Hei!

Oppdaget til min forskrekkelse at gulvbjelkelaget/blindbunnen i en del av vårt hus er skikkelig dårlig. Den delen som er dårlig er på en krypkjeller og er bygget ca. 1960. Det har vært veldig høy luftfuktighet (+90%), sannsynligvis over lang tid. Vi kjøpte huset i sommer (ansvarsfraskrivelsesklausul, ikke besiktiget :-( ). Vi har fått ned luftfuktigheten til < 70 %.

Men jeg kan ikke bedømme om "råten" skyldes fukt og/eller sopp eller noe insektangrep? Ser ingen "sopper". Jeg legger ved noen bilder, vennligst hjelp meg med å vurdere!

På et av bildene der jeg har tatt av en planke ser man noe hvitt på pappen. Det så mest ut som noe nett/kokonglignende, syntes jeg.

Så vidt jeg kan se, er alle bjelker og svill ikke angrepet. Det ligger treplanker ved siden av svillen mot blindbunnen som er veldig dårlige. Hvordan kan bjelker og svill være i god stand og resten gjennområtnet? Annet treslag? Impregnert?
 
  • Skadet treverk og svart overflate med hvite flekker og et nett- eller kokongliknende mønster. Mulig fukt- eller insektsskade i krypkjelleren.
  • Krypkjeller med gamle trebjelker, noen viser tydelige tegn på råte og forfall, muligens på grunn av høy luftfuktighet eller insektskader.
  • En kjellerbjelke og gulvbord med synlig skade og fukt. Det er en oransje rør i bakgrunnen og betong sokkel.
  • Bilde av delvis råttent tregulv i en krypkjeller fra 1960-tallet. Midtstykket er sterkt skadet og sprukket, mens sidene er mindre angrepet.
Dette er jo faktisk merkelig. Mener du at alle bjelker/bærebjelker er friske og bare blindbunnen er dårlig?

Testet
Mener du bokstavelig talt at det "ser" ok ut? Dette er ikke noe man nødvendigvis ser med øynene; selv råttent treverk kan se ganske OK ut på overflaten. Med risiko for at jeg misforstår og du allerede har sjekket dette: gå ned i grunnen igjen og ta med deg en flat skrujern. Stikk den inn i treverket litt her og der, på forskjellige steder. Nær grunnmuren, midt på, høyt oppe, undersiden. Test systematisk på flere steder.

Hvis treet er friskt skal du med passe kraft (ikke en lett liten dutt, men ikke så hardt som om du prøvde å stikke ned en fiende i fengsel heller) ikke få inn skrujernet mer enn 5-10mm i treverket. Prøv gjerne på et stykke treverk du vet er friskt som referansepunkt. Er treverket råttent så vil skrujernet gå inn 1cm eller mer. Du vil også dra med deg "pulver" eller smuler ut i stedet for fliser eller flis.

Se også på bakken i krypkjelleren og let etter tegn der. Og mål fuktighetsnivået i treverket.

Tegn på angrep
Små hull i treverket, enten runde eller litt avlange = insektangrep. Let også etter borestøvet de etterlater på bakken. (Ser ingenting på bildene dine som tyder på dette).

Misfargede flekker på treet = mulig soppangrep. Er det som et brunt pulver på overflaten eller på bakken, er dette også mulige tegn på soppangrep. Sorte prikker eller litt blåning trenger ikke være farlig, slike angrep kan oppstå og dø ut av seg selv uten større betydning, noen ganger som resultat av innebygd byggefukt som ikke har ventilert ut raskt nok.

Hvilke andre forhold gjelder? Hvilken type grunnmur (betong? Naturstein med eller uten puss)? Hvordan ser bakken ut i krypkjelleren? Grus/pakket jord/betong/mylder av byggrester og sagflis? Dekket med diffusjonstett plast? Presser det inn vann fra et sted?

Jeg er ikke proff, bare en noe belest amatør. Men som brukernavnet mitt kanskje forteller, har jeg mine egne utfordringer med disse konstruksjonene og sitter med lignende problemer akkurat nå.

Videre lesning:
  • Göran Gudmundssons bøker om bygningsvern (han kan være litt raljant, men har gode ideer)
  • Vandrende fukt Strålende varme av Carl-Eric Hagentoft (god innføring i bygningsfysikk, som lekperson forstår man ikke alt, men mye mer enn før).
  • Alt på lfs-web.se. Gud velsigne disse proffene som helt gratis legger ut masse nyttig informasjon! (Selvfølgelig med mål om å selge avfuktere. Men allikevel).
 
Den tidligere eieren hadde plastet bakken og tettet igjen alle ventiler samt installert en kanalvifte som suger ut luft men ikke satt inn luftavfukter. Jeg har forstått at dette er uheldig.

Det var veldig høy luftfuktighet som sagt og også fuktandelen. Anticimex var her og målte sistnevnte (som en del av forsikringen) og konstaterte at det var altfor fuktig. Dog merket de aldri de råtne bordene.

Det har sikkert vært fuktig i flere tiår (bygd -60).

Jeg hadde med meg en spiker som jeg ikke klarer å presse inn i bjelkene. De plankene som bærer opp isolasjonen (er termen blindbotn eller trossbotn eller hva?) er helt porøse (ikke alle men sikkert 50 %). Likeledes på de stedene hvor jeg kommer til svillen så virker den hard.

Nå kommer Anticimex i morgen iallfall og gjør en dypere undersøkelse.
 
Plast på bakken - Helt OK, anbefales endatil! Pass på at grunnen er fri for organisk materiale både over og under plasten, og at det er godt drenert rundt huset.

Tette igjen alle ventiler og deretter sette en kanalvifte som suger ut - NEI SLUTT! Dette må jo være det dårligst mulige, det vil rimeligvis bare kunne føre til at a) Mer uteluft må passere rundt svillen, om den ikke er 100% tett, noe som er usannsynlig og/eller b) fuktig luft fra inne i huset suges ned i krypkjelleren der den avkjøles og feller ut sin fuktighet i grunnkonstruksjonen. Æsj!

Blindbunnen er det som er nederst, som oftest bord eller plater som er festet til gulvbjelkelagets underside. "Trossbotten", hvis jeg har forstått det riktig, refererer til hele området fra undergulvet (det som ligger nederst av det som er synlig innenfra) ned til og med blindbunnen. Rommet mellom gulvbjelkene menes, ikke bjelkene/bærerne/reglene i seg selv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.