Min datter har et hus med en såkalt "offerbord" (se bilden) lengst nede der panelet slutter. Innenfor den ligger en syll som går opp ca 8 cm. Offerbordet har en tynn planke på baksiden som går opp under panelet og masoniten. Veggen er trolig prefab og sperrelagene ligger innenfor "asfaboarden", dvs. panelet ligger rett mot boarden. Nå er "offerbordet råtten på visse steder på to sider av huset. Jeg synes den ser ut til å være spikret forfra og inn i syllen.

Vi tenkte å bytte ut disse bordene og har litt spørsmål angående dette hvis noen har erfaring med denne typen vegger:

1. Hvilken funksjon fyller et slikt offerbord? Bærer den noe, eller er det bare å bytte den ut?

2. Hvis man drar ut spikrene forfra, er det da bare å vri løs bordet fra veggen nedover, dvs. tror dere at man må løsne panelet også?

3. Vi tenkte å erstatte planken på baksiden av offerbordet med en blikkplate (dryppelist) som skal skyves under panelet og masoniten og deretter dekke den nye "offerbordet". Høres dette ut som en ok løsning som fungerer?

4. Hva skal man sette i stedet for det gamle "offerbordet"? Må det gå utenfor panelet? Kan man bruke trykkimpregnert og i så fall når kan det males?

Mvh

Per-Åke

• Fasade av et hus med gul panel og to vinduer, nederst ses en skadet og delvis råtten panel, samt busker ved grunnen. En rød ball vises på plenen.
  • Råtnet "offerbord" på et hus, med synlig skade i treverket, under ende av ytterpanel. Gressdekke og grunnmur synlig nederst.
Nå kan jeg bare tale i egen sak. Vi har et hus fra 1924 og vi har nettopp byttet fasade og gjenskapt, satt på en ny det du kaller offerplanke.

Vi gjorde som de gjorde i 1924 (vi hadde originalfasaden igjen under eternitten) og den planken setter man på først og den spikres i svillen, skrått ovenfra med "svinelange" spiker. Oppå den spikres det så ev. regel for isolering, oppå det spikres så fasadebordene og sist lukene.

I vårt tilfelle krever det en stor innsats å bytte den.

Funksjon: Ved å ha en slik offerplanke på en trefasade hvor bunnbord og lokk skjæres skrått så unngår du endetre. Gjøres det nøye blir fasaden helt tett nederst. Samt at den fungerer som "tak" for kjellervinduene, litt beskyttelse for grunnmuren mm.

På deres hus vet jeg ikke i det hele tatt hva den har av funksjon annet enn ev. beskytte svillen. Hele vår fasade er gjærsaget 20 grader.

Har du mulighet så kjøp siste nummer av Gör Det Själv. De har en artikkel om akkurat offerbrett.

Takk for tipsene. Vi kanskje gjør som i Gjør det selv-magasinet. Det var ganske lett å få av de gamle offerbrädorna. Bare å dra ut spikene (lange) og deretter dra planken nedover. Vi kanskje høvler offerbrädorna med elektrisk høvel så de blir skjev. Panelet er allerede skråskåret.

Ikke bruk trykkimpregnert, det suger til seg vann som vandrer videre innover.

Nå har jeg forstått at det ikke skal være trykkimpregnert virke og heller ikke en plate ovenfor. Hva jeg forstår, kalles det "offerbord" fordi det er den som skal rammes først, slik at man ser det før syllene tar skade.

Takk for all hjelp

Til slutt fant vi en panelbord som vi synes kan erstatte det gamle offerbordet bra. Den har jo en "flik" øverst som går inn under panelet og den dekker svillen godt. I tillegg blir den delen som ligger under det stående panelet automatisk "skråskåret", ettersom panelet ser slik ut. Denne panelbordet er litt tynnere, men det er vel egentlig bare bra, siden vannet renner utenfor den i stedet for å samle seg på den. Dette er jo også et "offerbord" som man skal holde øye med, dvs. begynner denne å råtne så skal man bytte den raskt, fordi det er til for å beskytte svillen. Offerbordet tar altså støyten i stedet for svillen. Da får jo ikke offerbordet være av for god kvalitet slik at den holder mens svillen bak den råtner. Her kommer noen spørsmål:

1. Har jeg oppfattet offerbordets funksjon riktig?
2. Finnes det noe negativt med at det nye offerbordet ikke er like tykt?
3. Hvor langt nedenfor svillen bør det nye offerbordet gå for å beskytte godt. Denne går ca. 1 cm nedenfor.
4. Skal man benytte anledningen til å olje det man ser av svillen med grunning?
5. Synes dere at man skal sette på en metallplate på offerbordets underkant som stikker ut under offerbordet og får vannet til å ikke kunne renne inn mot svillen?

Takknemlig for svar.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.