123.900 lest ·
53 svar
124k lest
53 svar
Rimelig tilbud for å sette opp en innervegg?
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Jeg forstår at du er opprørt, men det er litt uklart hvorfor. Når jeg leser dine innlegg får jeg inntrykk av at du ved en feil argumenterer mot deg selv uten å innse dette. Det er DU som kommer med en masse påstander angående forholdene ved akkordarbeid vs. løpende regning. Ofte påstår du en ting, men gir eksempler (som man må anta er ment å klargjøre din mening) som peker i stikk motsatt retning.Polskt skrev:
Ber nok en gang om å få påpeke at JEG ikke har kommentert hvorvidt man blir lat av løpende regning eller jobber hardere på akkord. Det er DU SELV som har viklet deg inn i en rekke merkelige påstander og eksempler, og jeg har kun påpekt konsekvensene av det du skriver.
Jeg diskuterte noe helt annet enn det sidesporet som du selv har løftet frem.
Hvorvidt jeg har drevet med "kroppsarbeid" mot betaling eller ikke, har du ingen anelse om. Hvordan skulle du kunne ha det?
Jeg kan for så vidt ane hva du egentlig vil si, men din argumentasjon bidrar ikke en døyt til å klargjøre din posisjon.
Hmm... Du argumenterer for argumentasjonens skyld? Hvordan kan jeg vite det? Det kan jo være sosiolingvistikk eller at jeg bare har sett signaturen din? "TITTEL: Total amatør og hempulare! Stol ikke på noe jeg skriver =)"
Hahaha! Den kommentaren kommer nok til å få Thomas59 til å sprute kaffe over tastaturet når han skal svare, hahahaPolskt skrev:
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Ja når det gjelder kommentarene til DINE innlegg så har jeg stort sett ikke argumentert i det hele tatt, bare påpekt konsekvensene av hva du selv sier.. Du virker jo å være både for og imot dine egne synspunkter (tilsynelatende uten å forstå det selv) og det ser man ikke hver dag.Polskt skrev:
Åpenbart har du ikke peiling på hva sosiolingvistikk (Språksosiologi) betyr, så det er knapt verdt en kommentar.
Du får oppfatte signaturen min som du vil. Hvis du synes at signaturen min på noen måte gir støtte til DINE meninger, så får det stå for deg.
Jeg synes fortsatt det er uærlig å ta betalt for timer man ikke jobber hvis man arbeider på løpende ordning. Jeg kan ikke se at du engang har berørt dette, noe som får meg til undrende å spørre hvorfor du argumenterer om helt andre ting med meg. Det fremstår jo som litt merkelig.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Hvorfor skulle jeg sprætte sønder tastaturet tror du? Kommentar staves for øvrig med to m men tasten på ditt tastatur kanskje løsnet før du rakk å skrive den andre m-en?Tyresö skrev:
Jeg ville for øvrig foreslå at vi legger ned denne diskusjonen. Jeg kan ikke se at den på noen måte bidrar til å kaste lys over TS spørsmålsstilling. Dessverre har jeg selv bidratt noe jeg beklager. Er mest litt lei og kunne ikke la være å kommentere de forvirrede innleggene som din "kompis" kom med.
Ditt problem kanskje er at du ikke vet hva akkord er? Du skal gjøre klart jobben. Tar det seks timer så er du rask og har fortjent din innsats. Tar det 15 så shit pommes fritt.
Kan være moro å høre hva du jobber med og hvor mye betalt du får for det, så man får en oppfatning av din hederlighet. Eller så kan man jo bare sløyfe alt hva fast pris og akkord heter? Tror ikke at kjøperne ville applaudere, men vel sliterne.
Så er det med tilbud slik som en klok mann skrev tidligere at det er bare å ta et lavere tilbud. Så at du anser at mennesker som sliter ekstra for å få mer betalt er uhederlig, så står det for deg. Kom nå ikke og si at du er utdannet innen retorikk, for da kan jeg mistenke at det er du som er uhederlig.
Nå synes jeg at dette har blitt til en chatartet dialog som ikke nynner noen på forumet, og legger der med ned (igjen). Håper at noen fikk en god latter av den og ber om unnskyldning til de som syntes den var treg.
MVH/Polskt
Kan være moro å høre hva du jobber med og hvor mye betalt du får for det, så man får en oppfatning av din hederlighet. Eller så kan man jo bare sløyfe alt hva fast pris og akkord heter? Tror ikke at kjøperne ville applaudere, men vel sliterne.
Så er det med tilbud slik som en klok mann skrev tidligere at det er bare å ta et lavere tilbud. Så at du anser at mennesker som sliter ekstra for å få mer betalt er uhederlig, så står det for deg. Kom nå ikke og si at du er utdannet innen retorikk, for da kan jeg mistenke at det er du som er uhederlig.
Nå synes jeg at dette har blitt til en chatartet dialog som ikke nynner noen på forumet, og legger der med ned (igjen). Håper at noen fikk en god latter av den og ber om unnskyldning til de som syntes den var treg.
MVH/Polskt
Jeg stavet komentar med et "m" fordi jeg ikke er like god på rettskriving som deg!Thomas59 skrev:Hvorfor skulle jeg sprette opp tastaturet tror du? Kommentar staves for øvrig med to m men tasten på ditt tastatur kanskje løsnet før du rakk å skrive den andre m-en?
Jeg ville for øvrig foreslå at vi legger ned denne diskusjonen. Jeg kan ikke se at den på noen måte bidrar til å kaste lys på TS spørsmålsstilling. Dessverre har jeg selv bidratt hvilket jeg beklager. Er mest litt kjedet og kunne ikke la være å kommentere de forvirrede innleggene som din "kompis" kom med.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.431 innlegg
Det eneste den viste var at håndverkere ikke vil diskutere, men bare mener at man har rett.Polskt skrev:
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Jeg vet akkurat hva akkord er men det er jo helt irrelevant da det ikke er akkord vi diskuterer, ikke sant. Den eneste egentlige synspunktet jeg har gitt uttrykk for er at jeg stilte spørsmål ved hederligheten i Stringfellows uttalelse om at det på løpende regning skulle være greit å ta betalt for 8t til tross for at jobben kun tok 5-6t. Så begynte du å pådytte meg påstander om helt andre ting som jeg ikke har hatt meninger om. Det fikk meg likevel til å forsøke å utrede hva du egentlig mente og først og fremst på hvilken måte du synes at ditt eksempel: "Tror du at folk ville plukke mange liter jordbær med timelønn og tror du ikke at håndverkere jobber raskere med akkord også? Våkn opp!" støttet dine meninger. Noe svar på dette fikk jeg aldri og jeg kan ane hvorfor.Polskt skrev:Ditt problem kanskje er at du ikke vet hva akkord er? Du skal gjøre klart jobben. Tar det seks timer så er du rask og har fortjent din innsats. Tar det 15 så shit pommes fritt.
Kan være morsomt å høre hva du jobber med og hvor mye betalt du får for det, så man får en oppfatning av din hederlighet. Eller så kan man jo bare sløyfe alt hva fast pris og akkord heter? Tror ikke at kjøperne ville applaudere men vel arbeiderne.
Så er det med tilbud som en klok mann skrev tidligere at det bare er å ta et lavere tilbud. Deretter at du mener at folk som strever ekstra for å få mer betalt er uhederlig, så står det for deg. Kom nå ikke og si at du er utdannet innen retorikk for da kan jeg mistenke at det er du som er uhederlig.
Nå synes jeg at dette har blitt til en chatartet dialog som ikke nynner noen på forumet og legger dermed ned (enda igjen). Håper at noen fikk en god latter av det og ber om unnskyldning til de som syntes det var tørt.
MVH/Polskt
Til tross for at jeg har påpekt det for deg flere ganger, fortsetter du gladelig å pådytte meg meninger jeg ikke har. Nå sist:"du mener at folk som strever ekstra for å få mer betalt er uhederlig". Faktum er jo dessverre, for deg, at jeg har gitt uttrykk for akkurat motsatt mening enn den du hevder. For hvilken gang i rekken vet jeg ikke men jeg stiller spørsmål ved hvorfor man skal ha BETALT NÅR MAN IKKE ARBEIDER hvilket er diametralt motsatt av hva du hevder at jeg mener.
Hva skulle forresten mitt yrke og inntekt ha å gjøre med dette hvis jeg får spørre? Eller hvorvidt jeg er hederlig eller ikke. Du kan jo lese hva jeg skriver. Forutsatt at jeg skulle være uhederlig (?). På hvilken måte mener du at det skulle påvirke diskusjonen? Til slutt takker jeg nei til den type PM med uhøfligheter som jeg nettopp fikk fra deg.
Jeg forstår at du ikke innser hvor merkelig resonnering du fører så jeg foreslår at vi legger ned denne diskusjonen. Vi kan si at du vant hvis det får deg til å føle deg bedre.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Og for å avslutte diskusjonen (for min del i alle fall) så må jeg nok be om offentlig unnskyldning for at denne diskusjonen havnet i tråden. Jeg innser at det på ingen måte har bidratt til å bringe klarhet i TS sitt spørsmål. Dessverre kan jeg tydeligvis ikke avholde meg fra å påpeke merkeligheter i visse håndverkeres resonemang rundt prissetting og andre forretningsetiske spørsmål.
Jeg syntes at diskusjonen var underholdende iaf.Thomas59 skrev:Og for å avslutte diskusjonen (for min del i alle fall) så må jeg nok be om offentlig unnskyldning for at denne diskusjonen havnet i tråden. Jeg innser at det ikke på noen måte har bidratt til å bringe klarhet i TS sitt spørsmål. Dessverre kan jeg tydeligvis ikke avholde meg fra å påpeke merkeligheter i enkelte håndverkeres resonnering rundt prissetting og andre forretningetiske spørsmål.
Foruten underholdningsverdien tror jeg også at jeg har fått en rimelig forklaring til noen av mine håndverkeres merkelige prismodeller?
Kjempeuttalelse må jeg si: Sitaten er en lysende oppsummering på hvorfor det finnes en stor mistro mot håndverkere. d^_^bPolskt skrev:Hvordan kan man klage på at en håndverker tar 6000 for det arbeidet (for momsen er ikke hans). Det er jo ikke svart arbeid, og da skal egenandeler, forsikringer, verktøy (utrolig stor kostnad for et byggeforetak), biler osv. betales.
Dere som synes det var hårreisende bør starte firma. At man så får 3500 fra onkel staten for å sette opp sin vegg er en annen sak og hvem gjør det administrative arbeidet? Jo, bedriftseieren.
Kjøp materiale selv og monter det.
Ikke rart at mange er tvilende til prisoverslagene de får hvis det finnes håndverkere som har den holdningen.
/K
Det har blitt nevnt i sammenhengen: Akkord, men i dette spesifikke tilbudet så ville jeg foretrukket å bruke ordet: Beting, ettersom akkord er en pris på hvert moment og beting er en pris på hele jobben.
Noen som har en mening om valg av ord?
Noen som har en mening om valg av ord?
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
I dagligtalen sidestilles nok ofte akkord og beting, men i prinsippet har du rett.Tyresö skrev:
Er man interessert i svensk industrihistorie anbefaler jeg boken "Människor i Scania under 100 år (1991)" av professor Eric Giertz som i dag er viserektor på KTH i Stockholm. Boken er ikke bare en fortelling om Scanias historie, men også en detaljert beskrivelse av industriens framvekst samt fag- og arbeidsgiverorganisasjonenes utvikling. I boken behandles også tidmålingens (MTM=Metod Tid Mätning) bakgrunn og framvekst, og der kan man lære alt man trenger å vite om akkord og beting. En god bok foran peisen under mørke høstkvelder.