Hei på dere, da jeg tidligere har fått utmerkede svar på mine spørsmål på dette vidunderlige forumet så prøver jeg igjen.
Vi renoverer trappen vår til overetasjen og siden vi har noe lite rart på gang i kjæresten min sin mage så blir man jo litt mer funderende på sikkerhet. Så mitt spørsmål er: Finnes det noen regler for hvordan man bygger et rekkverk på det øvre gulvet? Typ høydekrav osv? Det finnes noen bilder på hvordan det ser ut med rekkverket i dag (Nå er det ingenting igjen av rekkverket så vi må bygge et nytt, men dere kan kanskje få en idé om hvor langt ned det er til trapp/gulv om man skulle falle ned)
Det er jo et stykke ned til trappen/gulvet nedenfor så man har jo ingen lyst til at barnet/barna faller ned når de begynner å klatre....
http://www.knecke.nu/Images.aspx
Takk på forhånd
Vi renoverer trappen vår til overetasjen og siden vi har noe lite rart på gang i kjæresten min sin mage så blir man jo litt mer funderende på sikkerhet. Så mitt spørsmål er: Finnes det noen regler for hvordan man bygger et rekkverk på det øvre gulvet? Typ høydekrav osv? Det finnes noen bilder på hvordan det ser ut med rekkverket i dag (Nå er det ingenting igjen av rekkverket så vi må bygge et nytt, men dere kan kanskje få en idé om hvor langt ned det er til trapp/gulv om man skulle falle ned)
Det er jo et stykke ned til trappen/gulvet nedenfor så man har jo ingen lyst til at barnet/barna faller ned når de begynner å klatre....
http://www.knecke.nu/Images.aspx
Takk på forhånd
Hei, takk for svaret. Årsaken til mitt spørsmål er at jeg hadde en kompis hjemme som mente at det finnes noen spesielle regler for det der, utformet av en eller annen myndighet (hva nå det kan være for noen...) nettopp på grunn av barnesikkerhet. At man ikke bygger slike gjerder lenger, men gamle konstruksjoner får bli stående, men ingen nybygg i samme stil typ.
Men det er ingenting som noen andre har hørt/sett noe om?
Men det er ingenting som noen andre har hørt/sett noe om?
På offentlige steder skal det være minst 110cm høyt og ikke "klatrebart", (dvs ingen horisontale spiler). Hjemme kan man nok (?) ha ned til 90cm høyt. 110cm kan gi merkelige proporsjoner, og de trappegrinder som finnes til salgs er for øvrig ikke engang 90cm høye. Lag rekkverket/gjerdet slik at du kan feste en trappegrind på en pen måte og slik at du kan fjerne grinden når den ikke lenger trengs. (Klemmegrinder kan man ha i en døråpning, men de er ikke sikre nok for en trapp.) Dessuten bør det være maks 10cm mellom eventuelle spiler for at et lite barn ikke skal kunne få hodet mellom spilene.
Klikk her for å svare