Jeg skal pusse en "förrådsbunker" som har 17 kvm, der overflaten er av en grovere betong. Jeg vet at det finnes et spesielt navn på betongen men jeg kommer ikke på det akkurat nå. Jeg tenker å pusse 10mm (da overflaten er ganske ujevn) og har fulgt en beregning som jeg ikke er kjent med, og jeg tenkte å bruke denne sekken fra byggmax. Alternativt er å bruke Fasadbruk fra beijers eller å gå for pussbruk, også den fra beijers. Jeg brukte en formel som en bruker tipset om tidligere i en lignende tråd, og kom frem til følgende:

jeg har regnet ut at jeg trenger 13 sekker for 17 kvm med 10 mm lag puss, hva sier dere?

Kjøp flere enn du tror det går med, og returner det som blir til overs. Det blir alltid en del svinn når man pusser..

lajsiiwan skrev:
Kjøp flere enn du tror du trenger og returner det som blir til overs. Det blir alltid en del svinn når man pusser..
Materialet som bunkeren er laget av er grov støpebetong, hva egner seg best å bruke som puss i så fall? og hvilken primer bør man bruke?

Ja kjør på den fra byggmax! Trenger ikke å prime men slå på litt vann der du skal pusse så veggen ikke suger ut vannet så raskt fra pussen.

Nå avhenger det nok av hvor flink man er (jeg er amatør men jeg har dog pusset opp et par 100 kvadrat av forskjellige slag i karrieren iallfall). Skulle til og pusse en del av sokkelen på en stall hos mine foreldre, det var ikke spesielt morsomt. Betongen var veldig glatt etter formplywooden, og gulvet var støpt med ganske sterk betong, gutta som leverte sa noe i stil med "Jahaja, riktig bro-betong skal det være også", for at det skulle tåle slitasjen i stallen ordentlig.

Summen av det hele var at det nesten ble som å pusse på en glassplate, prøvde å prime en bit men det ble jo nesten enda verre, sugde absolutt ingenting og mørtelen hadde veldig vanskelig for å feste seg på den blanke overflaten. Siden den gang har jeg tatt det litt med ro med vanning og priming når jeg pusser på betong, iallfall så lenge betongen er relativt ny/av høyere kvalitet.

denne overflaten er grovt ujevn, og absolutt ikke noen brobetong :) men bunkeren er støpt i 1997, og har blitt utsatt for all form for vær siden da. Kan det ha påvirket betongen på noen måte som jeg må ta hensyn til?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.