41.599 lest ·
31 svar
42k lest
31 svar
Pussmørtel A,B eller C
Takk for dine innlegg, jeg skal gi meg på min trapp her i uken og den ser omtrent like jævlig ut som din gjorde 😃slothy skrev:
Ble det noen pussing fra deg, hvordan ble det, noen lærdommer?
Ja, masse! Tusen, har totalt glemt bort å komme tilbake og takke de som svarte og hjalp. Jeg skal komme tilbake senere med eksakte produkter, men jeg gjorde slik.M Michel.t skrev:
Først banket jeg bort all puss skikkelig ordentlig. Tok nok i overkant og nesten ingen puss igjen på veggen, men det ble da også enklere. Jeg børstet av ordentlig med stålbørste. Et hull stort som en knyttneve reparerte jeg med Biltema reparasjonsmørtel (en pose om ett kg, herder veldig raskt så man skal være forberedt på å kjøre på).
Så hadde jeg kjøpt på Bauhaus, en mørtel som var en slags kombo, så jeg kunne bruke den til å først slammes (som filmjölk, kanskje enda løsere), og så bulkes.
Da blandet jeg til det tykkere og kastet det opp med backhand mot veggen som jeg hadde sett på Youtube. Det gikk i det store å bra, men tror det var for hardt (for lite vann) og for tykt lag (vel over en cm, kanskje to eller enda mer). En seksjon løsnet fra veggen som skinn på en overkokt pølse. Jeg skar bort det og mer og kjørte på med resten. Her lurer jeg på om et enkelt nett hadde hjulpet nok til å ikke måtte gjøre neste blanding. Etter å ha latt det tørke en stund testet jeg riveplate, men fant at det løsnet mer enn jeg var komfortabel med, så testet å bruke våt kost. Ble vel ok.
Etter at det hadde herdet noen dager, blandet jeg til samme mørtel, men løsere, og testet å kaste igjen. Det gikk bra, men hadde nok gjort det litt vel løst. Fylte igjen der det løsnet, og jevnet litt. Ventet litt lenger før jeg fikk på med riveplate, men da hadde jeg ventet for lenge, så det var steinhardt.
Siden det nå var ganske grovt og stygt, kjøpte jeg pussmørtel C i riktig fin størrelse (på gruskornene altså). Dette gikk bedre.
Så trenger dette å herde i et par måneder før man maler, så jeg har ikke før nylig malt. Prøvde å få Byggmax til å måle kuløren fra en prøve av pussen, men de hadde ingen sånn maskin. Biltema har mørkegrå sokkelfarge, men med litt gult i så den er for varm. Kjøpte en svart og en hvit og blandet i et separat kar til det stemte omtrent. Siden det var en egen vegg, trengte det ikke være eksakt. Kjørte med Biltemas primer, men vet ikke om det egentlig trengtes.
Malte først med bred pensel. Det trengtes to lag for dekningen, men ble flekkete. Da tok jeg en rulle og gikk over alt, så etter det ble det bra.
En lærdom utover det ovenfor er at pokker så skittent det blir. Både å blande (brukte mikserstav i bormaskin og blandet i 90L kar fra biltema) men også å jobbe med det. Nå har jeg på gulv og trappetrinn litt stygge kalkaktige rester som sitter hardt. Men, en annen dag. Kommer tilbake med bilder.
Klikk her for å svare