Jeg holder på med mitt uterom, men har kjørt meg litt fast. Hadde tenkt å isolere og vinterbonde, så man har litt mer nytte av rommet. Har fjernet de store glassrutene og revet bort ytterpanelet og den lille isolasjonen som overraskende nok satt i rommene på utsiden. Gulvet består av gleslagte bord med heldekkende teppe over.
Ytterpanelet, glissent uten overflatepanel, gikk nesten helt ned til bakken og under grunnlaget var det en masse skrot som jeg har ryddet bort (bl.a. en ikke-fungerende rusten urgammel gressklipper, diverse bord, et gammelt kaninbur, spann og knuste flasker, teglrør med musebol i mm søppel. Fin sand, veldig ujevn og vann renner inn når det regner og samler seg i en dam så jeg. Tenker å rake bort det øverste laget med sand og jevne til overflaten med fall ut mot hagen i stedet, legge på markduk og pukk. Bedet foran skal også bort: skal grave ut jorden og fylle igjen med pukk tror jeg.
Jeg skal bytte ut hanebjelken under taket, den som takstolene hviler mot, med en grovere liggende og regel opp nytt (på riktig retning!), isolere veggene og sette uhøvlet trepanel utenpå og male med grått slamfarge.
Men hva gjør jeg med søylefundamentet egentlig? Det sitter veldig få søyler og jeg er bekymret for at konstruksjonen ikke skal holde for møblementet og bruken hvis jeg ikke stiver av litt mer under. Uterommet er ca 3 x 6 m og ser slik ut nedenfra og opp:
1. Søyler med ca 2 m mellomrom, 4 stk på forsiden og 4 stk bakerst inn mot husvegg.
2. 2 stk bjelker oppå søylene i midten.
3. 5 stk bjelker på tvers (altså langs huset).
4. Glese gulvbord.
5. Heldekkende teppe som ligger løst oppå.
* Jeg skal sette inn nye vinduer, isolere vegger og gulv og under taket også.
* Vurderer å sette inn et par søyler til, midt under de to midterste bjelkene for å støtte litt ekstra.
* Vurderer å la søylefundamentet være et åpent søylefundament i fortsettelsen, er det en god idé? Men det blir ikke pent akkurat...
De mystiske støttene under gulvet går ikke helt ned til bakken. Det er mulig at de gjorde det en gang i tiden, men det har jeg ingen anelse om i så fall.
(Jeg sopte ikke rent før jeg tok bilder, det var veldig rotete bak panelet med mye spindelvev og annet rot).
Alle tips, råd, idéer osv er velkomne!