Hei!
Jeg er ny på støping osv., men har en trapp med tilhørende støttemur som trenger renovering.
Selve trappen blir utsatt for mye slitasje, så der tok jeg inn proffer. På de stedene hvor betongen var skadet, reparerte flisleggeren med Redirep 25.
Men selve muren er ikke like utsatt, og den tenkte jeg å reparere rimelig selv.
Den er bygget av betong og blokker av naturstein.
Jeg har tenkt å reparere fugene "ovenfra" for å redusere vannmengder som skaper (de fleste) frostskader. Målet er vanntetthet, ikke styrke.
Jeg har forstått at det er stor forskjell mellom vanlig grovbetong til anlegg og betong beregnet for reparasjon. Men jeg forstår ikke forskjellen på reparasjonsbruk (f.eks. på Bauhaus fra Combimix til 99 kr/20 kg) og reparasjonsbetong (f.eks. Mapei Redirep 25 til 850 kr/25 kg).
I tillegg finnes det betongsparkel.
Mye forvirring 🤔
Det skal gjerne holde lenge, men ikke for belastning.
Oppnå målet om å begrense vanninntak.
Jeg verdsetter prisverdighet mye, ingen dyre merker bare for å få 20% bedre resultat, så å si.
Jeg er ny på støping osv., men har en trapp med tilhørende støttemur som trenger renovering.
Selve trappen blir utsatt for mye slitasje, så der tok jeg inn proffer. På de stedene hvor betongen var skadet, reparerte flisleggeren med Redirep 25.
Men selve muren er ikke like utsatt, og den tenkte jeg å reparere rimelig selv.
Den er bygget av betong og blokker av naturstein.
Jeg har tenkt å reparere fugene "ovenfra" for å redusere vannmengder som skaper (de fleste) frostskader. Målet er vanntetthet, ikke styrke.
Jeg har forstått at det er stor forskjell mellom vanlig grovbetong til anlegg og betong beregnet for reparasjon. Men jeg forstår ikke forskjellen på reparasjonsbruk (f.eks. på Bauhaus fra Combimix til 99 kr/20 kg) og reparasjonsbetong (f.eks. Mapei Redirep 25 til 850 kr/25 kg).
I tillegg finnes det betongsparkel.
Mye forvirring 🤔
Det skal gjerne holde lenge, men ikke for belastning.
Oppnå målet om å begrense vanninntak.
Jeg verdsetter prisverdighet mye, ingen dyre merker bare for å få 20% bedre resultat, så å si.
Er det prisverdighet som gjelder så blander du eget sementmørtel:
1 volumdel byggesement
3 volumdeler mursand (maks 0-4 mm)
Bland godt og jo mindre rennende du gjør det, desto tettere og sterkere blir sluttproduktet.
1 volumdel byggesement
3 volumdeler mursand (maks 0-4 mm)
Bland godt og jo mindre rennende du gjør det, desto tettere og sterkere blir sluttproduktet.
Betongreparasjonsmasse lignende Rep 25 og 45 kan man ikke blande selv da disse har tilsetninger og fiberforsterkninger samt at de er krympkompenserte, som man har vanskelig for å få til selv og disse massene er også tiksotrope dvs. At man kan reparere oppover i tak mm..
Sementmørtel A?J jokar skrev:
https://www.bauhaus.se/cementbruk-f...CXNecuD9FZLvDToYzrGpq0Ngi5LqzN_xoCXScQAvD_BwE
Det finnes ulike konvekse fugesleiver, legger ved en fra KGC, men det finnes i billigere merker også..J jokar skrev:
https://www.kgcverktyg.se/mur-puts-betongverktyg/mur-puts/slevar/fogslev-konvex-fog-10x170mm
Det går utmerket å fuge med sementmørtel A i dette tilfellet.
En produkt som heter noe -betong er trolig beregnet for støping. Heter den -mørtel er den trolig egnet for påføring med sleiv. Akkurat som @Kraftig skriver er dette produkter med ulike spesialtilsetninger i henhold til produsentens "hemmelige" oppskrift, så de er ikke nødvendigvis sammenlignbare uten at man må se på hva produsenten oppgir for egenskaper for respektive produkt.J jokar skrev:
Klikk her for å svare