Skal bygge hus på betongplate på en tomt bestående av sand/grovsand. Ifølge kommunens kart finnes områder med lokale forekomster av høyradonmark der tomten ligger. Ikke sikkert at vi har høy forekomst...

Vi har sjekket med kommune og på internett og har vanskelig for å finne noen relevant informasjon om hvordan man best og mest kostnadseffektivt bygger radonsikkert. Kommunen konstaterer bare at hvis det er et høyrisikoområde skal det bygges radonsikkert. Hvordan det skal bygges er vårt problem.

Radonslange (virker billigst, men funksjonen føles usikker)

Radonmembran (virker mest effektivt, men er en dyr løsning som bygger på at membranen ikke blir skadet på noen måte i husets levetid. Støpes inn og kan ikke utbedres/repareres etter støping)

Radongrunn (bygger på at ingen sprekker noensinne oppstår i betongen, noe som føles vanskelig å garantere)

Er de tre alternativene jeg har funnet. Men det er vanskelig å vite hvilke metoder som holder best, er mest kostnadseffektive og om de i det hele tatt fungerer...

Finnes det noen som selv har bygget med noen av disse eller andre metoder eller har tips om personer eller lenker man kan sjekke med blir jeg takknemlig :)

Takk for tipset. Smidig med skjulte tetninger.

Har sjekket med naboen som har lave verdier til tross for at han ikke har tatt noen tiltak mot radon. Så det er kanskje ingen fare, men ifølge kommunen skal alle hus bygges med minst radonsikret utførelse. Synes det er rart at det ikke finnes mer og bedre samlet informasjon om de ulike metodene og løsningene som finnes...

Hei, jeg sitter i samme situasjon som du gjorde. Jeg har litt mot min vilje kjøpt en såkalt radonduk (kommune involvert). Sykt dyr og jeg håper virkelig den leverer. Den så ganske så simpel ut også. Er det noen som vet om det virkelig ikke skulle ha holdt med vanlig diffusjonsplast? Den er vel lufttett så det holder? Føles som alt radonopplegget er bløff og bedrag for hele summen.

Jeg dro en drenering på innsiden av kantbjelken. Dro så opp den til en venthatt på taket. Skulle det vise seg at jeg har radon og naturlig trekk ikke hjelper, så setter jeg en vifte der. Tettet gjennomføringer med en tube klet.

Ville aldri lagt noen tett duk/plast. Hvem vet hva som skjer under eller over den? Finnes vel knapt noen tester på hvordan det blir etter 20 år.

hva ville vært det verste som kan skje iom at det er tett mener du? Etter 20 år er kommunen fornøyd og da gir jeg blaffen!

Det ser ut som om du tror kravet er der for at myndighetene skal ha det bra?
Enten du tror det eller ikke, så er kravet der for at DU ikke skal bo i et radonhus og få kreft.

Mrlewies skrev:
hva skulle være det verste som kan skje iom at det er tett mener du? Etter 20 år er kommunen fornøyd og da gir jeg blaffen!
Tenker på å legge en helt tett duk/plast under betongen. Føles ikke noe særlig synes jeg.
I mitt tilfelle har vi litt radon så jeg ventilerer heller bort det. Synes det føles usikkert med så tette materialer. Illa nok med å ha tett plast i veggene.

haavard:
Jeg er nesten tilbøyelig til å tro at det er unødvendig ja, med mindre du bor i det verste radonhullet. Jeg mener at det ville vært unødvendig med en spesiell plast til ca 15k når du kan få en anerkjent luft og damptett plast for 600 kr (300/rull). Noen ting virker å være oppfunnet bare for at det skal bli et marked av det. Så tror jeg også at mange påfunn som kommer fra kommuner osv. ofte er unødvendige og kun finnes for at noen skal ha noe å gjøre. Ikke for at jeg skal kunne nyte ekstremt slitsomme og dyre byggeprosesser.

Suhagg:
Jeg forstår litt tanken din med at det kan føles ubehagelig når noe er helt tett. Jeg har også fundert en del på det der med dampsperren i veggen. Men jeg vet ikke hvordan man skulle kunne få lignende problemer på en støpt plate med gulvvarme i, og en sånn her tett sak under?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.