I
Hei,

Jeg la merke til i går at det har oppstått en større skade i grunnfasaden under trappen på vårt 70-tallshus (trestøtte med mexitegelfasade).

Sprukket grunnmur med synlige skader under en trapp, omgitt av steiner og løv. Sprekk i grunnmuren under trappen på et 70-tallshus med mexitegelfasade. Skade synlig langs kanten. Snev av jord ved siden av. Skadet hjørne av en murtrapp og grunnfasade av et 70-talshus med mexitegelfasade, viser sprukken og oppsmuldret kant. Sprukket grunnmur under trapp ved døråpning, med synlige skader i betongen og murpuss, muligens fra vannskade. Trappens skygger ses også. Skade i betonggrunn ved dørstokk på 70-tallshus, med sprukken fasade nær trapp. Mulig vannskade synlig i bildet. Betongtrapp med rekkverk utenfor et hus; mulig skade i fundamentet diskuteres i teksten.

Vi byttet dør og sidelys for omtrent to år siden. Da ble det tydelig at det hadde vært en større lekkasje. Den ytre delen av svillen i den venstre delen av dørhullet var kraftig råtnet og gikk i stykker når man pirket på den. Vi hadde verken tid eller kunnskap til å bytte hele svillen, så ettersom området nå var uttørket og tilsynelatende ikke særlig stort, valgte vi å fylle det med fugemasse. Det var ingen problem å montere døren, og vi har heller ikke sett noen andre problemer frem til nå.

Vi ser tre mulige grunner til den nåværende skaden:
  1. Trappen holder på å rase ned.
  2. Svillen har utvidet seg og skapt større skade enn hva vi tidligere har sett.
  3. På grunn av konstruksjonen har grunnen sprekker litt overalt, dog ikke slik at fasaden presses ut eller faller av som her, men kanskje det likevel kan være en del av problemet.
Når det gjelder svillen finnes det to mulige årsaker til at den har blitt vannskadet:

A. Den opprinnelige dørterskelen var meget dårlig tett samtidig som trappen har en viss bakhelling. Dette kan ha ført til at fuktighet har kommet ned og skadet terskelen og svillen.

B. I den beboelige kjelleren, i nær tilknytning til dette området, har det vært en vannlekkasje før vi flyttet inn, hvilket man kan se her:

Et bilde av et rørsystem i taket med synlige vannskader og misfarging på veggen, som indikerer lekkasje eller fuktinntrenging.

Det var tørt da vi flyttet inn, og jeg har testet å male over det et par ganger, men før eller senere kommer det frem igjen. Jeg gjetter at det har vært en vannlekkasje i overetasjen som har kommet ned. Det er ikke umulig at dette ligger bak skaden på svillen.

Å legge seg under trappen og rive ned fasaden føles spontant farlig hvis trappen skulle falle ned.

Man vil selvfølgelig rive ut alt og bytte, men det må også være økonomisk forsvarlig og dermed også en nødvendighet.

Hvordan hadde dere gått videre?
 
I
Man kan ikke se noen påvirkning på oversiden (muligens med unntak for det vi fant under terskelen), og trappa ser ikke ut til å ha begynt å henge ned. Nå vet jeg ikke hvor store bjelker man har i veggene, men det må være en veldig høy bjelke om den skal strekke seg fra terskelen ned til under trappa på denne måten.

Første steget her er trolig å rive ned fasaden der sprekken finnes under trappa for å se om det virkelig finnes noe underliggende problem. Har man flaks, finnes det ikke mer, og da kan man nøye seg med å reparere.

Men spørsmålet er hvilke risikoer som finnes her, for eksempel:

  1. Kan det finnes risiko for at trappa raser? Skal man forsøke å rive på avstand med noe langt spett? Skal man leie inn en type søyle som bærer opp trappa mens man tar bort fasaden?
  2. Når man har revet ned fasaden, hvor akutt er det å legge på nytt? Kan det tåle å stå åpent noen uker?
 
Skulle si at første steget er å rive/flytte trappen og deretter begynne å rive fasaden for å finne ut omfanget av skaden. Med trappen på plass kan dere umulig komme til hele det skadede området.

At flekken i taket kommer tilbake tyder på at det er et pågående problem, ikke en gammel skade, ellers hadde det gått an å male over den.

Å "fylle" skaden under terskelen med fugemasse (i stedet for å utbedre) var nok en av de dårligere løsningene dere kunne komme på...

Gjør om gjør rett og reparer skaden i stedet for å "sminke" over den!
 
  • Liker
zwennebanan og 2 andre
  • Laddar…
Et alternativ til å rive trappen kan være en 145x45 som du fester under trappen (et sted i forkant) og deretter løfter du med jekk.
Jeg løftet i hvert fall en garasjevegg fra svillen på den måten.

Tenker at hvis du klarer å få en 15-20 cm høyde og så kan bygge en stabil konstruksjon som trappen kan hvile på så har du et problem mindre.

Vi rev panel og ordnet for noen år siden, det fikk stå åpent i et par uker, men i mellomtiden satte vi opp en presenning for å beskytte mot regn.

For øvrig er jeg enig med skribenten ovenfor, går det ikke å male over har man ikke funnet årsaken til feilen.
 
MultiMan
Trådskaparen skriver jo at deler av syllen i huset var oppråtnet men de "reparerade" med fugemasse fordi de manglet tid og kunnskap til å fikse det.

Jeg tror derfor ikke det er nok å bare styrke opp trappen. Alt må bort og bygges om, inkludert huset selv rundt døren.
 
I
Ok, det høres ut som det er på tide å finne en god byggmester som kan ordne dette. Egentlig hadde jeg ønsket å undersøke mer og se hva som virkelig skjuler seg der bak. Hadde det kun dreid seg om ytre fasadevedlikehold uten rasrisiko, hadde jeg gjort det selv. Men siden det nå kan være rasrisiko, er det bedre å overlate til noen som vet hva de gjør.

Når det gjelder skaden under terskelen, var den cirka 5 cm bred, 1-2 cm dyp og 15-20 cm lang. Den nedre delen av terskelen var solid medtatt. Skaden var altså verken særlig dyp eller bred, men satt hovedsakelig i ytterkanten på svillen mot trappen. Man kunne se mangelfull tetting mot terskelplaten, noe som gjorde at vi antok at det dreide seg om år med vær som hadde trengt inn. Selv om trematerialet var åpenbart skadet av fukt, var det på det tidspunktet helt tørt. Vi gjettet at skaden var minst 10 år gammel. Å bytte hele svillen hadde så klart vært ønskelig, men der og da anså vi at det ikke kunne skje noe mer med det. Hadde skaden vært litt større, hadde vi trolig felt inn nytt treverk.

Angående flekkene i taket, når vi flyttet inn var de ikke der, trolig nylig nymalt. Etter noen år begynte det sakte å vokse fram, og ved nærmere inspeksjon kunne man se at det hadde vært reparert tidligere. Man hadde styrket opp trematerialet, sparklet og malt.

Et rør går gjennom en takflate med misfarging rundt rørets gjennomføring. Tydelige reparasjonsspor vises på taket.

Vi vet at visse misfarginger kan blø gjennom flere lag med maling over tid, så vi antok at det var hva som skjer her. Vi malte et lag, men etter 4-5 år ser vi at det kommer tilbake igjen. Overflaten føles tørr, og trykker man på området, er det ingenting som gir etter.

Hva jeg kunne tenke meg å gjøre før man tar inn byggmester, er å på avstand pirke løst "flagrer" av fasaden for å se hva som skjuler seg under. Kan man se tremateriale som skaper problemer? Kan man se dypere sprekker i veggen? Eller er det bare et fasadeslipp som tilfeldigvis skjer under trappen.
 
Jeg TROR at syllen bak (som trappen er festet i) har gitt etter og nå er det kun fasaden som holder trappen oppe..

Trappen holder dermed på å ta med seg den biten av fasaden bort fra huset.

Fjerner dere pussen på sokkelen og teglsteinen under trappen (for å undersøke) er det risiko for at alt raser..

At det var tørt øverst på syllen (jeg antar at dere bare kjente med fingrene og ikke brukte fuktmåler) når dere byttet døren gir ingen indikasjon på hvor fuktig syllen faktisk er eller hvor langt ned fukten har trengt.

Har treet blitt så fuktig at terskelen på den gamle døren er ødelagt og syllen blitt ille behandlet, burde det vært en indikasjon for dere at det var et problem som trengte å utbedres. Å fylle i skader med fugemasse utbedrer ikke årsaken, det dekker over symptomet og stenger antageligvis inn fukt i konstruksjonen.
 
I
Om trappen er årsaken til at fasaden har sprukket, burde trappen ha beveget seg. Det er imidlertid ingen tegn til dette. At trappen ikke sitter helt sammen med fasaden er et vanlig problem som er vanskelig å unngå, men så vidt jeg kan se er den fortsatt i linje. Det er heller ingen synlige sprekker i trappen.

Men som du sier, det finnes absolutt risikoer også med å "bare" fjerne deler av fasaden, så jeg vil overlate dette til en byggearbeider.

Angående tiltakene, alt avhenger selvfølgelig av hvor store skadene er og hvor man setter grensen. Å rive opp en hel syll er ikke noe man tar lett på; det er ikke et arbeid man gjør på en ettermiddag. Vår vurdering var at skaden var lokal og ikke særlig stor, men det kan selvfølgelig ha vært en feilvurdering.

Det skal bli interessant å vite hva som virkelig ligger bak dette. Det er selvfølgelig ikke umulig at det finnes en større skade og at det er relatert til en vannkilde innenfra, for eksempel gulvvarme eller vannledninger.

Takk for innspillet!
 
MultiMan
Hvorfor spekulerer du nå om innfra kommende vann når det har vært tydelige tegn på at det kommer utenfra? Finnes det andre ledetråder du ikke har fortalt om?
 
  • Liker
Violina
  • Laddar…
I
Skaden på bjelken under terskelen til ytterdøren har trolig oppstått på grunn av dårlig tetning mot trappen. Vi vurderte innledningsvis denne skaden som ikke særlig omfattende, noe som resulterte i den midlertidige reparasjonen.

Derimot, som tidligere nevnt, finnes det eller har det vært en vannlekkasje som viser seg ved rørgjennomføringen i kjelleren i samme område. Hvordan dette har oppstått er uklart. Det kan ha oppstått i forbindelse med installasjonen av det vannbårne gulvvarmesystemet i gangen innenfor ytterdøren, eller så kan det ha vært en rørlekkasje. Hvor omfattende skadene er inne i veggen vet vi ikke, men det er tydelig at en utvendig reparasjon har blitt gjort. Personlig tror jeg ikke at det er en aktiv lekkasje, men heller misfarging som blør gjennom malingen. Det kan imidlertid være underliggende skader som påvirker strukturen som trappen er festet i.

Men nå har jeg sendt forespørsel til et par byggere så får vi se hva man kommer frem til.
 
Det syns jo tydelig på bildene at trapp og fasade en gang "satt sammen" (formen på trappen er jo en direkte avbildning av mursteinen) og at det nå er en spalte imellom.. I tillegg på bildene nedenfra ser man jo at trappen drar med seg mursteinen utover..

At dere (som faktisk virker å ha ganske lav kunnskapsnivå) gjorde vurderingen at det "ikke var så farlig" da dere byttet ytterdør og bunnsvillen var betydelig påvirket, gir ikke mye tillit til påstander i denne tråden som er direkte motsatt av hva bildene viser..

Og en uttørket fuktskade (vann) blør ikke gjennom maling gang på gang.. da er det fortsatt tilkommende vann..
 
Kan det ikke være slik at flekkene i taket faktisk er en pågående skade? At det er regnvann som har sneket seg inn via trappen og den råtne svillen og deretter ned langs rørene. Så man ikke for raskt avfeier det som en gammel uttørket lekkasje, bare fordi det tilfeldigvis er på samme sted?
Har dere gjort noen fuktmålinger rundt flekkene nylig?
 
  • Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I
Nei, byggmester er jeg neppe, men ifølge andre har jeg lykkes bra med øvrig oppussing i huset. Jeg pleier å være nøye med å ta bilder, men i dette tilfellet ble det dessverre ikke slik, noe som gjør at jeg ikke har noen bilder å vise av de underliggende synlige skadene. Å snakke om kunnskapsnivå uten å ha sett de faktiske skadene er bare unødvendig. Vi får rett og slett se hva ekspertisen sier når de har analysert skadene.

Sprekken mellom trappen og fasaden så lik ut da vi flyttet inn for ni år siden. Selvsagt, verken vi eller besiktigelsesmennene har målt det på millimeteren. Fasadenslippet fantes imidlertid ikke, og når det har begynt å sprekke opp vet vi ikke, vi la merke til det for første gang i helgen.

Huset er fra 70-tallet og har flere andre detaljer der ulike bygningskropper har beveget seg fra hverandre en anelse. For eksempel har den tilknyttede garasjeveggen og husveggen krøpet fra hverandre med en lignende avstand som man ser på trappen. Så har vi en tilknyttet vegg (også samme tegl) i uterommet som både har flyttet ut og satt seg noen centimeter i forhold til husveggen (dvs. mønsteret passer ikke lenger).

Uansett, det skal bli meget interessant å se hva årsaken virkelig er og hva som må gjøres.
 
I
S Stuff skrev:
Kan det ikke være slik at flekkene i taket faktisk er en pågående skade? At det er regnvann som har funnet veien inn via trapp og den råtne bunnsvillen og deretter ned langs rørene. Slik at man ikke for raskt avfeier det som en gammel uttørket lekkasje, bare fordi det tilfeldigvis er på samme sted?
Har dere gjort noen fuktmålinger rundt flekkene nylig?
Det tåler absolutt å utredes! Vi har ikke gjort noen faktisk fuktmåling, så det kommer vi til å be ekspertisen å gjøre samtidig. Forrige dør hadde riktignok metall, men den hadde dårlig passform og ingen tetning. Den "nye" døren og dens tetning er montert i henhold til all kunstens regler. Tetningen ble gjort ekstra nøye, så i dag er det ingen lekkasje utenfra. Derimot er det sannsynlig at regnvann renner i sprekken mellom trapp og fasade ved sidene ned til grunnmuren, der det nå finnes åpne sprekker.
 
I
På dette bildet kan man tydelig se at trappen har forlatt husveggen lengst til høyre, og det er som sagt slik det så ut da vi flyttet hit. Men om trappen har flyttet seg såpass mye den siste tiden at den drar med seg fasaden under, er det merkelig at sprekken til venstre (nærmere døren) ikke har blitt større.

778107-21bb677f9098b98026beca06aaeea8bf.jpg

Det ville i så fall være om trappen både har glidd ut og glidd ned, men det finnes ikke noe fra oversiden som tyder på at trappen faktisk har falt ned. Da vi satte inn den nye døren lå den der vi forventet oss, det vil si ingen stort gap under platen.

Vi har ikke fylt på med bruk eller fug her, bortsett fra rundt døren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.