C claym skrev:
Bra spørsmål! Jeg lurer på det samme :). Skulle jeg gjette så: vegg først så gulv. Eller? Føles generelt som det er en bra strategi å renovere ovenfra og ned...
Jo, det virker rimelig siden det kommer til å klattes med både puss og maling.

• Liker
claym
  • Laddar…
Har en likadan kjeller i mitt hus i Malmö bygd 1932. Kunne vært mitt hus du beskriver da de er veldig like. Har heller ikke drenerert og det er ikke gjort av tidligere eiere heller. Det var innredet med trestendere og gips når vi flyttet inn. Det er borte nå og de to verste rommene er pusset opp med kalkmørtel. Kjører en mindre avfukter, men under høysommeren rekker den ikke helt til. Kan se en del fuktgjennomslag fra gulv til ca 30-40 cm opp. Satt inn en våtromsvifte i vaskerommet som går både på konstant ventilasjon samt fuktstyring. Slipt bort plastmaling fra gulvet og tenker teste vannstoff som overflatebehandling. Har trebjelkelag med vassmatte. Har reparert det verste med kalkmørtel og kjører deretter sandfyll. Planen er for tiden å ignorere dreneringen, kjøpe en kraftigere avfukter samt komplettere med bedre ventilasjon. Det er for lavt under taket til å kunne gjøre noe fornuftig med plassen uten å grave ut så kjelleren vil utelukkende bli brukt til oppbevaring. Føler meg ganske fornøyd med denne løsningen selv om jeg noen ganger har lyst til å rive opp all steinlegging, tredekk etc og drenere. Hadde jeg gjort om alt fra starten i dag (bodd der i snart ti år) så hadde jeg drenert da det fortsatt gnager.

• Liker
claym og 1 annen
  • Laddar…
M mangeroffe skrev:
Har en lik källere i mitt hus i Malmö bygget 1932. Kunne vært mitt hus du beskriver da de er veldig like. Har heller ikke drenert og det er ikke gjort av tidligere eiere heller. Det var innredet med trestokker og gips da vi flyttet inn. Det er borte nå og de to verste rommene er pussa på nytt med kalkmørtel. Kjører en mindre avfukter, men under høysommeren rekker den ikke helt til. Kan se en del fuktgjennomslag fra gulv til ca 30-40cm opp. Satt inn en våtromsvifte i vaskerommet som går både på konstant ventilasjon samt fuktstyring. Slipt bort plastfarge fra gulvet og tenker teste vannløsemiddel som overflatebehandling. Har trebjelkelag med tynn matte. Har reparert det verste med kalkmørtel og kjører deretter sandfylling. Planen er for øyeblikket å ignorere dreneringen, kjøpe en kraftigere avfukter samt komplettere med bedre ventilasjon. Det er for lavt under taket for å kunne gjøre noe fornuftig med plassen uten å grave ut, så kjelleren vil utelukkende brukes for oppbevaring. Føler meg ganske fornøyd med denne løsningen selv om jeg av og til føler for å rive opp all belegningsstein, tredekk osv. og drenere. Hadde jeg gjort alt fra begynnelsen i dag (har bodd der i snart ti år) så hadde jeg drenert da det fortsatt gnager.
Vi ser ut til å ha en veldig lik situasjon!

Kom til å tenke på at jeg har tykke lag med farge på mine gulv også. På mange steder er den slitt av, men i det beste rommet ligger den helt intakt. Er det dumt å legge fliser direkte på dette? Det burde være helt tett mot vanndamp, og vil man ikke at flisene skal puste?

G Galten skrev:
Vi ser ut til å ha en veldig lik situasjon!

Kom til å tenke på at jeg har tykke lag maling på mine gulv også. På mange steder er det avslitt, men i det beste rommet ligger det helt intakt. Er det dumt å legge flisene direkte på dette? Det burde være helt tett mot vanndamp, og vil man ikke at flisen skal puste?
Som jeg har forstått det, så skal malingen bort. Flisen puster gjennom fugene. Malingen er tett. Du risikerer å stenge inn fukt i platen, og med tiden vil malingen sikkert løsne, liksom den overliggende flisen din.
Jeg ville ha fjernet den. Vi brukte vinkelsliper, og det støvet noe djevelsk, tette alt du kan og deretter litt til. Det finner veien opp gjennom sprekker i bjelkelaget til overetasjen. Hvis jeg får ned fuktigheten litt til kommer jeg til å legge sisalteppe eller lignende oppå vannglasset. Det tåler jo å ligge ute, og jeg synes at mitt klima er litt bedre enn det ;)
Legger ved noen bilder av vegger/gulv samt tak, før/etter. Tatt rett etter ommuring, så det er mindre fukt nå. Rørene også malt nå. Det gjør mye for inntrykket med
Vegger i kjeller med synlig murstein og flassende puss. Øvre hjørne har rør og malt område, mens en bøtte og redskap ligger på gulvet. Nyoppusset kjellerrom med pussede vegger og tak, installerte rør langs taket, og et grått betonggulv. Bygningsmaterialer på gulvet. Veggen med synlige, hvitmalte rør og slitt puss, viser et renoveringsprosjekt. Rørene er nylig malt, noe som forbedrer inntrykket av rommet. Hvit vegg med nymalte hvite rør som stiger opp fra gulvet. Veggen er nylig pusset opp, og rørene er nå malt.

• Liker
Galten og 1 annen
  • Laddar…
Nå har jeg i alle fall kommet så langt at kjelleren er helt tom for ting og skal leie en betongsliper. Det er både vegger og gulv som skal slipes.

Jeg leier heller en dyr maskin som gjør jobben lett enn å spare penger. Hva ville dere valgt å leie?

• Liker
claym
  • Laddar…
På tal om noe annet så har jeg nå vært i kontakt med tre forskjellige VVS-firmaer om installasjon av tilbakeslagsventil/ventiler. Alle fraråder meg fra å gjøre det. "Det finnes ingen tilbakeslagsventiler som kommer til å holde mot styrtregn" alternativt "om tilbakeslagsventilene holder, vil ikke avløpsrøret utenfor huset gjøre det". Litt forbauset over at alle virker så imot det, og de har likevel interesse av å selge.

Spørsmålet er bare om slike tilbakeslagsventiler bare er placebo til slutt. For at de skal fungere må de jo være 100 % rene og ikke utette i det hele tatt. Blir det slik i virkeligheten? Føles litt som en falsk trygghet uansett, men det er hva jeg synes. De fungerer kanskje utmerket, hva vet jeg.

S Stefan1972 skrev:
Spørsmålet er bare om slike tilbakeslagsventiler bare er placebo i slutten. For at de skal fungere, må de være 100% rene og ikke utette i det hele tatt. Vil det bli så i virkeligheten? Føles litt som en falsk trygghet uansett, men det er hva jeg synes. De fungerer kanskje utmerket, hva vet jeg.
Jeg ble overrasket over at de virket til å mene det var bortkastede penger, men jeg lytter til dem og står over tilbakeslagsventil.

På 15 år har jeg fått opp avløpsvann to ganger, hvorav den ene gangen (2014) var massiv. Den hadde ingen tilbakeslagsventiler i verden kunne stoppe (ifølge VVS-firmaene). Men det var et regn som kommer en gang på 200 år.

Satser på å gjøre det mer motstandsdyktig mot oversvømmelse med klinker og fliser og høye terskler til rommene med sluk.

Snakket med en kollega i dag som har installert en luft-luft varmepumpe til kjelleren (samme type hus og fjernvarme).
Hun virket fornøyd med klimaet den har gitt i kjelleren, for noen hundre kr i strøm per måned. Kanskje det kunne vært noe.

G Galten skrev:
Pratet med en kollega i dag som har installert en luft-luft varmepumpe til kjelleren (samme type hus og fjernvarme).
Hun virket fornøyd med klimaet som den har gitt i kjelleren, for noen hundre kr i strøm per måned. Kanskje det kunne vært noe.
Hva koster de andre ukedagene?

• Haha
  • Liker
claym og 3 andre
  • Laddar…
Kjeller med ujevne, flassende murvegger og sandeksponert gulv, med en støvsuger og en plastboks i forgrunnen på et betonggulv. Nå er i hvert fall kjelleren tømt. Dette er det rommet som ser minst forferdelig ut. Jeg har sjekket opp leie av gulvsliper av betonggulv, og det var veldig dyrt.. Kanskje det er overkill om jeg bare vil fjerne gulvmalingen (for å legge fliser). Ville det vært mulig med en annen type slipemaskin?

Innerveggene er murt, så de vil jeg nok bare ta frem under alle lagene med plastmaling. Ytterveggene vet jeg ikke hva jeg gjør med ennå.
I det ene hjørnet av rommet tramper jeg igjennom betonggulvet. Det er tynt som papir. Under er det sand. Takk for deres tanker.

Jeg gir blaffen i å ta frem teglsteinsveggene. Pussen sitter veldig godt på de veggene, så jeg bare maler om. Ytterveggene (som de på bildet) slipes ned til betongen og males med silikatmaling (uten puss). Pussen faller uansett bare av på de veggene...

Men nå noe helt annet. Et av rommene i kjelleren er et halvferdig baderom. Noen i fortiden startet med en massiv renovering for en "spa-avdeling" men ga opp et sted midt i. Det innebærer at det er toalett og servant montert (dog bare til avløpet, ingen vann tilkoblet. Dessuten er det støpt et fundament for dusjkabinett og plass for badekar (med sluk installert til begge). Dette rommet har fliser på gulvet.

For det første må flisene (grusomt stygge) og betongfundamentet bort, men det antar jeg at jeg fjerner med en passende maskin. Så er spørsmålet hvordan jeg blir kvitt de fire avløpene? Er det noe man kan gjøre selv eller kreves det VVS-firma for det?
Fant en side som sa at det var OK å helle vanntett betong i vannlåsene, men hvordan gjør man i de to avløpene som ikke har vannlås?

G Galten skrev:
Hittade en sida som sa at det var OK å helle vanntett betong i vannlåser, men hvordan gjør man i de to avløpene som ikke har vannlås?
Kan det være så at de to avløpene som ikke har vannlås er spygatter? I så fall tetter du dem når du tetter de slukene som har vannlås, ettersom de antagelig er tilknyttet dem.

B bakterie skrev:
Kan det være sånn at de to avløpene som ikke har vannlås er spygatter? I så fall tetter du dem når du tetter de slukene som har vannlås, siden de antagelig er tilkoblet dem.
Med forbehold om at jeg har veldig dårlig oversikt over VVS:

Hvis vi unntar slukene så er de andre to avløpene bare rør som stikker opp (ett for toalett og ett for håndvask). Med litt googling om spygatt tror jeg ikke man kan ha det til toalettspyling?

Jeg har sett at man kan kjøpe "hetter" for å plombere rørene. Men siden jeg skal legge ny flis over hele gulvet, trenger jeg å sage av rørene ved betongoverflaten (eller litt under) og pigge ut så jeg får på en hette. Går det like bra å fylle betong i hullene så letter det en del...

G Galten skrev:
Med forbehold om at jeg har veldig dårlig oversikt over VVS:

Hvis vi ser bort fra slukene, er de andre to avløpene bare rør som stikker opp (et for toalett og et for servant). Med litt googling om sluk tror jeg ikke man kan ha det til toalettspyling?

Jeg har sett at man kan kjøpe "hetter" for å plombere rørene. Men siden jeg skal legge ny flis over hele gulvet trenger jeg å sage av rørene ved betongoverflaten (eller litt under) og pigge ut slik at jeg får på en hette. Går det like bra å holde betong i hullene så letter det en del...
Selvfølgelig kan du helle i betong. Men plugg først med en klut eller fugeskum før du fyller på betongen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.