Thomas59 skrev:
Det var IKKE hva du skrev.

Om du nå er av den oppfatning at håndverkere i alle situasjoner skal kunne fakturere 8 timer per dag, skulle jeg gjerne ville at du forklarte litt mer inngående hva du støtter dette utsagnet på. At dere tjener mindre om dere ikke kan fakturere 8 timer per dag er visserlig sant, men det fører ikke automatisk til at dere alltid skal kunne fakturere 8 timer.

I alle andre bransjer (der man selger tid) har man noe som kalles belegningsgrad og den er sjelden 100% (=8 timer per dag). Når man i andre bransjer setter pris er nettopp belegningsgraden en faktor som man tar i betraktning når man setter timeprisen.

Hvorfor skulle håndverkere være unntatt?
For det første, jeg er ikke håndverker...

Når jeg kjøper tjenester av IT-konsulenter, koster det ofte 1000 kr at de overhodet skal komme, og deretter 900-1100 kr/time. Det er et system som gjør at man ikke behøver å debitere fulle dager. Selvutgiften ligger vel rundt 500 kr/time for IT-konsulenten, dvs nesten 100% påslag. På en håndverkertime har du kanskje 10% påslag...

Hva du har oversett var at dette ikke er et løpende arbeid, kunden har spurt hva en tjeneste koster og fått en fast pris. Da spiller det ingen rolle hvor mange timer dagen har, det er min poeng. Og det er ingen lønnsomhet i å ha et byggefirma som fakturerer 350 kr i timen og deretter ikke får fulle dager, da går det firmaet med tap.

• Liker
Tompa_72
  • Laddar…
Thomas59
Stringfellow Hawke skrev:
For det første, jeg er ikke håndverker...

Når jeg kjøper tjenester av IT-konsulenter, koster det ofte 1000 kr at de overhodet skal komme, og deretter 900-1100 kr/time. Det er et system som gjør at man ikke trenger å fakturere fulle dager. Selvkostprisen ligger vel rundt 500 kr/time for IT-konsulenten dvs nesten 100% påslag. På en håndverkertime har du kanskje 10% påslag...

Hva du har oversett var at dette er ikke en løpende jobb, kunden har spurt hva en tjeneste koster og fått en fast pris. Da spiller det ingen rolle hvor mange timer dagen har, det er min poeng. Og det finnes ingen lønnsomhet i å ha et byggefirma som fakturerer 350 kr i timen og deretter ikke får fulle dager, da går det firmaet i minus.
Jeg har ikke oversett noe. Jeg kommenterte ditt eksempel og i ditt eksempel var det ikke snakk om noen fast pris.

Å fakturere full dag ved løpende arbeid, til tross for at man bare jobber del av dag, med begrunnelsen at man ikke har noe vettig å gjøre resten av dagen er rett og slett uærlig i alle andre bransjer enn håndverkerbransjene der det virker å være helt greit å fakturere også timer man ikke jobber for å måtte ha profitt i selskapet.

Hvordan gjør man de dagene man ikke har jobb da? Sender man faktura til en tilfeldig utvalgt kunde med begrunnelsen at man faktisk må ha betalt selv når man ikke jobber?

Hva påslagene ligger på i ulike bransjer har vel ingenting med saken å gjøre. Mener du at det er greit å fakturere også timer man ikke jobber for at man har lave påslag?

Om din poeng var at kunden ikke skal bry seg om hvor mange timer en fastprisjobb tar skulle du kanskje ikke ha valgt et eksempel som gjaldt løpende fakturering, eller har jeg oversett noe?

Løsningen på ditt siste eksempel med firmaet som går i minus på 350 kr/h er, om jeg forstår deg rett, å fakturere kunden også for timer man ikke jobber? Ikke rart at kundene synes at håndverkere er svindlere med slike resonemanger. Om firmaet ikke får lønnsomhet på 350 kr/h får man vel rimeligvis øke prisen (om man ligger under markedspris) eller senke kostnadene. Kan man ikke øke prisen opp til hva andre firmaer tar per time på grunn av at kundene flykter er man trolig ikke dyktige nok og bør drive med noe annet.

Dine resonemang avslører bare hvor virkelighetsfjern håndverkerbransjen er.

P
The Stills: Arbeidsmiljøvennlig å bære gipsplater selv fra bil til arbeidssted? Hvor mange trapper uten heis synes du er ok?
....
Hvem har sagt noe om trapper? Så finnes det fine hjelpemidler for å bære plater....
http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698

Og selvfølgelig kan man si nei, men det som noen her har reagert på er denne merkelige måten å regne på, at kunden skal betale for en himla merkelig tidsberegning...

Jeg forstår ikke helt. Tar man en tilbud, så kan man jo aldri få feil pris. Enten synes man prisen er bra og godtar firmaet, eller så synes man det er for dyrt og vender seg til noen andre. Det er jo ikke prisen det er feil på i seg selv, men feilen ligger i om kunden synes det er høyt eller ikke, og for å finne ut av det så spør man flere. En tilbudspris i et land med fri prissetting kan aldri bli feil. Hvis jeg gir tilbud hvor jeg har regnet arbeidstiden til 10 timer, men det tar 6 timer, så skyldes det ofte at jeg har regnet høyt for å dekke eventuelle problemer som kan oppstå i bestemt type arbeid, eller så har jeg klart å være mer effektiv enn jeg beregnet, altså gratulerer til meg hvis kunden har godtatt tilbudet. Man kan også snu på det og si at jeg gir tilbud med en pris beregnet på 6 timer, men det tar 10 timer, da må jeg bite i det sure eplet hvis jeg ikke i tilbudet har reservert meg for det som eventuelt viste seg å ta ekstra lang tid, som for eksempel feilsøking etter jordfeil ved installasjon av JFB, gratulerer til kunden i så fall. Hvis en kunde spør rundt om timepriser, så får den jo da timepriser på løpende arbeid av forskjellige firmaer, så er det jo opp til kunden å vurdere om det er dyrt eller ikke, hva man egentlig får for den prisen i kunnskap, erfaring og finish på arbeidet osv. Altså, en pris er aldri feil, bare ulikt dyrt/billig.

Men tilbake til TS spørsmål. Ja, hvis alle andre firmaer man spør har lignende summer, så er prisen rimelig. Er alle andre mye lavere, så velger man en annen, for det "dyre" firmaet er enten klar over at de er dyre og trenger ikke jobben, eller de vet om noe som kompliserer arbeidet som andre firmaer ikke vet, og man må da som kunde krangle om ekstratid (vanskelig å forestille seg det på en vegg, men generelt) og denne avvikstiden kan bli vanskelig å unngå. Så der har vi jo også en ting når man velger håndverker, er billigst egentlig billigst til slutt?

• Liker
raggartejpen
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Jeg har ikke gått glipp av noe. Jeg kommenterte ditt eksempel, og i ditt eksempel var det ikke snakk om noen fast pris.
Vi har nok misforstått hverandre ganske mye, jeg snakker ikke om å lure privatpersoner, jeg prøver å vise det urimelige i at håndverkere skal ta så små jobber løpende med den timelønnen som gjelder i dag.

Jeg forstår at de gir faste priser som innebærer full dekning på dagene. Å så få kritikk for det fordi det ikke burde ta en hel dag å utføre ifølge ekspertene på Byggahus forum er det som er latterlig i diskusjonen... Er du ikke enig?

Tyresö
Glufsglufs skrev:
Jeg forstår ikke helt. Tar man en anbud, så kan man jo aldri få feil pris. Enten synes man prisen er bra og godtar firmaet, eller så synes man det er for dyrt og henvender seg til noen andre. Det er jo ikke prisen det er feil på i sak, men feilen ligger i om kunden synes det er høyt eller ikke, og for å finne ut det så spør man flere. En anbudspris i et land med fri prissetting kan aldri bli feil. Hvis jeg gir tilbud der jeg har beregnet arbeidstiden til 10 timer, men det tar 6 timer, så skyldes det ofte at jeg har regnet høyt for å dekke eventuelle problemer som kan oppstå i visse typer arbeid, eller så har jeg lykkes i å være mer effektiv enn hva jeg hadde beregnet, altså gratulerer til meg om kunden har godkjent tilbudet. Man kan også vri på det og si at jeg gir tilbud med en pris beregnet på 6 timer, men det tar 10 timer, da må jeg bite i det sure eplet om jeg ikke i tilbudet har reservert meg for det som eventuelt viste seg å ta ekstra lang tid, som for eksempel feilsøking etter jordfeil ved installasjon av JFB, gratulerer til kunden i så fall. Hvis en kunde spør rundt om timepriser så får den jo således timepriser på løpende arbeid fra ulike firmaer, deretter er det jo opp til kunden å vurdere om det er dyrt eller ikke, hva man egentlig får for den prisen i kunnskap, erfaring og finish på arbeidet osv. Altså, en pris er aldri feil, men ulikt dyr/billig.

Men tilbake til TS spørsmål. Ja, om alle andre firmaer man spør ligger på lignende summer så er prisen rimelig, er alle andre mye lavere så velger man en annen, for det "dyre" firmaet er enten klar over at de er dyre og trenger ikke jobben, eller så vet de om noe som kompliserer arbeidet som andre firmaer ikke vet, og man må da som kunde krangle om ekstratid (vanskelig å forestille seg det på en vegg, men generelt) og denne avvikstiden kan bli vanskelig å komme unna. Så der har vi jo også en ting når man velger håndverker, er billigst egentlig billigst til slutt?
Helt enig – hadde selv ikke kunnet få frem budskapet mer lettforståelig! I betongpumpebransjen tar vi først ut en fast grunnavgift og deretter når vi er på plass, så betaler kunden timeprisen etter hvor mange timer arbeidet tar uansett om jobben bare tar 1 time. Håndverkere burde kanskje også ta ut en grunnavgift som kompenserer for tiden det tar å forberede (bære inn/ut verktøy, materialer etc.) og deretter starte timeprisen når selve jobben er i gang. Tror det ville blitt enklere for håndverkere å regne inn småjobber da.

• Liker
Henfer
  • Laddar…
Tyresö skrev:
Helt enig - kunne ikke ha formidlet budskapet mer lettfattelig selv!
I betongpumpebransjen tar vi først en fast grunnavgift, og deretter når vi er på plass, så betaler kunden timetaksten etter hvor mange timer jobben tar, uansett om jobben bare tar 1 time. Håndverkere kunne kanskje også ta ut en grunnavgift som erstatter tiden det tar å forberede (bære inn/ut verktøy, materiale etc.) og deretter starter timetaksten når selve jobben er i gang. Tror det kunne bli enklere for håndverkere å regne inn småjobber da.
Det finnes jo firmaer som har en høyere prising på første timen eller "fremkjøringsavgift".

Hvordan kan man klage på at en håndverker tar 6000 for det arbeidet (for momsen er ikke hans). Det er jo ingen svartarbeidere, og da skal egenavgifter, forsikringer, verktøy (utrolig stor kostnad for et byggefirma), biler osv osv betales.

Dere som synes at det var urimelig bør starte bedrift. At man så får 3500 av onkel staten for å sette opp sin vegg er en annen sak, og hvem gjør det administrative arbeidet? Jo, bedriftslederen.

Kjøp materialer selv og monter det.

• Liker
Marc Abramsson og 1 annen
  • Laddar…
Thomas59
Vi har nok misforstått hverandre ganske kraftig, jeg snakker ikke om å lure privatpersoner, jeg prøver å vise det urimelige i at håndverkere skal ta så små jobber på løpende med den timebetalingen som gjelder i dag.

Jeg forstår at de gir faste priser som innebærer full dekning på dagene. Å så få kritikk for det fordi det ikke burde ta en hel dag å utføre ifølge ekspertene på Byggahus forum er det som er latterlig i diskusjonen... Er du ikke enig?
Nei, jeg tror ikke at jeg har misforstått deg. I ditt eksempel argumenterer du for at kunden (ved løpende regning) skal akseptere å betale for tid du ikke jobber. Det kaller jeg å bevisst lure kunder.

Hvis du skal uttrykke din mening når det gjelder rimeligheten i å ta små jobber på løpende regning synes jeg at du skriver det rent ut. Ditt eksempel bidro mest til å befeste det bildet som kundene har når det gjelder hvor bakvendt dere resonnerer.

Å gi et eksempel som gir inntrykk av at du synes det er greit å belaste 8 timer selv om jobben tok 5-6 timer bidrar jo ikke direkte til et positivt inntrykk av håndverkere. Særlig siden mange sikkert irriterer seg over at det er akkurat som du skriver at 8 timer belastes selv om jobben tok 5-6 timer med begrunnelsen at man må gå med overskudd, noe som er fullstendig horribelt. Kunden skal vel ikke behøve å betale for din dårlige planlegging.

Angående ditt andre utsagn så er jeg IKKE ALLTID enig og jeg har vanskelig for å tro at noen kunder ville vært det heller - hvis de visste hva som lå bak beregningen av den faste prisen.

Hvorfor skulle kundene være villige til å betale for tid som du ikke jobber og som heller ikke har noen grunn i en rimelig tidsberegning for arbeidet, men kun bygger på at håndverkeren ikke har noe fornuftig å gjøre på den tiden som blir igjen til full arbeidsdag.

Rimeligvis burde en fast pris styres av en rimelig beregnet tidsbruk med et visst påslag i tid for uforutsette hendelser. Å konsekvent avrunde oppover til hele dager er ikke særlig ærlig mot kunden, men jeg forstår jo at det heller ikke er hensikten. Gitt at tidsbruken som den faste prisen bygger på er rimelig tror jeg de fleste kunder ikke har noe problem med at arbeidet tar noe kortere tid enn planlagt. Det forutsetter som du sikkert forstår at tidsberegningen styres av ARBEIDSRELATERTE faktorer snarere enn at kunden skal betale for håndverkerens dårlige planlegging eller latskap.

De meningene som du gir uttrykk for (tilsynelatende uten å helt forstå hvor galt det høres ut for en kunde) når du prøver å forklare hvorfor du synes det er greit å lure kundene for penger er akkurat det som irriterer mange kunder, men det synes du ikke å forstå. Det må alltid finnes en opplevd verdi for kunden som tilsvarer kostnaden, ellers oppleves prisen som urimelig. Hva det egentlig er som kunden får for de timene du belaster uten å jobbe er uklart. Du kan kanskje utdype det. Jeg kan jo ha gått glipp av noe.

Thomas59

Tror du at folk ville plukke mange liter jordbær med timelønn og tror du ikke at håndverkere jobber raskere med akkord de også? Våkn opp!

Thomas59
Polskt skrev:
Thomas59

Tror du at folk ville plukket mange liter jordbær med timelønn, og tror du ikke at håndverkere arbeider raskere med akkord de også? Våkn opp!
Jeg vet ikke helt hvor du vil komme med eksemplene dine. Jeg har aldri uttalt meg angående jordbærplukking eller nytten av akkord. Hvis ditt (jordbær-) eksempel overføres til håndverkere, kunne man jo tro at du mener at håndverkere som jobber på løpende regning med vilje maskerer. Hvis ikke, hva er det du prøver å vise med jordbæreksempelet ditt?

At man i visse tilfeller kan jobbe raskere om man jobber mot akkord, betviler jeg ikke, og det er selvsagt greit gitt at akkordet bygger på en rimelig tidsestimering som har sitt grunnlag i faktorer som inngår i det avtalte arbeidet. Hvis akkordet derimot bygger på en rimelig tidsestimering, i henhold til forrige setning, MEN hvor man deretter legger til ytterligere tid for å komme opp i hele dager, er det ikke annet enn narrespill.

Hva jeg skulle våkne opp fra er litt uklart. Kanskje kan du presisere?

Synes jeg har presisert men du virker allikevel ikke helt våken. Å sluntre unna og å jobbe hardere ved akkord er to vidt forskjellige ting. Synes du nedverdiger arbeidere og håndverkere spesielt.

Hvorfor ikke begynne å jobbe som en slik selv?:)

Tyresö
Polskt skrev:
Synes jeg har presisert men du virker likevel ikke helt våken. Å skulke og å jobbe hardere ved akkord er to vidt forskjellige ting. Synes du nedvurderer arbeidere og håndverkere spesielt.

Hvorfor ikke begynne å jobbe som en slik selv? :)
Det kanskje er på tide at vi andre begynner å velge side i diskusjonen! Jeg stemmer for denne kommentaren som Mr. Polskt kom med. Noen som synes at Mr. Polskt og jeg tar helt feil?

Thomas59
Polskt skrev:
Synes jeg har presisert, men du virker likevel ikke helt våken. Å maskere og å jobbe hardere ved akkord er to vidt forskjellige ting. Synes du nedvurderer arbeidere og håndverkere spesielt.

Hvorfor ikke begynne å jobbe som en selv?:)
Om du skulle ta og fundere litt over hva du selv skriver til å begynne med. Hva mente du for eksempel med ditt jordbærplukkeksempel. Det er vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at jordbærplukkere med timelønn plukker færre jordbær enn de som får betalt per liter. Oversatt til håndverkere innebærer det jo at DU SELV påstår at håndverkere på løpende regning antas å maskere sammenlignet med for eksempel håndverkere som jobber på fast pris, eller hva mener du egentlig med ditt eksempel.

Dine presiseringer (om du mener for eksempel jordbærplukkeksemplet) taler jo IMOT det jeg antar at du forsøker å argumentere FOR. Jeg må kanskje tydeliggjøre ennå en gang at jeg ikke har uttalt meg om hvorvidt håndverkere på løpende regning maskerer eller ei, og jeg har heller ikke uttalt meg om hva akkordarbeid innebærer i form av arbeidsproduktivitet.

Det jeg har uttalt meg om er Stringfellows påstand at det er greit å ta betalt for tid man ikke jobber (ved løpende debitering) med begrunnelsen at man MÅ ha betalt for fulle 8-timers dager. INTET ANNET. Jeg lurer på hvem som sover i denne diskusjonen?

Ja, men Herregud! Det gjør VONDT å jobbe på akkord. Med dine innlegg så vet jeg at du aldri har drevet med kroppsarbeid mot betaling. I rest my case...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.