Jeg skal reparere litt puss som har løsnet på vår skorstein på kjøkkenet. Da jeg fjernet litt løs puss, viste det seg at det er et hull på et sted. Går det an å fylle litt ekstra pussmørtel der, eller bør jeg fylle med betong eller lignende først?
Hvor gammelt er huset? Kan du smuldre opp pussen mellom fingrene så er det nok puss laget på kalkbruk og da bør du fortsette med det. Sement blir steinhardt og smuldrer ikke på samme måte.
Ingen betong der!
Puss på du bare. Eventuelt bruk netting for å unngå at det løsner igjen, det er med stor sannsynlighet sprekken som har forårsaket at både puss og murfuge har løsnet. Så kan man riktignok undre seg over hvorfor det har sprukket slik.
Huset er fra -62. Det går lett å smuldre opp mørtelen så da er det altså kalkmørtel? Da får jeg dra og bytte sekken med c-mørtel som jeg har kjøpt. Eller er det greit å blande om man er mindre nøye? Jeg skal uansett tapetsere veggen etterpå så forskjeller i struktur og lignende skal uansett sparkles bort.
Akkurat den steinen på bildet tetter igjen hullet mellom den åpne peisen til venstre og murpipa til høyre. Siden det ikke er en bærende del så ble den raden antagelig litt sleivete montert.
Man skal aldri blande ulike typer puss, men er man mindre nøye er jeg overbevist om at det vil funke med c-bruk for den der lille flaten
Det har ikke med strukturen å gjøre, men at du risikerer at sementpussen beveger seg annerledes og sprekker eller skjærer løs kalkpussen fra veggen.
Nå er det pusset og klart.
Fy så kronglete, bøkete og elendig det var. Vanskelig å få heft synes jeg, og enda verre å prøve å dra av pussen så den kom i liv med resten. Jeg hadde forventet noe i stil med tykt eller grovt sparkel, men det var jo helt feil antagelse.
Jeg setter en slant på at om to dager er jeg tilbake her og gråter fordi all puss har falt ned.
Fy så kronglete, bøkete og elendig det var. Vanskelig å få vedheft synes jeg og enda verre å prøve å dra av pussen så den kom i liv med resten. Jeg hadde forventet meg noe i stil med tykt eller grovt sparkel men det var jo helt feil antagelse.
Feil teknikk
Om du vil ha noe som fungerer litt mer som sparkel kan jeg tipse om å bruke gipsputs neste gang.
Men resultatet ble jo topp!
Mjo.
For en gangs skyld kan jeg vel ta på meg at det er min dyktighet som mangler. Men ikke fortell kona mi at jeg innrømmer sånt.
Kan vel nevne at jeg dro til byggevarehandelen og byttet til kalkbruk så det er bare min feil om det faller ned. Om noen dager når det har tørket, tenkte jeg å sette opp renoveringstapet så jeg kan finsparkle de siste ujevnhetene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.