Beste svar

ta vanlig hydraulisk kalkmørtel. Det er mykt og føyelig og kan bearbeides og forbedres så mange ganger som helst. I motsetning til sementbaserte mørtler som blir steinhard og sitter der det sitter.
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
Hei alle, jeg kaprer tråden litt da jeg ikke fant noe som passet bedre og ville ikke starte en ny. Jeg har fått tak i et stort parti med tegl, men det er litt uvanlig. Det er gult hulltegl med 9 hull (vet at det kan være maks 21 hull i en "vanlig" teglstein for å brukes til å mure ildsted). Jeg legger ved et bilde. Hva tror dere, fungerer det å mure ildsted med dette innendørs? 1,2 kg veier stenen.
 
  • Gul teglestein med 9 rektangulære hull plassert på et bord med briller og andre gjenstander rundt.
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
B
Tegl finnes i ulike kvaliteter avhengig av hvor det skal brukes, mark, fasade, skorstein, ildfast bl.a.. Vet du hva slags tegl du har kjøpt?
 
B BSOD skrev:
Tegl finnes i ulik kvalitet avhengig av hvor det skal brukes, mark, fasade, skorstein, ildfast bl.a.. Vet du hva slags tegl du har kjøpt?
Jo jeg vet, dessverre vet jeg ikke hva slags tegl det er. Som heldigvis har jeg ikke betalt eller hentet det ennå, jeg har bedt selgeren vente til jeg har sjekket teglens spesifikasjoner. Jeg har googlet som en tulling men finner ingenting som ligner dette. Det skal ifølge selgeren være målene 80mmx80mmx240mm.

Jeg avventer svar fra ham
 
B
Det er jo veldig høye krav på ildfast tegl. Jeg hadde ikke tatt sjansen.

Hvis jeg hadde fått gjette så ville jeg gjettet at det er en form for fasadetegl, men det er en gjetning, og jeg er låångt fra sikker.

Ildfast tegl pleier vel å være uten hull, massive steiner, ganske ofte smalere. Skal du lage en peis?
 
Ja noe sånt, jeg skal bygge en masseovn. Det er egentlig ikke krav til ildfast stein. Derimot pleier man å ha det i bunnen av ildstedet om jeg har forstått det riktig. I resten av ovnen kommer man ikke opp i de temperaturene som kreves for at ildfast stein skal være nødvendig.

Prinsippet for en slik ovn er at man leder røykgassene en lang vei (opp og deretter ned på sidene) som i en kakkelovn, for å få ut all varme og få maksimal varmelagring.
 
S
Ulltand Ulltand skrev:
Hei,

Vi har en gammel kakkelovn der fugen i ildstedet ikke lenger er i beste stand. Tenkte prøve å fuge med litt nytt mørtel men hva skal man bruke?
Man bruker vanligvis leire i kakkelovner.
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
S
M mhoglund skrev:
Ja noe sånt, jeg skal bygge en masseovn. Det er egentlig ikke krav på ildfast tegl. Derimot pleier man å ha det i bunnen på ildstedet om jeg har forstått det riktig. I resten av ovnen kommer man ikke opp i de temperaturene som kreves for at ildfast tegl skal være nødvendig.


Prinsippet for en slik ovn er at man leder røykgassene en lang vei (opp og deretter ned på sidene) som i en kakkelovn, for å få ut all varmen og oppnå maksimal varmelagring.
Ser ut som bekledningsstein eller fasadestein som man bruker i fasader når man ikke vil bygge ut veggtykkelsen så mye.

Svenske regler rundt ildsteder bygger 120 mm tykke steiner. Er vel erfaringsbaserte regler at man har gjort så tidligere og vet at det funker.
 
S sinuslinus skrev:
Ser ut som bekledningsstein eller fasadstein som man bruker i fasader når man ikke vil bygge ut veggtykkelsen så mye.

Svenske regler rundt ildsteder krever 120 mm tykke steiner. Det er vel erfaringsbaserte regler at man har gjort så tidligere og vet at det funker.
Okay, takk for info. Ja da er det jo bare å lete videre :) fasen at tegl skal være så dyrt!!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hei,

Vi har en gammel kakkelovn der fugene i ildstedet ikke lenger er i beste stand. Tenkte å prøve å fuge med litt ny mørtel, men hva skal man bruke?
Lermørtel er det som brukes av de som setter opp kakkelovner. Det skyldes delvis fordi hvis du av en eller annen grunn trenger å sette opp kakkelovnen igjen, så er det bare å fukte opp mørtelen så slipper den av seg selv. Lett å jobbe med også og lett å gjøre rent etter seg. En trivelig naturlig produkt kort sagt.
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.