Hei,
Jeg skal flytte varmepumpen min og må derfor bli kvitt hullet i ytterveggen som er av panel. Jeg vil helst ikke bytte mer enn jeg må, så spørsmålet er: kan man lappe igjen vindpappen der det er hull i stedet for å stifte på lektene, og med hva i så fall?
Jeg slenger inn et oppfølgingsspørsmål også:
Alle innervegger er fra -79 og av sponplater, hele huset er en slags sponboks mer eller mindre. Hvis hullet har en diameter på for eksempel 100mm, hva brukes da best for å fylle igjen det? Jeg tenker meg en mindre lekt å skru i på baksiden av sponplaten og så inn med en tilpasset bit og sparkle, men for å kunne sparkle igjen og male det der på en noenlunde pen måte, brukes da helst gips, spon eller noe annet?
Takk på forhånd
Jeg skal flytte varmepumpen min og må derfor bli kvitt hullet i ytterveggen som er av panel. Jeg vil helst ikke bytte mer enn jeg må, så spørsmålet er: kan man lappe igjen vindpappen der det er hull i stedet for å stifte på lektene, og med hva i så fall?
Jeg slenger inn et oppfølgingsspørsmål også:
Alle innervegger er fra -79 og av sponplater, hele huset er en slags sponboks mer eller mindre. Hvis hullet har en diameter på for eksempel 100mm, hva brukes da best for å fylle igjen det? Jeg tenker meg en mindre lekt å skru i på baksiden av sponplaten og så inn med en tilpasset bit og sparkle, men for å kunne sparkle igjen og male det der på en noenlunde pen måte, brukes da helst gips, spon eller noe annet?
Takk på forhånd
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Pappen skulle jeg ha teipet, finnes spesiell teip som holder bedre enn for eksempel sølvteip på det 
For hullet kanskje det er lettest å skru inn to biter (som hver for seg går inn men som sammen tetter til) ?
Det var kanskje slik du mener ?
Husfix kan funke om du trenger å fylle mer enn sparkel klarer, eller om du sager til en bit plate/gips...
/K
For hullet kanskje det er lettest å skru inn to biter (som hver for seg går inn men som sammen tetter til) ?
Det var kanskje slik du mener ?
Husfix kan funke om du trenger å fylle mer enn sparkel klarer, eller om du sager til en bit plate/gips...
/K
Sag ut en like stor plate som hullet av noe materiale, lirke inn en bit regel gjennom hullet og skru den fast gjennom veggen og deretter skruer man fast den utsagde platen i regelen. Så sparkel og slip til det er slett, deretter mal.
Slik tape funker.
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029
Får du tape til overs kan du bruke den til å pakke inn julegaver. Det er veldig morsomt å se på når noen prøver å åpne en sånn pakke
.
Slik tape funker.
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029
Får du tape til overs kan du bruke den til å pakke inn julegaver. Det er veldig morsomt å se på når noen prøver å åpne en sånn pakke
Aldersbestandig tape har jeg liggende og jeg var inne på samme metode med hullet på innsiden, mest forvirret om gips eller tre er å foretrekke når veggen er av spon? Eller det kanskje ikke spiller noen rolle?
Klikk her for å svare