Beste svar
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
ta vanlig hydraulisk kalkmørtel. Det er mykt og føyelig og kan bearbeides og forbedres så mange ganger som helst. I motsetning til sementbaserte mørtler som blir steinhard og sitter der det sitter.
Hei alle, jeg kaprer tråden litt da jeg ikke fant noe som passet bedre og ville ikke starte en ny. Jeg har fått tak i et stort parti med tegl, men det er litt uvanlig. Det er gult hulltegl med 9 hull (vet at det kan være maks 21 hull i en "vanlig" teglstein for å brukes til å mure ildsted). Jeg legger ved et bilde. Hva tror dere, fungerer det å mure ildsted med dette innendørs? 1,2 kg veier stenen.
Jo jeg vet, dessverre vet jeg ikke hva slags tegl det er. Som heldigvis har jeg ikke betalt eller hentet det ennå, jeg har bedt selgeren vente til jeg har sjekket teglens spesifikasjoner. Jeg har googlet som en tulling men finner ingenting som ligner dette. Det skal ifølge selgeren være målene 80mmx80mmx240mm.B BSOD skrev:
Jeg avventer svar fra ham
Det er jo veldig høye krav på ildfast tegl. Jeg hadde ikke tatt sjansen.
Hvis jeg hadde fått gjette så ville jeg gjettet at det er en form for fasadetegl, men det er en gjetning, og jeg er låångt fra sikker.
Ildfast tegl pleier vel å være uten hull, massive steiner, ganske ofte smalere. Skal du lage en peis?
Hvis jeg hadde fått gjette så ville jeg gjettet at det er en form for fasadetegl, men det er en gjetning, og jeg er låångt fra sikker.
Ildfast tegl pleier vel å være uten hull, massive steiner, ganske ofte smalere. Skal du lage en peis?
Ja noe sånt, jeg skal bygge en masseovn. Det er egentlig ikke krav til ildfast stein. Derimot pleier man å ha det i bunnen av ildstedet om jeg har forstått det riktig. I resten av ovnen kommer man ikke opp i de temperaturene som kreves for at ildfast stein skal være nødvendig.
Prinsippet for en slik ovn er at man leder røykgassene en lang vei (opp og deretter ned på sidene) som i en kakkelovn, for å få ut all varme og få maksimal varmelagring.
Prinsippet for en slik ovn er at man leder røykgassene en lang vei (opp og deretter ned på sidene) som i en kakkelovn, for å få ut all varme og få maksimal varmelagring.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.013 innlegg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.013 innlegg
Ser ut som bekledningsstein eller fasadestein som man bruker i fasader når man ikke vil bygge ut veggtykkelsen så mye.M mhoglund skrev:Ja noe sånt, jeg skal bygge en masseovn. Det er egentlig ikke krav på ildfast tegl. Derimot pleier man å ha det i bunnen på ildstedet om jeg har forstått det riktig. I resten av ovnen kommer man ikke opp i de temperaturene som kreves for at ildfast tegl skal være nødvendig.
Prinsippet for en slik ovn er at man leder røykgassene en lang vei (opp og deretter ned på sidene) som i en kakkelovn, for å få ut all varmen og oppnå maksimal varmelagring.
Svenske regler rundt ildsteder bygger 120 mm tykke steiner. Er vel erfaringsbaserte regler at man har gjort så tidligere og vet at det funker.
Okay, takk for info. Ja da er det jo bare å lete videreS sinuslinus skrev:
Lermørtel er det som brukes av de som setter opp kakkelovner. Det skyldes delvis fordi hvis du av en eller annen grunn trenger å sette opp kakkelovnen igjen, så er det bare å fukte opp mørtelen så slipper den av seg selv. Lett å jobbe med også og lett å gjøre rent etter seg. En trivelig naturlig produkt kort sagt.Ulltand skrev:
Klikk her for å svare
