Lei for å skuffe dere, men det kom andre prosjekter i veien 😂 Pappas stygge verksted som man kan lukke døren til ble nedprioritert av designrådet.
Viktig lærdom for livet er at neste gang vi kjøper hus, kommer jeg til å begynne med verksted og garasje og alt slikt som gjør resten av jobben hyggeligere, men som ingen andre bryr seg om 😁
Nå har jeg akkurat lest igjennom hele tråden, og du har ikke pusset noe?.
Skandale i såfall.
Det fremgår ikke om du spøker eller ikke (mangler emojis)...? 🤔
Om du er seriøs, så kan det jo være så at TS har et liv. Noen ganger starter man en tråd for å forhøre seg om muligheter før man setter i gang et prosjekt, å kalle det en skandale føles noe overdrevet. Vi er mange som kan ha nytte av denne tråden uansett om TS har pusset noe eller ikke.
– Akkurat hva et forum er til for altså! 😀👌
Det fremgår ikke om du spøker eller ikke (mangler emojis)...? 🤔
Om du er seriøs, så kan det jo være sånn at TS har et liv. Noen ganger starter man en tråd for å forhøre seg om muligheter før man setter i gang et prosjekt, å kalle det for skandale føles litt overdrevet. Vi er mange som kan ha nytte av denne tråden uansett om TS har pusset noe eller ikke.
– Akkurat hva et forum er til for altså! 😀👌
Det hadde jo gått noen år, så det var ingen spøk.
Det var min personlige mening.
Dog kan jeg være enig i at min mening var litt overdrevet 😉.
Nå har jeg nettopp lest gjennom hele tråden, og du har ikke pusset noe?.
Skandale i så fall.
Nei, men jeg er enig....det er så stor skandale så du får nesten komme over og løse det for sånn her kan vi jo ikke ha det! Men hvil litt først, du har jo tross alt kjempet deg gjennom 20 innlegg.
Så også jeg finner denne tråden av en viss grunn . Pussen på kjellertrappen utendørs er i dårlig forfatning. Antakelig høy fuktpåkjenning da det er under bakkenivå og der takavvanningen kanskje drypper litt spillvann.
Min tanke er at:
fortsette å fjerne all løs puss og litt til, så slipe kantene på det som er igjen med vinkelsliper så det fester bedre.
Deretter slemme med grunningsmørtel A aka M10.
Deretter legge ut stokning/bulking med murmørtel B
til slutt enten type pussmørtel C, eller hoppe over det og male med sokkelfarge på murmørtelen. Ikke akkurat førsteprioritet denne trappen.
Hva tror dere om det? Høres det fornuftig ut? Selve hussokkelen er ok. Huset er fra 1951, men kjellertrappen ble bygd på 70-tallet da kjellergarasje ble omgjort til, tja, kjeller.
Jeg har forsøkt å forstå hvordan dette fungerer, og det er omtrent så langt jeg forstår hittil. Typ, mur-/stoknings-/pusse-mørtel er i utgangspunktet det samme men litt forskjellig for de har ulike formål. Grunningsmørtelen gir bedre feste for etterfølgende lag, særlig slik at underlaget suger likt (ellers vises f.eks. fugene gjennom senere). Klasse A/B/C angir styrkegrad der A er sterkest og C svakest. Man går fra sterkest innerst til svakest ytterst. Sterkest er ikke alltid best, da det også har større risiko for sprekker.
Kanskje disse produktene ville være passende? Begge er lavalkaliske, noe som hvis jeg forstår det riktig er bedre rent universelt (om det er nødvendig, er det et krav. Om det ikke er nødvendig, er det ikke en ulempe i hvert fall). Det virker som kjellertrappen min er bygget av lettbetongblokker, men jeg har jo ikke produsentens datablad fra 70-tallet, så jeg vet ikke om det _kreves_ lavalkalisk...
Jeg hadde kjørt weber 132, utstockningsbruk b.
Forvannet og grunnet med løs 132.
Stocket minst 2ganger med 132, og pusset med weber 133 tynt.
For fint utseende.
Jeg ville ha brukt weber 132, utstockningsbruk b.
Forvannet og grunnet med løs 132.
Stoket minst 2 ganger med 132, og pusset med weber 133 tynt.
For fint utseende.
De virker litt vanskeligere for meg å få tak i. Er det fordi de jeg lenket til er feil/uegnede, eller fordi webers er bedre eller du er mer kjent med dem? Bauhaus er jo alltid enkelt, finnes overalt... Takk for input!