Jeg holder på med kjelleren. Den har vært lektret med tre og fått fuktskader. Har dreneret om rundt hele huset og fått ut alt treverk. Kjelleren har nå stått ett år og tørket. Nå er neste steg å fikse pussen. Fargeprøve viser at tidligere eiere har malt alle vegger med silikatmaling. Innvendige vegger er fine, der trengs det bare å pusse igjen hull fra spiker. Tips på materiale? Ganske dype hull skal fylles. Ytterveggene har vært innplastet og jeg gjetter derfor fått mer skade. Har forstått at all løs puss må bort, men skal jeg også fjerne all maling? Øvre del av yttervegger, over bakken, sitter pussen hardt. Spørsmålet er, kan man pusse på silikatmaling? Siden veggen er så grov og ujevn, føles det enklest å pusse om hele veggen. Vanskelig å bare pusse der pussen har løsnet. Tips på puss? Kan man pusse hvilken som helst puss på gammel puss/mørtel? Arbeidet er gjort på 60-tallet. Er det best å levere inn puss/mørtel for testing for å se hva som er brukt og velge deretter?
Det kommer jo an på hvor viktig et kjempefint resultat er. Hvis du beholder den gamle, hardt sittende pussen og pusser nedenfor, vil du få en synlig skjøt. Dessuten bør den nye pussen være like hard/myk som den gamle, ellers vil du få sprekker. Men hvis den sitter hardt, er det et støvete arbeid å banke bort den (bruk P3-maske i så fall), og det blir noen sekker til søppelfyllingen. En borhammer med bred flatmeisel gjør jobben mye lettere. Hvis ytterveggen er leca eller betonghullstein, skal det vel fungere å pusse den om med vanlig C-bruk.
Ville reparert opp hullene med en C-bruk. Deretter pusse hele flatene med tynnpuss og glassfibernett. Får da en helhet. Ny vegg. (sto evo. Alt hayde)S Sakran skrev:Jeg holder på med kjelleren. Den har vært lektet med tre og fått fuktskade. Har drenert om rundt hele huset og fått ut alt treverk. Kjelleren har nå stått et år og tørket. Nå er neste steg å fikse pussen. Fargeprøve viser at tidligere eier har malt alle vegger med silikatmaling. Innervegger er fine, der trengs bare pusse igjen hull fra spiker. Tips på materiale? Ganske dype hull skal fylles. Ytterveggene har vært innplastet og jeg gjetter derfor fått mer skade. Har forstått at all løs puss må bort, men skal jeg også fjerne all maling? Øvre del av yttervegger, over bakken, sitter pussen hardt. Spørsmålet er, kan man pusse på silikatmaling? Siden veggen er så ujevn føles det enklest å pusse om hele veggen. Vanskelig å bare pusse der pussen har løsnet. Tips på puss? Kan man pusse hvilken puss som helst på gammel puss/mørtel? Arbeidet er gjort på 60-tallet. Er det best å levere inn puss/mørtel til test for å se hva som er brukt og velge deretter?
Klikk her for å svare