Hei! Vi vurderer å bygge et terrassegjerde med stående ribber, for eksempel 28*45mm ribber og stolper 90*90cm. Vi tenkte å bore hull gjennom ribben og tre den over jernrøret som går mellom stolpene. Deretter sette korte plastrørbiter mellom ribbene som mellomrom for å holde ribbene på plass. Er dette mulig? Vil treverket begynne å bøye seg og bli stygt? Jeg vil ha et pent terrassegjerde for innsyn som er pent fra begge sider. Lånte inspirasjonsbilder.

• Plantegjerde med vertikale trelister bak busker i potter og en grå sofa på en terrasse med tredekke.
  • Trekonstruksjon av moderne vertikalt stakittgjerde med planter i forgrunnen, bolig og blå himmel i bakgrunnen.
MiaNordström MiaNordström skrev:
Hei! Vi vurderer å bygge et terrassegjerde med stående ribber, f.eks. 28*45mm ribber og stolper 90*90cm. Vi tenkte å bore hull gjennom ribben og tre den over jernrøret som går mellom stolpene. Så sette korte plastørbiter mellom ribbene som mellomrom og at ribbene holdes på plass.
Er dette mulig? Vil treverket begynne å bøye seg og det blir stygt? Jeg vil ha et pent terrassegjerde for innsyn som er pent fra begge sider. Lånte inspirasjonsbilder.
Kul idé!
Men ja, de vil bøye og vri seg.
Til en viss grad kan du påvirke det gjennom valg av treslag og kvalitet og avstanden mellom metallrørene. Også vanskelig å få hullene nøyaktig på samme sted gjennom alle ribber.

• Liker
Torbsson
  • Laddar…
Jeg tror at man med tre stenger kan hindre vridning tilstrekkelig. Å bore nøyaktig krever en form for mal eller jigg. Med søylebormaskin er det enkelt å fikse.

Men det gjelder å bruke rett virke og treffe bitene på stengene rett etter man har kappet og boret, og på den måten låse dem fast slik at de ikke vrir seg.

Jeg innbiller meg at ribbene holder bedre om man skjærer dem fra trykkimpregnerte bedre planker enn om man kjøper ferdige i byggevarehandelen. Mine har holdt fint disse 20 år (en må byttes pga skade) og er laget av restplanker fra tredekkene (som fortsatt 'lever') da huset ble bygget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.