitt tilbudet kalkulerer med ca 1000 kr/t og 100% påslag på materialet. Om det er rimelig eller ikke får jo hver og en vurdere, men det var et tilbud, så det er jo meningen at det skal vurderes.
Ang. diskusjonen om at man må "fylle opp" så det blir hele dager: hvis man har en drøm, en drøm om å stemple inn klokka syv hver morgen og stemple ut klokka fire hver ettermiddag, og trygt vite at man får betalt for hvert minutt imellom, da bør man søke seg en ansettelse, ikke starte for seg selv. Hvis man jobber som egen bedriftseier så blir noen dager kortere enn andre. Da får man glede seg over at man er ledig den tiden. Noen dager blir lengre enn andre. Da får man glede seg over at man tjener penger mens andre sitter foran TV-en.
Så når du påstår deg vite hva materialet skulle koste til TS vegg med en margin på 100 kroner, så er det ikke troverdig.
Nå var dette et tilbud, og hvis jeg selv som er +40-åring skulle få en slik tilbudsforespørsel så ville jeg også sørge for å dekke hele dagen i tilbudet, hvis det ikke var en gammel kunde eller at jeg på en annen måte ville akseptere en ikke full dag.
Det er valpene, den nye generasjonen som tar denne typen jobber og orker fare rundt som villstyringer som jeg selv gjorde i begynnelsen. Slik er det.
Nå vet jeg ikke hva du gjør som egen bedriftseier, men de få dagene som blir korte for min del velger jeg ikke med denne typen modell.
Nå er det knapt kjernefysikk å regne ut hva materialet til en vegg koster. Og ærlig talt så har jeg ikke regnet, det er bare en erfaringsbasert gjetning. Men det hadde vært mye hyggeligere om du, som den fagmann jeg formoder at du er, i stedet for å fornærme mitt kostnadsforslag, hadde vist hvordan du hadde gjort kalkylen. Sannsynligvis mye mer lærerikt for forumets medlemmer, i tillegg.Thomas Lundquist skrev:Nå vet jo du med stor sannsynlighet ikke hva som skulle festes i hva og med hva når det gjelder TS vegg.
Så når du påstår deg vite hva materialet ville koste til TS vegg med en margin på 100 kroner, så er det ikke troverdig.
Nå var dette et tilbud, og om jeg selv som er +40-åring skulle få en slik tilbudsforespørsel så ville jeg også sørge for å dekke opp hele dagen i tilbudet, om det ikke var en gammel kunde eller at jeg på noe annet vis ville akseptert en ikke full dag.
Det er de unge, den nye generasjonen som tar disse typene jobber og orker fare rundt som villmenn som jeg selv gjorde i begynnelsen. Sånn er det.
Nå vet jeg ikke hva du gjør som egen næringsdrivende, men de få dagene som blir korte for min del velger jeg ikke med denne typen modell.
Men egentlig er det uinteressant hva materialet koster på Byggmax. Fagfolk handler vel ikke der? De handler på ekte byggevarehus, der de har rabatt, så det blir enda billigere enn Byggmax.
Om du dekker opp hele dagen i tilbudet er vel ikke helt feil. Det tok jo meg, som amatør, en dag å reise en lignende vegg, så en fagmann bør vel klare det på omtrent samme tid. Men den som har gitt tilbudet har snarere dekket opp for TO dager, det var det som var det bemerkelsesverdige.
Men dette med å "dekke opp"; hvis man regner med at en jobb vil ta 7,5 timer så føles det helt OK å regne det som en hel dag. Men hvis det beregnes til 5 timer? Avrunder man opp til 8 da også? Hvis det tar 3 timer? Hvor går grensen?
Thomas Lundquist
Utestengt
· Stockholm
· 745 innlegg
Thomas Lundquist
Utestengt
- Stockholm
- 745 innlegg
Nei, det handler ikke om kjernefysikk, men tydeligvis ligger det nærmere å være et medium.andersmc skrev:Nå er det knappest kjernefysikk å regne ut hva materialet til en vegg koster. Og ærlig talt så har jeg ikke regnet, det er bare en erfaringsbasert gjetning. Men det hadde vært mye hyggeligere om du, som den yrkesmannen jeg antar at du er, i stedet for å kritisere mitt kostnadsforslag, hadde vist hvordan du hadde gjort kalkylen. Antakeligvis mye mer lærerikt for forumets medlemmer, dessuten.
Men egentlig er det uinteressant hva materialene koster på Byggmax. Yrkesmenn handler vel ikke der? De handler på ordentlige byggvarehus, der de har rabatt, så det blir enda billigere enn Byggmax.
Om du dekker hele dagen i tilbudet er vel ikke helt feil. Det tok jo meg, som amatør, en dag å reise en lignende vegg, så en yrkesmann bør vel klare det på omtrent samme tid. Men den som har gitt tilbudet har heller dekket for TO dager, det var det som var bemerkelsesverdig.
Men dette med å "dekke opp"; om man regner med at et jobb kommer til å ta 7,5 timer så føles det vel helt OK å regne det som en hel dag. Men om det beregnes til 5 timer? Avrunder man oppover til 8 da med? Om det tar 3 timer? Hvor går grensen?
Spørsmålet er hva som er vanskeligst.
Når jeg vet veggens tykkelse, material på stendere, hva gulvet har for materiale og om det er gulvvarme, takets materiale, veggers materiale der stendere skal festes mm, så kan jeg regne ut materialpris.
Dette betyr at jeg må ha et grunnlag til tilbudet, jeg kan ikke gjette meg til en pris. Om jeg mot formodning skulle gjøre det så ville siktet rettes oppover naturligvis.
Jeg handler sjelden/aldri på Byggmax, ser kvalitet og service som det viktigste for mine innkjøp.
Hvordan jeg fordeler min rabatt er opp til meg, men oftest så fordeler jeg største delen av kaken til kunden.
Innen bygg så er det ikke mye gull å skjære når det gjelder materiale, det har du nok misforstått.
VVS og til en viss grad EL er nok gruppene du sikter til når du maler opp dine rabattdrømmer.
Håndverkeren som har gitt tilbudet har kanskje justert litt og bakt inn reiser, parkering og avfallshåndtering i tiden.
Så vet vi ikke hva veggen skal festes i, om materialet skal bæres opp flere etasjer, så å hevde at det er overpris uten grunnlag er litt useriøst.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 409 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.409 innlegg
Blast from the past! Noen likte nettopp et av mine gamle innlegg i tråden (som har vært inaktiv i 11 år), så jeg begynte å lese for å se hva tråden handlet om og så kommentaren din. Hadde meget vel kunnet ta ditt tilbud. Bangar ikke for hardt kroppsarbeid. Faktum er at jeg liker det, så takk for kommentaren.Tyresö skrev:
Jeg vil også understreke at du med din stahet til aldri å gi opp, til tross for motgang, og at du til tross for motgangen fortsatt er ydmyk og tar deg tid til å fordype deg i nonsens, bare for å være tilpasningsdyktig. Jeg vet at det er umulig å rekruttere deg via dette forumet, men med den mentaliteten du har, så er du et emne for å pumpe betong!
Alle dere andre betongpumperførere, som leser denne tråden og har opplevd totalhavari med separert betong i hele masten, forstår hva jeg mener med Thomas59 målbevissthet og at han står for sin sak og dessuten er ydmyk!
Du har en ansettelse hos meg direkte! Men det er bare i min fantasi siden dette forumet ikke er utformet for bedriftsreklame eller personalrekruttering, noe som er helt riktig innstilling for å skape et seriøst byggforum. Det viktigste for meg er at det fortsatt er mulig og at det finnes "gubber" som har den "gamle" mentaliteten som trengs for at jeg ytterligere skal kunne ekspandere mitt firma.
Til dere andre som jeg arguenterte mot (eller med, det var jo litt uklart da deres eksempler og deres argumentasjon talte mot hverandre) og som lurte på hva jeg jobbet med, så kan jeg nå avsløre at jeg jobbet som internasjonal managementkonsulent med en dagstaxa som antagelig kraftig oversteg hva dere som håndverkere (?) tjener per måned. En jokser altså, som min svigerfar uttrykte det da vi sås første gang. Han selv var eier/VD for en finmekanisk verksted, dvs et "ekte" jobb ifølge ham.
Kanskje hadde han rett? Nå driver jeg med noe helt annet. Et håndverkerjobb ville man kanskje kunne sage. Gøy og utviklende.
Klikk her for å svare