Hei! Jeg vurderer å åpne kjøkkenet mitt opp til mønet, det blir cirka 4,50 meter.

På kjøkkenet er det 5 takstoler. 2 av disse hviler på hver sin vegg. Det finnes bjelker i disse veggene som takstolene hviler på.

Da gjenstår 3 takstoler i midten. Hvis jeg ikke har en bjelke som går tvers over rommet, vil veggen falle inn?

Bildet kanskje hjelper.

• Diagram over kjøkken med takstoler og vegger, pilene viser hammarbånd, ytre vegger, og detaljer om plassering av takstoler.
Forstår ikke helt hvordan du mener.
Tenker du at du skal åpne opp et stort hull i loftsbjelkelaget?
Det går dessverre ikke hvordan som helst siden takstolenes underramme ligger der. Kapper du denne så legger taket seg som et korthus.

Kan du ikke beholde dem? da blir det omtrent som på mitt bilde.

• Loftstue med teleskop ved åpen balkongdør, bilder på veggene, rød lenestol, blå sofa og trepaneltak.
Prøver å tegne et bilde av takkonstruksjonen min. Støttene som jeg har tegnet på bildet ligger altså på en egen bjelke. Denne bjelken er satt mellom to innervegger. Det gjør at trykket fra takstolen ikke legges på ytterveggen, men på bjelken innenfor.

• Takskisse med stendere som hviler på en bjelke mellom to innervegger. Bjelken avleder taktrykket fra ytterveggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.