hei og hå, jeg har sett andre gjøre lignende ting, men ingenting er helt likt mitt.

Jeg skulle ønske å legge nytt gulv på min høyskulle (har en del 20x95 råspont liggende) og vil gjerne legge inn ekstra bjelker mellom de eksisterende slik at gulvet ikke svikter (cc 900mm i dag).

Som dere ser på bildet er de eksisterende stukket inn i veggen, og det har jeg ingen lyst til å gjøre med de ekstra, takhøyden på første plan vil jeg heller ikke senke, så mitt spørsmål er hvordan jeg fester inn nye bjelker og hvilken dimensjon bør de være?

Bredden er ca 10 meter og på midten løper det to tverrbjelker der de eksisterende bjelkene støttes opp.

Gammelt treloft med råspont og murvegger, der bærebjelkene er synlige. Dagslys kommer inn gjennom åpningen under.

Hva består veggen av? Balksko kan være en løsning.

Tørr smuldrende betong tror det er noen form for større steiner inni også. Tenkte du at balkskoen skulle sitte i veggen?

slå en regel/bærbjelke i veggen under eksisterende bjelker festet med ekspansjonsbolt eller lignende så får du et opplegg for de ekstra reglene.
Reglene rekker vel med samme dimensjon som du har på de gamle bjelkene, hva de nå er, 6tommer?

Skru inn en 45x95 på eksisterende bjelker 45mm fra veggen som stikker ned 200mm, deretter trykker du inn en 45x195 bak mot veggen og fester med lange solide skruer. Da har du et opplegg for å kunne komplettere med flere bjelker, sånn hadde jeg som glad amatør gjort.

Jeg vil helst ikke dra noe i veggen, tror ikke det holder noe særlig å dra ekspansjonsbolt i den. Kan man ikke feste en bæresko i hver eksisterende bjelke, legge en kort regel mellom de to med ytterligere en bæresko på midten hvor man legger nye regelen?

Bilde av et rom med synlige trebjelker i taket og håndtegninger for å illustrere konstruksjonsforslag. Veggene ser grove og uferdige ut.
En bygning med synlige trebjelker og steinvegg; tegninger på bildet viser mulig plassering av en ekstra bjelke mellom eksisterende bjelker.

Ja, de eksisterende bjelkene er rundt 145mm, tenkte om man kunne slippe unna med mindre, men det er vel ingen vits i å spinke, de er greit håndterbare.

Om det er porøst kan du kjemankre gjengestenger.

Ellers er første alternativet som du har tegnet fornuftig.

Rundt døren er det steinhardt, ser ut til å være noen rektangulære blokker som er innstøpt der, mens resten er smulete, ville ikke kalt det betong direkte, kanskje sånn hurtigbetong de hadde for lenge siden med store steiner innblandet. Man kan sikkert ta en børste og bare børste seg rett gjennom der det er smulete, altså de små sandkornene bare faller bort. Er det noen som vet hva slags materiale det er i veggen og om man kan reparere den på noen måte der det er ødelagt?

Bra, da går jeg for mitt første bilde alternativt så drar jeg et stålrør under alle bjelkene og noen søyler her og der og bruker det som opplegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.