19.640 lest ·
62 svar
20k lest
62 svar
Råd om tiltak i gammel kjeller
Jo, ideen var nok at dette skulle bli (relativt sett) et lavbudsjettsprosjekt som jeg for det meste gjør selv. Har i hvert fall bestilt avfukteren fra Woods nå. Den enkleste løsningen for betonggulvet er kanskje bare å male det? Siden jeg har en veldig masse sluk er det fall overalt. Eller hvis jeg uansett vil tette igjen de fleste, kanskje jeg burde støpe det jevnt i stedet? Noen gulvvarme føles ikke aktuelt så det ville bare være for å kunne legge klinker i så fall. Eller finnes det andre gulv som kan være aktuelle?GoC skrev:
Jeg har også en med gammel kjeller fra 1946
Aldri om dreneret og har ingen planer om det.
Fliser og klinker for 49kr/m2 fikser problemet og samtidig blir det pent og holdbart.
Bedre å legge pengene, som en drenering koster, på en varmepumpe som senker oppvarmingskostnader radikalt i et gammelt uisolert hus.
Veggene er en blanding av rå betong på noen og puss (avfallende) på andre. En masse ledninger og rør i taket. Trenger belysning også, finnes veldig lite nå.
Mye å fundere på er det i hvert fall.
Er jo bare å sette noen billig fliser rett på det eksisterende betonggulvet.G Galten skrev:Jo, ideen var nok at dette skulle bli (relativt sett) et lavbudsjettprosjekt som jeg for det meste gjør selv. Har iallfall bestilt avfukteren fra Woods nå. Den lateste løsningen for betonggulvet er kanskje å bare male det? Siden jeg har en veldig masse sluk er det helling overalt. Eller hvis jeg likevel vil lukke de fleste kanskje jeg skulle støpe det jevnt i stedet? Noen gulvvarme virker ikke aktuelt så det ville bare være for å kunne legge fliser i så fall. Eller finnes det andre gulv som kan være aktuelle?
Veggene er en blanding av rå betong på noen og puss (avfallende) på andre. Mange ledninger og rør i taket. Trenger belysning også, det finnes veldig lite akkurat nå.
Mye å fundere på er det iallfall.
Jeg har bare høytrykksspylt og skrapet løs litt løs puss før jeg satt gulv og vegger
Eksempel på ferdig vaskerom på knappe 30m2
Pågående prosjekt og siste hvordan det ser ut i kommende prosjekt i garasjen, dvs hvordan hele kjelleren så ut før.

synes også du skal teste andre tiltak før du drenerer. da vi kjøpte var kjelleren fuktig og flagende med plastgulv. Fukt, drener! sa takstmannen og alle andre så vi la 80 000 på det. Det hadde høljregnet i flere uker men 30 cm ned var jorda helt tørr. Her har det aldri rent noe vann konstaterte entreprenøren. Visst fikk vi 2-4 grader varmere i kjelleren men det som løste problemet var fliser, silikatmaling noen panelovner og en avfukter. Det er åpent opp også siden inngangen var i kjelleren så varm luft kom ned, ble avkjølt og skapte fukt.
Takk for all inspirasjon!
Nå føles det helt klart at jeg skal ha klinkers i kjelleren, lettstelt og pent! Derimot er jeg ikke helt solgt på å flislegge veggene, selv om det sikkert er ekstremt lettstelt. Å pusse veggene føles litt så som så med tanke på hvordan den pussede delen av kjelleren ser ut akkurat nå. Det vil jo rase ned igjen om et år eller så. Finnes det noe annet alternativ for veggene?
Når det gjelder gulvet, så er det delvis malt med maling som flasser. Antar at malingen må slipes bort før jeg legger klinkers?
Jeg var for øvrig i kontakt med Woods angående avfukteren jeg kjøpte på Elgiganten. Den er så ny at Woods ikke har rukket å oppdatere nettsiden sin.
Nå føles det helt klart at jeg skal ha klinkers i kjelleren, lettstelt og pent! Derimot er jeg ikke helt solgt på å flislegge veggene, selv om det sikkert er ekstremt lettstelt. Å pusse veggene føles litt så som så med tanke på hvordan den pussede delen av kjelleren ser ut akkurat nå. Det vil jo rase ned igjen om et år eller så. Finnes det noe annet alternativ for veggene?
Når det gjelder gulvet, så er det delvis malt med maling som flasser. Antar at malingen må slipes bort før jeg legger klinkers?
Jeg var for øvrig i kontakt med Woods angående avfukteren jeg kjøpte på Elgiganten. Den er så ny at Woods ikke har rukket å oppdatere nettsiden sin.
Spyl gulvet med en høytrykkspyler med stenmunnstykke. Det fjerner alt som sitter løst. Egner seg godt til disse prosjektene. Samme på veggene, og mine fliser har enda ikke falt ned etter nærmere ti år. Veggene hadde en del pussløsninger som jeg bare slengte i med litt pussbruk, trenger ikke være så nøye. Hvis ikke kan du flislegge halve veggen, opp til 1,2m og male resten. Blir pent og mindre arbeid.G Galten skrev:Takk for all inspirasjon!
Nå føles det solklart at jeg skal ha klinkers i kjelleren, lettstelt og pent! Derimot er jeg ikke helt solgt på å flislegge veggene, selv om det sikkert er ekstremt lett å vedlikeholde. Å pusse veggene føles så som så med tanke på hvordan den pussede delen av kjelleren ser ut akkurat nå. Det kommer sikkert til å rase ned igjen om et år. Finnes det noe annet alternativ for veggene?
Når det gjelder gulvet så er det delvis malt med maling som flasser. Antar at malingen må slipes bort før jeg legger klinkers?
Jeg var forresten i kontakt med Woods angående avfukteren jeg kjøpte på Elgiganten. Den er så ny at Woods ikke har rukket å oppdatere nettsiden sin.
om du begynner med avfukter og gulv kanskje du merker at veggene blir tørrere, om du ikke har masser av inntrengende markfukt, men da vet du jo det på den andre siden (dvs drenering) Om veggene tørker opp kan det føre til at mer puss løsner. Se hva som skjer. Ellers kanskje du kan male med silikatmaling på hva det nå enn er i dag. Litt maling er alltid hyggelig og lukten blir bedre enn med åpen betong
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
Når det gjelder slukene så kanskje man bør sjekke om de i det hele tatt er koblet til avløpet? Tidligere var det vel ikke så nøye, og slike gikk kanskje bare til en steinkiste.
De burde være tilkoblet, når skybruddet kom i 2014 sto vannet som fontener ut av gulvslukene!S Stefan1972 skrev:
En annen sak som kanskje ikke har med dette å gjøre: jeg har en underlig luke i gulvet i kjelleren. Åpner jeg den, er det et 50 cm dypt hull uten noe i. Bunnen er dekket av sand. Hva i all verden er det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
Jo men jeg tenkte om vannet likevel kom inn via andre veier om det nå regnet som det gjorde. Blir en gammel stenkista full så blir det vel det samme antar jeg?G Galten skrev:
Inntrengende markfukt er jo ikke det samme som at dreneringen må utbedres. Snarere at tettesjiktet, asfalten, på kjellerveggen er slutt. Drenering gjør ikke en dritt for markfukten, derimot om man har problemer med inntrengende vann.L Lane skrev:om du begynner med avfukter og gulv kanskje du merker at veggene blir tørrere, om du ikke har masser av inntrengende markfukt, men da vet du jo det på den andre siden (dvs drenering) Om veggene tørker opp kan det føre til at mer puss løsner. Se hva som skjer. Ellers kanskje du kan male med silikatfarge på hva det nå enn er i dag. Litt maling er alltid hyggelig og lukten blir bedre enn med åpen betong
Det har blitt en form for dreneringshysteri, alle såkalte besiktigelsesmenn hevder at så fort dreneringen, om det nå finnes noen i det hele tatt, er til årenes kommet så er den utslitt og skal byttes.
Men en gammel drenering, av teglrør, blir aldri utslitt. Og vanligvis ikke det som er problemet. Uten som jeg skrev i starten er det tettesjiktet som er slutt. Men det går like bra å tette på innsiden hevder jeg.
Du får vel foreta en arkeologisk utgravning i hullet, hvem vet hva som skjuler seg der.G Galten skrev:
Du har ingen tegninger på huset? Hvis ikke kan kommunen ha det i sine arkiver. Pleier å finnes info om hvordan man kan få en kopi av disse på kommunens hjemmeside.
Hvordan tetter man på innsiden, og finnes det noen andre risikoer med det?GoC skrev:
Inntrengende markfukt er jo ikke det samme som at dreneringen må utbedres. Snarere at tettesjiktet, asfalten, på kjellerveggen er utslitt. Drenering gjør ingenting for markfukten, derimot hvis man har problemer med inntrengende vann. Det har blitt en form for dreneringshysteri, alle såkalte besiktigelsesmenn hevder at så fort dreneringen, om den nå finnes i det hele tatt, er gammelt så er den utslitt og skal byttes. Men en gammel drenering, av tegelrør, blir aldri utslitt. Og vanligvis ikke det som er problemet. Uten som jeg skrev i starten er det tettesjiktet som er utslitt. Men det går like bra å tette på innsiden hevder jeg.
Jeg setter opp fliser. Det er vel ingen risiko med at en vegg av betonghullstein skulle være litt fuktig under bakkenivå. Betongen blir jo ikke ødelagt av å være fuktig. Jeg har også satt panel i en liten bod som skulle bli en badstue, men fikk funksjonen av vinlager en stund og nå lager for mine slalåmski. Der er veggene kledd med platonmatter og deretter spikerlekter og panel.G Galten skrev: