Hadde gjerne tatt imot tips på hvordan man lettest retter opp yttertak når man bytter taktekking.
Taket på stallbygningen må utbedres.
Det ser slik ut:
Stallbygning 100 år gammelt.
På friske takstoler og bærelekter finnes et gammelt spontak.
Oppå dette har man lagt for ca. 50-70 år siden sløyfer (ca. 15x45) og bærelekter (ca. 25x45) og deretter veberødsteiner.
Dessverre har ikke takstolene og bærelektene for spånen vært særlig rette. Det har lekt inn, og nå som en hurtigutbedring har jeg lappet til og forsøkt å rette på stedet som lakk.
Da vi først så innadbuktningen på taket trodde vi at det trengtes en støtte under taket på innsiden - som en hurtigutbedring. Men det viste seg etter en titt oppe på loftet at bærelektene var friske, tørre og stødige. Så feilen må finnes oppå spontaket under taksteinene, og slik var det også.
Men hele taktekkingen må byttes ut og rettes innen de nærmeste årene.
Alt arbeid må vi gjøre selv =O)
Mitt spørsmål er om det finnes noen triks! Hvordan gjør halvproffene som ikke har tilgang til superinstrumenter. Hvordan får man et underlag som er bølgete til å bli rett ... Jeg merket at det ikke var så lett som jeg hadde forestilt meg før.
Vi planlegger å legge på enten de gamle steinene eller bytte til plater.
Taket på stallbygningen må utbedres.
Det ser slik ut:
Stallbygning 100 år gammelt.
På friske takstoler og bærelekter finnes et gammelt spontak.
Oppå dette har man lagt for ca. 50-70 år siden sløyfer (ca. 15x45) og bærelekter (ca. 25x45) og deretter veberødsteiner.
Dessverre har ikke takstolene og bærelektene for spånen vært særlig rette. Det har lekt inn, og nå som en hurtigutbedring har jeg lappet til og forsøkt å rette på stedet som lakk.
Da vi først så innadbuktningen på taket trodde vi at det trengtes en støtte under taket på innsiden - som en hurtigutbedring. Men det viste seg etter en titt oppe på loftet at bærelektene var friske, tørre og stødige. Så feilen må finnes oppå spontaket under taksteinene, og slik var det også.
Men hele taktekkingen må byttes ut og rettes innen de nærmeste årene.
Alt arbeid må vi gjøre selv =O)
Mitt spørsmål er om det finnes noen triks! Hvordan gjør halvproffene som ikke har tilgang til superinstrumenter. Hvordan får man et underlag som er bølgete til å bli rett ... Jeg merket at det ikke var så lett som jeg hadde forestilt meg før.
Vi planlegger å legge på enten de gamle steinene eller bytte til plater.
Bruk muresnor, begynn med å rette ryggen, sjekk nedbøyningen mot takskjegget, deretter jobber man seg nedover. Støtt opp med små masonittbiter under strølektene så pleier det å bli bra.
Bra tips om murarsnor! Takk!
Bare for at jeg henger med riktig - det er altså strølekten man retter opp? Når du skriver "kolla nedbøyningen mot takfot".
Rette opp mønet er ikke komplisert - man spenner en snor mellom de siste takstolene (gavlene) i prinsippet?
Gud - hvordan skal man kunne jobbe på HELE taket med 45 graders vinkel?
Nå hadde vi flaksen å ha hønsegården rett nedenfor og kunne lett legge opp planker over den!
Bare for at jeg henger med riktig - det er altså strølekten man retter opp? Når du skriver "kolla nedbøyningen mot takfot".
Rette opp mønet er ikke komplisert - man spenner en snor mellom de siste takstolene (gavlene) i prinsippet?
Gud - hvordan skal man kunne jobbe på HELE taket med 45 graders vinkel?
Nå hadde vi flaksen å ha hønsegården rett nedenfor og kunne lett legge opp planker over den!
Et tak kan være skjevt i alle retninger, hvis dere tar en side og retter mønet, bør dere også rette takfoten. Deretter ser dere hvor mye takstolene bøyer seg. Om dere støtter opp med strø eller bærelekt spiller egentlig ingen rolle, så lenge bærelekten blir noenlunde rett.
Men mønet må være rett etter min mening.
Ha et bra stillas opp til takfoten, så løser dere det på noen dager.
Men mønet må være rett etter min mening.
Ha et bra stillas opp til takfoten, så løser dere det på noen dager.
Toppen. Takk.
Klikk her for å svare