Heihei!

Har en vegg med glassblokker og fugen på utsiden begynner å se ganske trist ut. Hva skal jeg bruke for å reparere fugen? Holder det å fjerne det som sitter løst og fylle på der det mangler, eller bør jeg prøve å fjerne all fugen først?

Legger ved bilder.

Takk!

• Veggen med glassblokker og mørk ramme, med fuger som kan trenge reparasjon, vises. Gulvteppe og lampe kan sees i bakgrunnen.
  • Glassblokker med forvitret fugemateriale mellom blokkene.
  • Glassblokkvegg med skadet fugemasse; et område med manglende fugemasse mellom blokkene vises tydelig.
Fugen sitter løs mot glasset, liksom henger i luften, den ble til når glassene ble satt, gjennom fugen som går helt igjennom mellom glassene. Du må skrape ut fugen minst 20 - 25 mm inn mellom glassene og fylle opp med ny fug helt inntil det som er igjen mellom. Så det går ikke an å bare skrape ut litt, da vil den nye fugen løsne, ingenting som holder den på plass.

J jonaserik skrev:
Fugen sitter løs mot glasset, liksom henger i luften, den ble til da glassene ble satt, gjennom fugen som går helt gjennom mellom glassene.
Du må skrape ut fugen minst 20 - 25 mm inn mellom glassene og fylle opp med ny fug helt inn mot det som finnes igjen mellom. Så det går ikke å bare skrape ut litt, da vil den nye fugen løsne, ingenting som holder den på plass.
Ok, tror jeg forstår. Hva skal jeg bruke for fugemasse?

Cementmørtel A brukes og fungerer også som fugemasse. Det gjelder også å tørke/vaske av glassene, fikse fugene litt, før mørtelen har herdet helt. Mørtelen skal presses helt inn i bunnen av fugen. Kanskje du kan få tak i noen kilo hos en byggmester, de selges bare i 25 kg og litt for mye for deg. Men les om cementmørtel A, kanskje du har et annet sted hvor det kan brukes. Nyansforskjell kan bli mellom nytt og gammelt, men du må vurdere om du skal ta alt på en gang for å få lik nyanse på alle fuger.

• Liker
fioler&kaffe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.