Jeg eier et hus fra 1936 med kjeller. Trolig har ingen drenert siden huset ble bygget.
Da jeg flyttet inn var det i kjelleren en trebadstue og trepanel på veggene. Alt dette har jeg revet ut, da det var muggskadet. Det er høy luftfuktighet i kjelleren om sommeren, og hvis man legger en genser eller matte der, så er den muggen etter en uke. Om vinteren er luften tørr. Jeg har aldri sett fuktflekker på veggene, så det er nok bare den varme sommkluften som blir mettet når den kommer ned i kjelleren? Det finnes ingen aktiv ventilasjon, kun ventiler. Det er sentralvarme i kjelleren, men den har jeg aldri på.
Vegger og gulv er betong. Kjelleren er mest som et svart ubehagelig hull, for å være helt ærlig.
Jeg har ingen hensikt å gjøre om kjelleren til et koselig hjørne, men jeg vil gjerne gjøre det mer behagelig å være der nede. Kanskje ha et øvingsrom og en snekkerkrok. Bli kvitt fuktigheten og lukten om sommeren.
En ting til er at jeg har tre sluk, og de må ordnes på et vis. To ganger de siste fem årene har det kommet opp vann ved skybrudd. Men det får nok en profesjonell fikse, antar jeg.
Tror dere det ville vært nok å installere en mer aktiv ventilasjon? Må jeg drenere huset? Tar gjerne imot tips om hva som helst som angår kjellere! Takk
Jeg hadde også en ekkel kjeller selv om huset var betydelig nyere. Mørkt og skittent.
Jeg gjorde følgende:
- ut med all skit, alt organisk
- vaske vaske vaske
- seks skitne ventilasjonshull ble penere og utstyrt med tallerkenventiler på innsiden. De er åpne om vinteren og stengt om sommeren. Ingen mer ventilasjon.
- installert en Woods avfukter (4000 kr) for 60 m2 kjeller. Den går om sommeren. Må legge til at hele kjelleren er et stort rom.
- installert en god belysning av noen LED-lysrørarmaturer
- Visse partier av veggen ble pusset og hvitmalt
Nå er det fint og behagelig og tørt. Gulvslukene må du fikse slik at ikke regnet kommer inn. Har for meg at det finnes tilbakeslagsventiler.
Også jeg har en kjeller som jeg ønsker var bedre med tanke på fuktigheten.
Alt er akkurat som du, TS, beskriver, og jeg har lignende forhold.
Hvor høy luftfuktighet har du?
Jeg har litt over 80% nå på sommeren.
Har vurdert om det vil hjelpe å installere ett eller et par konvektorelementer der nede.
Jeg har to ventiler i ulike rom.
Skal de være stengt?
Trengs det ikke luftsirkulasjon?
Det var sikkert fuktig før også, men det ble merkbart mer da oljefyren ble tatt ut. Det er vel et klassisk eksempel på økt fuktproblematikk når fyren fjernes.
Å prøve å utbedre symptomene i stedet for å løse problemet er bakvendt etter min mening. Er kjelleren fuktig og du ikke har en svimmingpool innendørs, så kommer fukten utenfra på en eller annen måte. Et hus bør ha det tørt om hodet (taket) og tørt om føttene (drenering). Før dere gjør masse andre rare ting, sørg for å drenere huset. Isoler utvendig med 200mm isodrän/pordrän. Marginal merkostnad enn 100mm. Luften vil umiddelbart bli mye bedre, har du videre problemer med fuktgjennomtrenging, sørg for å skape en god ventilasjon i kjelleren. Det vil merkes direkte på luftkvaliteten innendørs i hele huset når du har drenert huset. Muligens at du ser over ventilasjonen i hele huset og installerer mekanisk avtrekk på begge plan samtidig.
Jeg innser også at den fullt korrekte måten å få en kjeller man til og med kan bo i, ville være å drenere huset på nytt. Men det stritter imot i mitt tilfelle. Langs to av sidene løper en praktfull buksbomhekk (1,8x1,5 m) som nok ble plantet akkurat i 1936. Og på en av sidene er det en nesten ny tredekke. Alt måtte rives ned. Jeg har ikke målt luftfuktigheten, men man føler hvor fuktig det er akkurat nå.
Jeg er dog tvilende til om fuktigheten kommer gjennom vegger og gulv? Det synes i hvert fall ikke. På høsten og vinteren er det tørr luft i kjelleren og det er vel da som jorden er mest fuktbemengt? Grunnvann er ikke noe problem der jeg bor. Finnes det ingen alternativer til drenering?
Det var en god tanke i tråden at ventilasjon kanskje ikke er noe man ønsker om sommeren. Å pumpe inn enda mer varm fuktig luft høres dumt ut. Kanskje det holder med en god avfukter, og litt maling på gulv og vegger for å gjøre det behagelig nok til at man kan ha en snekkerkrok og et sted å brøle med el-gitaren. Og minimalt med tekstiler. Kanskje legge fliser? Det burde jo stoppe eventuell fukt nedenfra i alle fall. Tilbakeslagsventiler i gulvslukene ligger svært høyt på listen også, spesielt siden det bare finnes ett avløpsrør i gaten…
Jeg har også en kjeller der det var enormt fuktig nå i sommer. Har ingen tall, men klær som hang der nede føltes veldig fuktige og det var generelt "klissete" så det var sikkert opp mot 70-80%.
Satte inn en avfukter (en enklere fra Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-007015/ ) som går 24/7 og et par tørkeballer og strupet ventilasjonen, og det har gjort enorm forskjell på et par måneder. Nede på 40-50% nå for det meste. Nå er det nesten best klima nede i kjelleren i huset de dagene da det føles kvamt og fuktig ute, så jeg kan virkelig anbefale det. Enkel løsning til en relativt billig penge.
@Galten
Hva slags ventilasjon har du i huset? Naturlig trekk eller mekanisk ventilasjon?
Jeg flyttet selv inn i et hus med kjeller for rundt 4 år siden. Drenerte om etter et par tre måneder og merket straks forskjell på luften i hele huset. Du kommer ikke til å angre hvis du gjør det.
Buksbomhekk, tredekke osv. høres ut som bortforklaringer. =0) Hekken kan flyttes midlertidig, tredekket kan demonteres. Ligger det på plater, kan det kanskje løftes bort nesten intakt med en kran? Ellers tar det ikke mange dager å skru det fra hverandre og sette det sammen igjen.
Når jeg snakker om ventilasjon, så mener jeg å ta en helhetlig tilnærming, typ f/ftx i hele huset og ikke bare ventiler i kjelleren.
Hvis du drenerer og isolerer, vil du øke temperaturen i kjelleren noen grader, og dermed blir det ikke så markant forskjell mellom innendørs- og utendørsluften. Dette skaper ikke samme fuktvandring hvis varm uteluft kommer inn i kjelleren.
En annen tanke, hvordan er det med avløp og innkommende vann? Støpejern og galv, eller pem og plastrør? Hvis du drenerer om, kan du også bytte innkommende vann/avløp til moderne ting. Er det støpejern i kjelleren? Hvordan er tilstanden på dem? Hvis du ikke har kontroll på dem, kan det være at de er ødelagte under platen og lekker. De kan også forårsake høye fuktighetsnivåer innendørs.
Gjør det ordentlig, selv om det svir i lommeboken og på tomten. =)
Det ser ut til å være mange ting å kunne fikse! Huset har bare selvtrekk og gamle klassiske ventiler med luke+fjær. Avløpsbrønnene er sikkert originaler fra 1936 (i støpejern). Disse må jeg fikse uansett fordi jeg hadde nesten en meter toalettvann i kjelleren i 2014 under den store oversvømmelsen (jeg bor i Malmö). Huset er helt uisolert (bare luftspalte i veggene) og har et høyt energiforbruk.
Å drenere eller ikke.. Hvis man løser problemet sommerstid med avfukter og øker ventilasjonen, samt pynter det opp, så kanskje det er nok for det jeg vil bruke kjelleren til. Huset har jo tross alt stått slik i 83 år, og kjelleren var nok aldri tenkt som boareal.
Test først med enkle midler i ett år. Drenere kan du gjøre senere om det trengs.
Om du spiller den trestrøkne e på planken tilstrekkelig iherdig, så driver du ut fuktighet og edderkopper fra veggene.
He he! Bare varmen fra rørforsterkeren kommer til å tørke opp alt...
Ser på avfuktere fra Woods nå. Denne ser ut til å ha minst like bra spesifikasjoner som de dyrere (mengde vann/dag, areal, strømforbruk etc). I tillegg er den 14 dB stillere og koster halvparten. Slår til om ingen har dårlige erfaringer:
Tilbakeslagsventilen til gulvslukene monteres enklest der avløpet akkurat går ut fra huset, dvs. du trenger en tilbakeslagsventil for hele huset. Da må du bryte opp gulvet der utgående avløp finnes og montere den, deretter legge en dørkeplate over så du kommer til den.
Det finnes også varianter som kan monteres utendørs, da kan du legge den i en brønn med lokk utendørs, slik at du kommer til den hvis det trengs. For eksempel en slik: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/backventil-zbk-110mm.html
Eller tilsvarende.
Perfekt å gjøre når man drenerer om og bytter innkommende VA. (Kunne ikke la være, har forstått at du ikke er så interessert i å drenere om)
He he! Bare varmen fra rørforsterkeren kommer tørke opp alt...
Sjekker på avfukter fra Woods nå. Denne ser ut til å ha minst like bra spesifikasjoner som de dyrere (mengde vann/dag, areal, strømforbruk etc). Dessuten er den 14 dB stillere og koster halvparten. Slår til om ingen har dårlige erfaringer:
[lenke]
Den ser bra ut men jeg kan ikke finne den på Woods hjemmeside.. Er det en eldre versjon kanskje?
Jeg er også en med gammel kjeller fra 1946
Aldri drenert og har ingen planer om det.
Fliser og klinker for 49 kr/m2 fikser problemet og samtidig blir det pent og holdbart.
Bedre å bruke pengene, som en drenering koster, på en varmepumpe som reduserer oppvarmingskostnadene radikalt i et gammelt uisolert hus.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.