Hei! Engstelig nybegynner her. Det finnes mange tråder som handler om puss og lignende spørsmål, men jeg finner likevel ikke helt svar på mine funderinger. Derfor en ny tråd.

Vi har et kjempefint velbevart rekkehus fra 1956 og har så smått begynt å renovere et av soverommene. Vi er nøye med å ta vare på huset og dets karakter. To av innerveggene i soverommet er i ganske dårlig stand etter det jeg tolker som en vannskade fra taket (det finnes spor av dette i et av hjørnene der råsponten i taket er erstattet). Jeg har jobbet bort alle lag av gamle tapeter og holder nå på med å inspisere pussen. Det er noen områder med løs puss som høres hul ut når jeg banker på den. Min plan har vært å banke løs den løse pussen og sette på ny. Mange tipser om å sette opp 6 mm renoveringsgips i stedet, noe jeg trekker meg litt for. Jeg kan egentlig ikke motivere det mer enn at det føles bedre og mer respektfullt mot huset å gjøre det "ordentlig". Det er også gøy å lære seg grundig om puss og husets vegger. Det er ikke viktig at det går fort, så lenge det gjøres riktig. Så, nå til saken. Jeg har noen funderinger:
  1. Jeg har begynt å banke løs løs puss fra veggen mot naboen. Det virker imidlertid som om området med løs puss vokser i takt med at jeg banker løs den gamle. Er det å forvente, eller har jeg feil teknikk? Det blir ganske mye puss som forsvinner, og første rensning har allerede resultert i et større hull enn jeg hadde tenkt meg, se bilde. Jeg banker løs pussen for hånd med hjelp av en huggmeisel.
  2. Jeg har allerede kjøpt en pose med 10 kg Husfix, noe som var basert på at jeg ikke forsto at det var så mye puss som måtte vekk. Om vi ser bort fra det økonomiske spørsmålet, er det passende å bruke Husfix også når det er så store områder som må repareres, eller bør jeg bruke ordentlig puss?
  3. Foruten hullet på bildet er det et ytterligere stort område med løs puss på samme vegg som strekker seg nesten fra gulv til tak. Når havner man i situasjonen at man må fjerne all puss og pusse hele veggen på nytt i stedet? Det føles som en veldig stor jobb.
Takknemlig for svar.

• Veggovverflate med avskallet puss, avdekker murstein under. Hjørne av et rom med skadet veggpuss etter renovering.
Du bør nok sjekke med en murer som ser på stedet. En uerfaren "murer" utstyrt med hammer og meisler kan lett tro at all pusset sitter løst, og da blir det en stor jobb.

• Liker
Crabfish
  • Laddar…
C
C Crabfish skrev:
Det føles imidlertid som om området med løs puss vokser i takt med at jeg banker løs den gamle. Er det å forvente seg eller har jeg feil teknikk?
Bank lett på pussen med noe hardt - høres det hult, så er den bom = sitter løs. Så er det lett hendt at man også drar med seg puss med ok vedheft. Hugge er riktig teknikk om du vil beholde så mye "frisk" puss som mulig, så lenge du hugger i "riktig" retning og ikke i møtet mellom puss og vegg. Dvs. unngå å bryte/bende løs pussen.

Samtidig - vær ikke redd for å gjøre det grundig. Puss er billig, og det er ubetydelig ekstraarbeid å pusse i litt mer.

Er det bare flekkvis frisk puss, så kommer man jo til et punkt hvor det ikke er verdt å holde på å reparere. Men det valget gjør man jo i så fall fordi det er den enkleste/beste veien.

Bruk kalkpuss til det der, ikke husfix.

• Liker
Crabfish
  • Laddar…
Hei! Takk for deres svar. Jeg har gått videre og banket løs den pussen som utvilsomt er løs, nå med bedre teknikk. Neste problem er at det høres hult ut når jeg banker på noen av mursteinene i hjørnet. Så det blir nok å konsultere en murmester tross alt. Verdt å merke seg er at det sitter lettbetongblokker ved siden av det murte området (øvrige vegger i huset består av lettbetong) så spørsmålet er om deler av veggen er murt opp igjen i forbindelse med vannskaden i taket.

Oppdatering: Aha, det kan være skorsteinen mot naboen som går der, noe som forklarer mursteinen. Noe ser litt rart ut derimot, siden mursteinen ikke går i en rett linje. Men det er kanskje ikke uvanlig, hva vet jeg.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.