8.596 lest ·
26 svar
9k lest
26 svar
Problem! Sprekk i hele veggen bak TV-en!
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Uansett om du kan fikse det med sparkel og maling, så vil det trolig sprekke igjen, en renoveringsgips løser dette problemet. Veggen holder og det er mer kosmetisk at det er stygt med sprekken. Har man en sprekkangivelse så kommer den ofte tilbake når huset beveger seg.
Okei, jeg er litt usikker på hva begrepet pusset innebærer om jeg skal være ærlig.Jan-Å skrev:Hm nä Du misforsto ikke. Kanskje tenkte jeg feil :S Men veggen er vel pusset? I så fall tenkte jeg at sprekken er i pussen, lettbetongveggen har beveget seg, noe som sprenger pussen på begge sider, men steinene er hele og sitter sammen med mørtel og armering.
Jeg oppfattet sprekkene som loddrette men bildene viser for så vidt sprekken både som horisontal og loddrett. Har det sprukket loddrett som jeg trodde, må jo steinene ha sprukket hele veien, noe jeg holdt for usannsynlig. En horisontal sprekk derimot kan følge skjøten mellom 2 rader stein og da kan selvfølgelig mørtelen ha sprukket rett gjennom veggen. :O
Det er en lettbetongvegg som er sparklet på den ene siden slik at det har blitt som en overflate av puss (sparkel).
På den andre siden så er veggen ikke bearbeidet ennå, så der er det ren lettbetongoverflate foreløpig.
Sprekk er loddrett.
Havsutsikt skrev:
Sprekken er ganske liten så det er knapt at man ser den om man ikke ser etter den.
Så er det et gammelt hus med betongvegger, alle håndverkere som har vært her har påpekt at veggene sannsynligvis knapt kommer til å bevege seg mer.
Pusset er veggen når man har "kledd" den med pussmørtel, et lag med mørtel som gir en glatt overflate på murede vegger. Men jeg kanskje er helt ute å sykler her? er ikke veggen murt av lettbetongstein?
Om veggen er støpt i ett stykke så burde armeringen holde sammen veggen selv om betongen har sprukket. Det pleier generelt å være vanskelig å få sprekker til å forsvinne ved å sparkle dem igjen, jeg ville satt en gipsplate om det var viktig å sikkert skjule sprekken.
Om veggen er støpt i ett stykke så burde armeringen holde sammen veggen selv om betongen har sprukket. Det pleier generelt å være vanskelig å få sprekker til å forsvinne ved å sparkle dem igjen, jeg ville satt en gipsplate om det var viktig å sikkert skjule sprekken.
Nja, murt og murt vet jeg ikke om den er. Det er en vanlig lettbetongvegg helt enkelt. :|Jan-Å skrev:Pusset er veggen når man har "kledd" den med pussmørtel, et lag med mørtel som gir en glatt overflate på murte vegger. Men jeg er kanskje helt ute og sykler her? er ikke veggen murt av lettbetongstein?
Om veggen er støpt i ett stykke så burde armeringen holde sammen veggen selv om betongen har sprukket. Det pleier generelt å være vanskelig å få sprekker til å forsvinne ved å sparkle igjen dem, jeg ville satt opp en gipsplate om det var viktig å sikkert skjule sprekken.
Formodentlig det du beskriver som støpt i ett stykke.
Veggen består sannsynligvis av lettbetongblokker. De er i ett stykke fra gulv til tak og hvis jeg ikke husker feil 60 cm bred. En mulig forklaring kan være at du har boret og plugget for nær skjøten mellom blokkene. (Spesielt siden sprekken virker så rett). Det pleier ikke å være puss på disse veggene. Det trengs ikke, muligens litt sparkel i skjøtene. kamilenski´s forslag med gjennomgående bolter og skiver er veldig bra,
Da har jeg lært meg det også d^_^b beklager TS om jeg har rotet til livet ditt litt :blushing:JanneL skrev:Veggen består antagelig av lettbetongblokker. De er i ett stykke fra gulv til tak og hvis jeg ikke husker feil 60 cm brede. En mulig forklaring kan være at du har boret og plugget for nær skjøten mellom blokkene. (Spesielt siden sprekken virker så rett). Det pleier ikke å være puss på disse veggene. Det er ikke nødvendig, muligens litt sparkel i skjøtene. kamilenski´s forslag med gjennomgående bolter og skiver er veldig bra,
Hvordan er blokkene festet i gulv/tak? armering eller med mørtel eller hva? :S
Høres ut som om det har sprukket mellom blokkene i så fall.
Løfter tråden litt.
Jeg er ikke lenger bekymret for veggens eksistens.
Den ene siden av sprekken har jeg armert med remse og sparklet i forbindelse med at hele veggen ble helsparklet, der er alt i orden!
Den andre siden er derimot i stuen, og der er alt klart, der vil jeg ikke gjøre noe avansert.
Hvordan lager man en enkel løsning for å skjule sprekken slik at den ikke kommer tilbake?
Snakket med en maler som mente at man skulle ta et tynt lag latexfugemasse og så "punktmale" over, hvordan høres det ut?
Jeg er ikke lenger bekymret for veggens eksistens.
Den ene siden av sprekken har jeg armert med remse og sparklet i forbindelse med at hele veggen ble helsparklet, der er alt i orden!
Den andre siden er derimot i stuen, og der er alt klart, der vil jeg ikke gjøre noe avansert.
Hvordan lager man en enkel løsning for å skjule sprekken slik at den ikke kommer tilbake?
Snakket med en maler som mente at man skulle ta et tynt lag latexfugemasse og så "punktmale" over, hvordan høres det ut?
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Akkurat som det høres ut, litt småjuks, syns det ikke så finnes det ikke. Risikoen er at den kommer tilbake.savio skrev:Løfter tråden litt.
Jeg er ikke lenger bekymret for veggens eksistens. Den ene siden av sprekken har jeg armert med remse og sparklet i forbindelse med at hele veggen ble bredsparklet, der er alt i orden!
Den andre siden er dog i stuen og der er alt klart, der vil jeg ikke gjøre noe avansert. Hvordan gjør man en smidig løsning for å skjule sprekken så den ikke kommer tilbake?
Snakket med en maler som mente at man skulle ta et tynt lag latexfug og så "punktmale" over, hvordan høres det ut?
Klikk her for å svare