Skal feste stolpene til rekkverket i mitt terrassebygg og lurer på hvordan jeg best kan feste hjørnestolpen.
Stolpene er 2 stk 45x95 som er limt og skrudd.
De andre stolpene fester jeg med 2 stk vognbolter diagonalt, men blir usikker på hjørnestolpen da jeg kun har 45x45mm fra stolpen å skru/borre i. Har for meg at jeg har lest at man ikke kan bruke vognbolt da, uten at man skal spikre? Føles mindre sikkert da terrassen ligger på 3 meters høyde..
Noen som kan oppklare spørsmålet mitt? :)
3D-modell av et hjørne med stolper for et altanprosjekt, vist i SketchUp. Brukes til å planlegge montering av stolpene på en altan. Modell av altan med rekkverk i SketchUp, viser stolper for montering av hjørnestolpe og horisontale bjelker med fokus på riktig festemetode.
/Martin

Jeg ville nok synes at det var ok å spikre. Utgår fra at du har liggende ribb eller hva det er du har tegnet også på kortsiden og de (og ikke minst overliggeren) vil låse hjørnestolpen effektivt.

Du kan også for ekstra styrke skruskrå stolpen ovenfra ned i kantbjelken og den ytterste gulvregelen, det skjules av terrassebordene senere.

Takk for tipsene! Ja, akkurat, liggende ribb begge veier. Tror du det er dumt å bore og sette vognbolt evt. skru med fransk?

G Gooner skrev:
Takk for tipsene! Ja, nøyaktig, liggende ribb i begge retninger. Tror du det er dumt å bore og sette vognbult alt. skru med fransk?
Det går sikkert det hvis man sørger for å forbore stort nok så man ikke sprekker regelen, men jeg hadde nøyd meg med typ 6 mm treskrue eller spiker da jeg tror det holder lenge.

• Liker
Gooner
  • Laddar…
ghoti ghoti skrev:
Egentlig off topic men slenger inn denne her for sikkerhets skyld pga. liggende ribber: Sørg for at de sitter med små avstander! [lenke]
Takk for lenken. Har lest om det tidligere men aldri funnet noen anbefalinger på mellomrom mellom ribbene? Ser man seg rundt i området jeg bor i så er det ganske vanlig at folk har bygd slike rekkverk selv om det er 2. etasje, jeg lurer på om de har løst det på noen måte eller om de bryter mot reglene? Man kan kanskje ha pleksiglass på innsiden mens barna er små.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.