Fikk følgende tilbud for å sette opp en innervegg (uten dør) på ca 3,5 m lengde og 2,5 m høyde.

Byggemateriale: sponplater, gipsplater,regel,skruer,isolasjon og etc ca. 3 500 kr
Arbeidskostnad: 7 500 kr
Reisekostnad: 0 kr
Avfallshåndtering: 0 kr

Sum 11 000 kr
Foreløpig ROT-fradrag 3 750 kr

Total arbeidskostnad inkl. mva etter foreløpig ROT-fradrag 7 250 kr.

Høres dette rimelig ut?

Ser ut til å bety ca 17-20 arbeidstimer.
Høres kanskje noe i overkant ut, men da inngår det nok at de skal kjøpe mtrl på den tiden også.
Prøv om det blir billigere om du kjøper mtrlet?

• Liker
Pary
  • Laddar…
Hei,
Da håper jeg at det er sparklet og malt også.

Alvorlig talt fra byggmax
Reglar 4 x 2,50 (45x70) = 10m = 100kr
Syll+hammarband 7m = 70kr
Virke 170 kr

Gipsskiver to sider, tre stykker/ side = 6 stk x 80 kr = 500kr

1 eske gipsskruer 90 kr.

1 eske treskruer 5x100mm 65 kr

Isolering, stenull fra Beijer, 2 pkt 70mm á 276 kr = 552kr

Materiale rett under 1500kr

Angående tiden,

For noen med litt erfaring og interesse:
Det tar vel rundt 2 timer å få syll og hammarband på plass, reglene tar vel to timer til.
Å få opp skivene kan ta en halvtime per skive.

Vi havner på rundt 7 timers arbeid.

Det kan være lurt å ta det på løpende betaling. Men det skal du bare gjøre om du vet hvordan bransjen og prosessen fungerer.

Regn på en timebetaling på 360 pluss moms.. det blir 450. 7500/450= 16 timer. Altså 2 karer en dag. Høres helt rimelig ut. De skal handle materialer, kanskje havne i trafikkork,,,, Bære opp materialer & verktøy og så skal alt ned også. Virket kanskje er litt høyt, men ikke så jeg ville ha reagert. Spesifikasjonen hos ovenstående taler er ikke helt komplett. 4 stående regler kommer man ikke langt med. i hvert fall det dobbelte. De bruker sikkert 90 plater på gipsen, så er det ingen sponplate med i den spesifikasjonen.

Summa summarum. Jeg ville ikke ha reagert for mye over den..

P
Hadde jeg bodd i Oslo, så hadde jeg startet firma og bygget "vegger" og lignende. I alle fall hvis man kan sende slike fakturaer og kanskje få dem godkjent. Eller kanskje hjulpet folk på lørdager..... :S

Nei....
Hvis det er en rett, enkel vegg, går det med materiale som magnu skriver. Altså klart mindre enn det du har fått i tilbudet. Syll og regler setter man opp på en time. Det er jo ikke noen vinkler. Deretter tar det ikke 30 minutter å få opp en plate. Mer i retning av "3 minutter". Med en skrueautomat, som byggere burde ha, går det raskt. Det er bare to plater som må sages med et enkelt kutt.
Den største arbeidstiden er å finne fram og ned verktøyene, men som sagt, det er bare to maskiner man trenger. Kappsag/stikksag og skrueautomat + en skarp kniv.

Skammelig å sende et slikt tilbud.
Har du ikke vurdert å gjøre det selv?

Jeg skal ikke gi meg inn på å bedømme rimeligheten i tilbudet. Det kreves kanskje en hel del ekstra tid for å handle materialer, bære utstyr, dra til kunden, sitte i bilkø, pakke sammen, skrive faktura osv. Men spontant er jeg enig med TheStills, det virker å være et greit enkelt gjør det selv-prosjekt. Så enten synes dere det er for dyrt og sjekker med flere håndverkere, eller så dropper dere TV-kvelden en uke og gjør det selv. Er dere nøye og rimelig nevenyttige så blir det bra, og dere kan bruke pengene på noe annet i stedet.

Takk for tipsene. Fikk nettopp inn et nytt tilbud fra en annen snekker...1500 kr lavere enn ovenstående. Så det går riktig vei! :)

TheStills skrev:
Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg startet firma og bygge "vegger" og lignende. I alle fall om man kan sende slike fakturaer og kanskje få dem godkjent. Eller kanskje hjulpet folk på lørdager..... :S

Nei....
Om det er en rett enkel vegg så går det med omtrent materialer som magnu skriver. Dvs klart mindre enn det du har fått i tilbud. Syll og regler smeller man opp på en time. Det er jo ikke noen vinkler. Så tar det ikke 30 minutter å få opp en plate. Mer mot "3-minutters" retning. Med en skruautomat, som byggere burde ha, så går det fort. Det er bare to plater som må kappes med et enkelt snitt.
Største arbeidstiden er å plukke frem og ned verktøyene men som sagt det er bare to maskiner man trenger. Kappsag/stikksag og skruautomat + en skarp kniv.

Skammelig å sende sånt tilbud.
Har du ikke vurdert å gjøre det selv?
Ja, ditt firma hadde jo gått kjempebra, sikkert!

Om du har en jobb som tar to mann 5-6 timer, tror du at du kan sende dem til en annen kunde siste timen? Småskuttar må regne med hele dager, med en tapt time på en dag er hele dagens fortjeneste borte.

• Liker
Tompa_72 og 1 annen
  • Laddar…
P
Stringfellow Hawke skrev:
...to mann 5-6 timer...
To mann som setter opp en vegg... Høres ut som kommunearbeidere. En graver et hull og en ser på....

Og forresten hvorfor skal en som har bestilt et arbeid på 6 timer betale for 8 bare fordi "arbeidsdagen er 8". Hvis jeg bestiller et arbeid på 10 timer kan jeg da betale for 8? Avrunding altså? Nei er det ikke sånn at den ene dagen blir 6 timer og den andre 10? Litt fleksibilitet rett og slett.

Sist redigert:
  • Liker
Nanou og 1 annen
  • Laddar…
Thomas59
Ja, firmaen din hadde jo gått kjempebra, sikkert!

Hvis du har en jobb som tar to mann 5-6 timer, tror du at du kan sende dem til en annen kunde den siste timen? Småskuttar må regne med hele dager, med en tapt time på en dag er hele dagens fortjeneste borte.
Ehmm! Tar jobben 5-6 timer så bør selvfølgelig kunden også betale for 5-6 timer. Hvis du da velger å sitte på en parkbenk resten av dagen og klager over at du mister 2-3 timers fakturering er det helt og holdent ditt problem. Du kunne like gjerne dra til kontoret og skrive timerapporter, fakturaer, bestille materiale etc.

Småskuttar som "må regne med hele dager" burde drive med noe annet enn å være håndverkere.

• Liker
Ida Ahlbäck og 1 annen
  • Laddar…
K
For en dyktig snekker vil jeg tro at det effektive arbeidet på stedet beveger seg om 2-3 timer. Deretter tilkommer reisetid og tid for innkjøp, noe som er vanskelig å anslå. Men hvis ikke innkjøp og reise tar altfor lang tid, burde arbeidet totalt sett være maks 8 timer for en person.

Hvis du bare er noenlunde handy og har mulighet til å transportere materialet hjem relativt enkelt, foreslår jeg at du gjør jobben selv. Det du sparer på materialet og arbeidet kan du kjøpe en bra skrumaskin og en ok sag for :D

Dessuten kan du føle deg litt stolt hver gang du ser veggen;)

/K

• Liker
Tompa_72
  • Laddar…
Gulvlister skal vel opp også.
Så er jeg ikke håndverker, men jeg er enig med tidligere taler, og tror rett og slett at for slike småjobber må man tåle en "premie" nettopp fordi det er så lite, det ligger liksom en fast kostnad i administrasjon, oppstart og "rydde opp"-tid etc. Det går absolutt ikke å få økonomi i å bare ta slike jobber, om man ikke fakturerer for mye.

Hørte av en elektriker at han kan få samtaler fra tanter som vil få byttet ut adventsstake-lyspærer. Skal det også faktureres som 10 minutters jobb for 45 kroner? Mange lysestaker blir det...

/A

• Liker
raggartejpen
  • Laddar…
The Stills: Arbeidsmiljøvennlig å bære gipsplater selv fra bil til arbeidssted? Hvor mange trapper uten heis synes du er ok?

Thomas59: "Du kunne like gjerne dra til kontoret og skrive timelister, fakturaer, bestille materiale osv.", Det er jo nettopp det kundene må betale (også).

Det er et tilbud, en fast pris, prisen skal inneholde arbeidskostnad, materialkostnad, bilkostnad, sentral administrasjon, fortjeneste og risiko. Hva er det som er så vanskelig å forstå? Synes man ikke prisen er ok er det bare å takke nei.

• Liker
Tompa_72 og 2 andre
  • Laddar…
Thomas59
Thomas59: "Du kunne like gjerne dra til kontoret og skrive timerapporter, fakturaer, bestille materiell osv.", Det er jo nettopp det som kundene må betale (også).
Det var IKKE hva du skrev.

Du skrev:

Hvis du har en jobb som tar to mann 5-6 timer, tror du at du kan sende dem til en annen kunde den siste timen? Småkryp må regne med hele dager, med en tapt time på en dag er hele dagens fortjeneste borte.
Noe som er noe helt annet. Jeg tror dog at du får vanskelig for å forklare kunden at to mann skal bruke 2-3 timer x2 (=4-6 timer) til å skrive timerapporter, fakturaer osv. i løpet av denne tiden på en jobb på 5-6 timer.

Det finnes sikkert jobber som disse to gutta kan gjøre på den overskytende tiden, men dessverre, Stringfellow Hawke, så finnes det ingen naturlov som sier at en håndverker alltid må kunne fakturere 8 timer per dag, hvilket for øvrig virker å være hva du tror og også en vanlig misoppfatning blant håndverkere.

Hvis du nå har den oppfatningen at håndverkere i alle situasjoner skal kunne fakturere 8 timer per dag, skulle jeg gjerne ønske du forklarte litt mer inngående hva du baserer denne påstanden på. At dere tjener mindre om dere ikke kan fakturere 8 timer per dag er riktignok sant, men det leder ikke per automatikk til at dere alltid skal kunne fakturere 8 timer.

I alle andre bransjer (der man selger tid) har man noe som kalles beleggprosent, og den er sjelden 100% (=8 timer per dag). Når man i andre bransjer setter pris, er nettopp beleggprosenten en faktor som man tar med i beregningen når man setter timeprisen.

Hvorfor skulle håndverkere være unntatt?

• Liker
jimih
  • Laddar…
Å forklare begrepet kapasitetsutnyttelse i håndverkerbransjen virker å være noe som ikke gjøres. Det er jeg helt enig i. Det er veldig ofte man hører uttrykk av typen: "men jeg må skrive åtte timer, det har sjefen sagt" og her finnes det et kjempeproblem synes jeg. Jeg hadde gjerne betalt 100 kroner mer i timen i "småjobbstillegg" som skulle gjøre at de slipper å fakturere for noe de ikke jobber med. På lang sikt ville vi som ofte vil ha mindre jobber gjort, tjent på det. Nåfor tiden blir jeg for det meste bare forbannet, og gjør alt selv, til tross for at jeg ikke helt har kompetanse eller tid, bare fordi det er SÅ brysomt og dyrt å kjøpe småjobber. Elektrikeren er unntaket, siden man må kjøpe småjobber av dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.