Eller en pumpesump.

• Liker
tobben87
  • Laddar…
Jeg rotet litt i sanden og det ligger et rør der med en form for luke

Veggene er veldig grove. Det var ingen finbetong de brukte direkte Grovt betongvegg med ujevn tekstur og synlige steinfragmenter, antagelig resultat av bruk av grov betong.

Da er det en spylebrønn for avløpet du har funnet.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Hva tror dere er den beste tiltaket for de grove betongveggene? Det er delvis ganske store steiner og veggen er ganske porøs. Det går lett å plukke bort biter med fingeren. Puss med armering?

Har ikke kommet så veldig langt i prosjektet, men nå har iallfall avfukteren gått konstant i noen uker og jeg har 55% i kjelleren. Startet på 85%.

Før var det en muggen lukt, men nå er det helt forferdelig i kjelleren. Så ille har det aldri luktet før.

Har iallfall valgt ut klinker og skal bestille til hele kjelleren nå. Tenker at en litt brun nyanse er bedre enn grått. Blir litt varmere toner

https://www.bauhaus.se/pirite-gra-1

Vask hele kjelleren, vegger gulv og tak (om du har betongbjelkelag) med skikkelig sterk klorinløsning som du sprøyter på med en sprøyte, la det virke en kvart og høytrykkvask. Du vil nesten garantert bli kvitt den ekle lukten. Men bruk åndedrettsmaske, blir en jævla stikkende lukt i nesen av klor, sikkert ikke så bra heller,

• Liker
Galten
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vask hele kjelleren, vegger gulv og tak (om du har betongdekke) med skikkelig sterk klorinløsning som du sprayer på med en sprøyte, la virke et kvarter og høytrykkspyl.
Du vil nesten garantert bli kvitt den ekle lukten. Men bruk åndedrettsmaske, blir en skikkelig stikkende lukt i nesen av kloren, sikkert ikke så bra heller,
Oj, det høres drastisk ut! Men det trenger åpenbart å desinfiseres. Muligens at det lukter mer nå når avfukteren varmer opp kjelleren og at fukten begynner å vandre.

G Galten skrev:
Oj, det låter drastisk! Men det trenger åpenbart desinfiseres. Muligens at det lukter mer nå når avfukteren varmer opp kjelleren og at fuktigheten begynner å vandre
Det er verdt møya, og så får du bort all gammel løs puss og forvitret betong. Jeg har vasket hele min kjeller på denne måten, helt klart verdt møya.
Vask og sug opp sørn med en grovstøvsuger.

TRJBerg
G Galten skrev:
Har ikke kommet så veldig langt i prosjektet, men nå har i hvert fall avfukteren gått konstant i en uke, og jeg har 55% i kjelleren. Startet på 85%.

Før var det en muggen lukt, men nå er det helt fryktelig i kjelleren. Så ille har det aldri luktet før.

Har i hvert fall valgt ut klinker og skal bestille til hele kjelleren nå. Tenker at en litt brun nyanse er bedre enn grått. Blir litt varmere toner

[lenke]
Har du vannlås i slukene? Har du vann i dem eller er det åpent til avløpssystemet?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du vannlås i gulvslukene? Har du vann i dem eller er det åpent til avløpssystemet?
Du hadde rett, to av vannlåsene var uttørket (de andre tre brukes regelmessig). Det var ikke så lenge siden jeg dryppet vann i dem, kanskje avfukteren har tørket dem ut raskere.

TRJBerg
G Galten skrev:
Du hadde rett, to av vannlåsene var uttørkede (de andre tre brukes jevnlig). Det var ikke så lenge siden jeg duppet vann i dem, kanskje at avfukteren har tørket dem ut raskere.
Mistenkte det m t p avfukteren.

• Liker
Galten
  • Laddar…
Dette er et banalt spørsmål, men hva gjør man i stand først, veggene eller gulvet?

Jeg skal pusse visse vegger, mens visse bare skal males. Gulvet blir fliser. Taket er allerede hvitmalt av en eller annen grunn.

G Galten skrev:
Dette er et banalt spørsmål, men hva gjør man i stand først, veggene eller gulvet?

Jeg skal pusse noen vegger, mens noen bare skal males. Gulvet blir fliser. Taket er allerede hvitmalt av en eller annen grunn.
Bra spørsmål! Jeg lurer på det samme :). Skulle jeg gjettet så: vegg først, så gulv. Eller? Føles generelt som at det er en god strategi å renovere ovenfra og ned...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.