Hei!
Hus fra 44 med kjeller. Som bildet viser, er en del av kjellertrappen som hviler mot betonggulvet råteskadet. Rommet har vært litt fuktig, men er tørrere nå. Skaden har sannsynligvis utviklet seg sakte da trappen ser ut til å være original fra 44. Den har imidlertid sunket noen mm, antakelig fordi nederste delen i hjørnet på bildet rett og slett har råtnet bort. Tiltak for dette?
Tenkte å løfte hjørnet noen mm, sage bort det skadede og felle inn nytt treverk. Fungerer det? Antar at jeg også bør ha noe mellom betong og tre?
Hus fra 44 med kjeller. Som bildet viser, er en del av kjellertrappen som hviler mot betonggulvet råteskadet. Rommet har vært litt fuktig, men er tørrere nå. Skaden har sannsynligvis utviklet seg sakte da trappen ser ut til å være original fra 44. Den har imidlertid sunket noen mm, antakelig fordi nederste delen i hjørnet på bildet rett og slett har råtnet bort. Tiltak for dette?
Tenkte å løfte hjørnet noen mm, sage bort det skadede og felle inn nytt treverk. Fungerer det? Antar at jeg også bør ha noe mellom betong og tre?
virker som at platen suger fukt. Men kanskje ikke hele verden om man må utbedre en gang hvert 75. år 
Kanskje du kan ha asfaltpapp eller lignende imellom, for å forlenge levetiden noe. Alternativt. noen plastkile?
Jeg har også hus fra '44 og fant nylig råteskader langt opp på en karm, også en del av trappen har blitt byttet ut, kanskje samme årsak. Men råteskaden på karmen er ca. 30 cm opp og gjennområtten. Føles rart at den kan suge så mye fukt. Kanskje tidligere eiere har sølt ut noe? merkelig uansett.
Kanskje du kan ha asfaltpapp eller lignende imellom, for å forlenge levetiden noe. Alternativt. noen plastkile?
Jeg har også hus fra '44 og fant nylig råteskader langt opp på en karm, også en del av trappen har blitt byttet ut, kanskje samme årsak. Men råteskaden på karmen er ca. 30 cm opp og gjennområtten. Føles rart at den kan suge så mye fukt. Kanskje tidligere eiere har sølt ut noe? merkelig uansett.
Sist redigert:
Tittet litt mer på trappen nå. Nedre delen av ytre vangstykket (mot gulvet) er helt råtten. Det virker også som om den nedre planken i det ytre vangstykket har løsnet (fra liming?) og sunket noen cm. Dessverre er det råttent oppe i hjørnet også, altså i øvre enden. Bjelkene på bildet er provisoriske støtter. Forslag til tiltak? Er det mulig å erstatte hele det ytre, nedre vangstykket uten å demontere trappen, noe som jeg tror blir vanskelig.
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Nå vises ikke trappen i sin helhet men bytte vang er litt puslete. Kapp av det skadede og sett inn en bordbit med opplegg på syllpapp?
Edit, leste nok ikke tilstrekkelig nøye, send tydeligere bilder?
Edit, leste nok ikke tilstrekkelig nøye, send tydeligere bilder?
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Så de vedlagte bildene nå, ser vanskelig ut. Spontant; løfte bort, reparere, stikke tilbake.
Mener du løfte slik at jeg kommer til for å bytte vangen? Vet ikke hvordan vang/trinn er festet i hverandre, om de i det hele tatt er det. Trinnene hviler på utsparing. Ser ingen skruer, men kan selvfølgelig finnes, som er skudd utenfra i slike tilfeller. Blir jo i så fall utfordrende å løse. Trinnene har dog beveget seg i forhold til vangen så jeg er ikke sikker på at de er skrudd, i alle fall ikke alle trinn.D Daniel Barnaniel skrev:
Beste svar
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Ja, så sannsynligvis er trappen konstruert. Hvis du frigjør den fra festene i vegg/bjelkelag, bør den kunne løftes bort. Eventuelt kan det være nødvendig å holde den sammen med spennbånd eller noen skruer under løftet.
Hvis dere har penger, kan det kanskje være et alternativ å få laget en ny? Riving og montering av den nye burde kunne gjøres på én dag, oppmåling av produsenten burde kunne gjøres med den gamle trappen på plass.
Et litt rimeligere alternativ kan kanskje være; frigjør alle trinnene fra berørt vang (sag bort tappene) og støtt midlertidig. Sett inn en ny vang og skru/lim inn kiler der trinnene kan hvile. Blir jo ikke særlig pent, men spiller kanskje ingen rolle?
Hvis dere har penger, kan det kanskje være et alternativ å få laget en ny? Riving og montering av den nye burde kunne gjøres på én dag, oppmåling av produsenten burde kunne gjøres med den gamle trappen på plass.
Et litt rimeligere alternativ kan kanskje være; frigjør alle trinnene fra berørt vang (sag bort tappene) og støtt midlertidig. Sett inn en ny vang og skru/lim inn kiler der trinnene kan hvile. Blir jo ikke særlig pent, men spiller kanskje ingen rolle?
Fant denne tråden da jeg står overfor lignende problem. Hvordan løste du det?
Klikk her for å svare