Hei,

Bor i en leilighet der bygget ble oppført i 1916. På et tidspunkt, sannsynligvis mellom 1980-1990, satte man inn nye innertak av gipsplater 20 cm under det opprinnelige taket. Sannsynligvis for å lette trekking av ny elektrisitet. Vi ønsker nå å forsøke å gjenvinne takhøyden, men finner selvsagt mange store skader i taket, vedlegger noen eksempler. Trenger forslag til hvordan, med hva, dette kan repareres. Etter å ha diskutert med elektriker er tanken å trekke elektrisitet i nye rør innfrest i taket. Vi forstår at det å gjenopprette taket totalt sett er en stor oppgave, men lurer på om det i det hele tatt er gjennomførbart. Vi har også forstått at det kan bli problemer når gamle innertak males med moderne maling. Kan noen fortelle mer?

MVH J K

Tak med stygge sprekker og synlige rør fra en leilighet fra 1916, potensielt skadet på 1980-1990-tallet ved installering av gipsplater. Ødelagt tak i gammel bygård, med synlige elektriske kabler og skader i gipsplater over vinduskarmen. Ødelagt tak fra 1916 med synlige skader og sprukne gipsplater, eksponerte ledninger og rør, klare for reparasjon etter diskusjon om elektriske løsninger.

Vi hadde nøyaktig samme situasjon med at vi fjernet et senket innertak og fant ødelagt puss under. Vi satte gipsplater direkte mot pussen og reparerte glipen som ble mellom gipsen og hulkillisten med gipsbruk og deretter slipte vi med et sammenrullet liggeunderlag med sandpapir rundt.

• Rom med nyinstallerte gipsplater i taket, synlig mellomrom mellom gips og vegg, arbeidsmaterialer og verktøy står langs veggene i rommet.
Om pussen sitter bra i stort så går det sikkert an å bredsparkle etter du har fikset større hull. Eller hva tenker forumet?

J
Jeg har reparert 2 tak som var omtrent like mishandlede. Det er sannsynligvis kalkpuss, det er ganske vanskelig å blande og få klissete slik at du kan kaste det på, få det til å feste og rive det av med en gang du pusser.

Jeg jukset og blandet i litt gipsmørtel, foreløpig har det holdt. Kjører man BARE gipsmørtel, føles det som at gipsen er veldig annerledes, og jeg er tvilende til hvor bra "skjøten" blir.

Å sette opp gips er antagelig "enklere" - jeg ville LIKEVEL ha reparert pussen først, fordi jeg tror pussen fungerer veldig bra som tetting mot trekk osv.

Dere må jo også på en eller annen måte løse all elektrisitet de har trukket. En måte er vel å hakke bort pussen i en kanal bred som rørene slik at du kan legge rørene inn i pussen, legge på puss over rørene, deretter sette gips.

Hvis huset beveger seg mye, tror jeg puss fungerer bedre enn gips.

I min kjeller har jeg i et rom med pusset tak satt opp gips, jeg reparerte først pussen. Så satte jeg den tynne glassfiberarmerte, fordi den er "lettere" og fremfor alt tynnere (jeg ville ikke miste så mye takhøyde da det er akkurat 2 m).

Jeg tror ikke på å "bare" sparkle, sparkel fungerer nok ikke på så tykke partier. Som jeg har tolket det, tørker sparkel, mens gips og kalkpuss "brenner".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.