Hei alle kunnskapsrike!
Vi holder på å renovere og jeg skulle gjerne ha banket ned pussen på alle fire sider av skorsteinen/murpipa, skrapet ut fugene, fuget om og latt teglet være synlig.
I dag er det ingen tilkoblinger til skorsteinen i det hele tatt, da vi har revet ut pannen og kommer til å installere bergvarme i stedet.
Vi kommer til å installere en moderne vedovn med rør i hele skorsteinen.
Har hørt at man bare "får" blottlegge teglet på den siden ovnen/vedovnen står, men lurer på hvorfor?
Vi holder på å renovere og jeg skulle gjerne ha banket ned pussen på alle fire sider av skorsteinen/murpipa, skrapet ut fugene, fuget om og latt teglet være synlig.
I dag er det ingen tilkoblinger til skorsteinen i det hele tatt, da vi har revet ut pannen og kommer til å installere bergvarme i stedet.
Vi kommer til å installere en moderne vedovn med rør i hele skorsteinen.
Har hørt at man bare "får" blottlegge teglet på den siden ovnen/vedovnen står, men lurer på hvorfor?
Pussen er en del av skorsteinens konstruksjon som gjør den tett. Den glatte pussen gjør også at lekkasjer synes tydelig, noe som øker brannsikkerheten. Av disse to grunner er det uheldig å fjerne pussen.
Om man får anmerkninger ved neste brannvernkontroll eller ikke, avhenger av hvordan kontrolløren vurderer risikoen ved at pussen er fjernet. Mange på forumet har skaffet seg en pizzavegg på dette viset uten problemer ved kontrollen. Siden dere skal ha rør i skorsteinen og den ellers ikke har vært brukt, får dere nok heller ikke noe problem.
Om man får anmerkninger ved neste brannvernkontroll eller ikke, avhenger av hvordan kontrolløren vurderer risikoen ved at pussen er fjernet. Mange på forumet har skaffet seg en pizzavegg på dette viset uten problemer ved kontrollen. Siden dere skal ha rør i skorsteinen og den ellers ikke har vært brukt, får dere nok heller ikke noe problem.
Claes Sörmland skrev:
Pussen er en del av skorsteins konstruksjon som gjør den tett. Den glatte puss gjør også at lekkasje synes tydelig, noe som øker brannsikkerheten. Av disse to grunner er det uklokt å slå ned pussen.
Om man får anmerkning ved neste brannvernkontroll eller ikke, avhenger av hvordan kontrollanten bedømmer risikoen med at pussen er fjernet. Mange på forumet har laget seg en pizzeriavegg på denne måten uten problemer ved kontrollen. I og med at dere skal ha rør i skorsteinen og den ikke har vært brukt ellers, får dere trolig heller ikke noe problem.
Claes Sörmland skrev:
Pussen er en del av skorsteins konstruksjon som gjør den tett. Den glatte puss gjør også at lekkasje synes tydelig, noe som øker brannsikkerheten. Av disse to grunner er det uklokt å slå ned pussen.
Om man får anmerkning ved neste brannvernkontroll eller ikke, avhenger av hvordan kontrollanten bedømmer risikoen med at pussen er fjernet. Mange på forumet har laget seg en pizzeriavegg på denne måten uten problemer ved kontrollen. I og med at dere skal ha rør i skorsteinen og den ikke har vært brukt ellers, får dere trolig heller ikke noe problem.
Skal ringe feieren og spørre når de åpner etter høytidene. Takk for svar!Claes Sörmland skrev:
Pussen er en del av skorsteins konstruksjon som gjør den tett. Den glatte puss gjør også at lekkasje synes tydelig, noe som øker brannsikkerheten. Av disse to grunner er det uklokt å slå ned pussen.
Om man får anmerkning ved neste brannvernkontroll eller ikke, avhenger av hvordan kontrollanten bedømmer risikoen med at pussen er fjernet. Mange på forumet har laget seg en pizzeriavegg på denne måten uten problemer ved kontrollen. I og med at dere skal ha rør i skorsteinen og den ikke har vært brukt ellers, får dere trolig heller ikke noe problem.
Stod da pannen i fyrrom i kjelleren så kan det kanskje bli en del problemer. Pannen når den var i drift suger mye luft og varmet opp skorsteinen samt fyrrommet. Så selvtrekk oppstod i alle av skorsteinens piper. Ved overgang til EL-panne eller VP så blir det ikke noe av det nevnte. Å så sette et rør opp gjennom skorsteinen er enkelt med tanke på dens tetthet og gir ikke problemer med feieren. Derimot så blir det ingen varme i massen som den inneholder og selvtrekksventilasjonen avtar eller uteblir. Røret skal da også ha isolasjon i mellomrommet som blir på veien opp. Nå til det som kan skje, med pannen forsvant all fukt som kunne komme inn via gulv og vegger, kondenserte i luften og forsvant ut via pannen. Med EL/VP så blir fukt/våte igjen og er en klassiker ved fjerning av en panne, har sett etter bytte at det fukter godt og til og med er rent vann på gulv og vegger.C *Christina* skrev:
Flispannen har ikke blitt brukt med flis siden 2010 men den har stått igjen brukt med elpatron skulle jeg tro. (Vært varmt i fyrrommet) Fram til nå ingen fukt og vi har nettopp drenert på utsiden etter alle kunstens regler.J jonaserik skrev:Stod då pannan i fyrrommet i kjelleren så kan det kanskje bli en del problemer. Pannen når den var i drift suger mye luft og varmet skorsteinen samt fyrrommet. Så selvtrekk oppstod i alle av skorsteinens rør. Ved overgang til EL-panne eller VP så blir det ingenting av det nevnte. Å så sette et rør opp gjennom skorsteinen er enkelt med tanke på dennes tetthet og gir ikke problemer med feieren. Derimot så blir det ingen varme i massen som den inneholder og selvtrekksventilasjonen avtar eller uteblir. Røret skal da også ha isolasjon i mellomrommet som blir på vei opp. Nå til dt som kan hende, med pannen forsvant all fukt ut som kunne komme inn via gulv og vegger, kondenserte i luften og forsvant ut via pannen. Med EL/VP så blir fukt/våte værende igjen og er en klassiker ved fjerning av en panne, har sett etter bytte at det blir fuktig og t.o.m. er rent vann på gulv og vegger.
Pannen koblet vi fra for ca 1 måned siden. Ser ingen fukt ennå.
Har booket tid med en skorsteinsbedrift for å få hjelp med installasjon av vedovnen.
Det blir interessant å få hans uttalelse



Claes Sörmland skrev:
Pussen er en del av skorsteinens konstruksjon som gjør den tett. Den glatte pussen gjør også at lekkasje syns tydelig, noe som øker brannsikkerheten. Av disse to grunnene er det upassende å slå ned pussen.
Om man får anmerkning ved neste brannvernsinspeksjon eller ikke, avhenger av hvordan inspektøren vurderer risikoen ved at pussen er fjernet. Mange på forumet har fått seg en pizzeriavegg på denne måten uten problemer ved kontrollen. Siden dere skal ha rør i skorsteinen og den ikke er brukt ellers, får dere nok heller ikke noe problem.
Slik ble sluttresultatet etter fuging
Klikk her for å svare




