8.594 lest ·
26 svar
9k lest
26 svar
Problem! Sprekk i hele veggen bak TV-en!
Vi satte opp vegg-tvn på veggen for noen uker siden. Veggen er tynn (7-8 cm vil jeg tro) og av lettbetong. Etter mange tips og råd satte vi så opp tvn med hjelp av lettbetongplugg og skruer for formålet. Tvn satt bra og ingen problemer syntes.
I dag, når vi renoverer i rommet på den andre siden av veggen, ser vi at skruene nesten har gått helt igjennom til den andre siden, og en sprekk har oppstått fra gulv til tak.
Sprekken synes nå også på tv-ens side, noe som jo gjør meg litt nervøs. Kan veggen rase? Kan tvn rase? Kan man styrke veggen på noe vis? Det skal nevnes at vi nå tok ned tvn for sikkerhets skyld, den veier dog kun rundt 23 kg, så det er på ingen måte noen tungvekter.
Dette oppstod da vi pent tok ned litt tapet i rommet på den andre siden av tv-en. Estetisk er det ikke noe problem da jeg sikkert kan sparkle igjen sprekken og male over.
Legger ved bilder av elendigheten. Bildene med hvit vegg er rommet hvor tvn henger, de resterende bildene er fra rommet på den andre siden.
I dag, når vi renoverer i rommet på den andre siden av veggen, ser vi at skruene nesten har gått helt igjennom til den andre siden, og en sprekk har oppstått fra gulv til tak.
Sprekken synes nå også på tv-ens side, noe som jo gjør meg litt nervøs. Kan veggen rase? Kan tvn rase? Kan man styrke veggen på noe vis? Det skal nevnes at vi nå tok ned tvn for sikkerhets skyld, den veier dog kun rundt 23 kg, så det er på ingen måte noen tungvekter.
Dette oppstod da vi pent tok ned litt tapet i rommet på den andre siden av tv-en. Estetisk er det ikke noe problem da jeg sikkert kan sparkle igjen sprekken og male over.
Legger ved bilder av elendigheten. Bildene med hvit vegg er rommet hvor tvn henger, de resterende bildene er fra rommet på den andre siden.
Nå er det vanskelig å si, men, fra hva man ser på bildene så er det nok ingen risiko for at veggen kommer til å rase, lettest er jo å se det på stedet. Virker de løse, pluggene du satte fast for å henge opp TV-en, limte du også pluggen da du dro den inn?
Vil man få en pen overflate og løse det på en enkel måte, ville det vært å lime fast en bit gips, med PL400-lim f.eks., for å slippe alt arbeidet med å få til overflaten. Men samtidig er det pent med malt puss også.
Vil man få en pen overflate og løse det på en enkel måte, ville det vært å lime fast en bit gips, med PL400-lim f.eks., for å slippe alt arbeidet med å få til overflaten. Men samtidig er det pent med malt puss også.
Sist redigert:
Pluggen virket som den satt godt når jeg satte dem inn, synes jeg. Jeg limte ikke pluggen nei.Richtmann skrev:Nå er det jo vanskelig å si, men ut fra bildene ser det ikke ut som om det er noen risiko for at veggen vil rase, det er lettest å se det på stedet.
Virker det som om pluggene du satte inn for å henge opp TV-en sitter løst, limte du også pluggene da du satte dem inn?
Vil man få en pen overflate og løse det enkelt, kunne det vært en idé å lime fast en gipsplate, med PL400 lim f.eks., for å slippe alt arbeidet med å få til overflaten.
Men samtidig er det pent med malt puss også.
Pen overflate tror jeg ikke er noe problem, jeg tror nesten at jeg i prinsippet kan male over sprekken bak TV-en, hvor det er viktigst at det ser bra ut.
Rommet bak TV-en skal bredsparkles, så der er det ikke noe problem å "gjemme" sprekken.
Så reparasjonsgips av estetiske grunner synes jeg ikke trengs.
Men du tror at veggen vil tåle en 23kg TV i fremtiden til tross for sprekken som har oppstått?
Veldig vanskelig å si, men ut fra bildene kan jeg ikke tenke meg at det skal være noen problemer i det hele tatt, da en slik vegg også er armert, og er jo ikke bare ren puss, kan iallfall ikke tenke meg noe annet.
Finnes det ingen risiko for at bare TV-en kan falle som du ser det?Richtmann skrev:
Hvorvidt den er armert eller ikke vet jeg ikke, men det er veldig mykt i veggen.
Når jeg skal skru noe i den veggen trenger jeg ikke å bruke bor, det holder med å trykke inn en skrutrekker så blir det hull.
Da er det egentlig opp til hvor godt pluggen sitter, føler man at den virker fast (antar det er mellom 2-4 plugger som du har hengt opp TVen på), og man fordeler vekten på de plugger, så blir det ikke så mye på hver plugg, men som sagt, føles pluggerne stabile og du kan stramme til uten at pluggen virker som den vil skyte ut som de gjør når de er løse, så bør det jo ikke være noen problemer.
Så er det viktig å bruke riktig type plugg også, er det porøst er plugger med ekstra store "vinger" litt bedre, og man kan også lime dem med for eksempel pl400, da kan man være sikker.
Så er det viktig å bruke riktig type plugg også, er det porøst er plugger med ekstra store "vinger" litt bedre, og man kan også lime dem med for eksempel pl400, da kan man være sikker.
Vil man føle seg 100% sikker kan man bruke gjengestang. Bor hullene rett gjennom og forsenk gjengestangen med mutter og skive. Sparkle inn. Så kan du nok henge en 50 kg TV der. Vil du henge enda mer, plasser en større plate bakfra. Type hullplate.
Edit. Veggen holder.
Edit. Veggen holder.
Sist redigert:
Fin EDIT derkamilenski skrev:
Har hørt med en snekker som har vært i huset tidligere. Han sa at det var rikelig med armering i veggen, så det bør ikke være noe problem.
Han sa at man kunne ta ut pluggen, lime og sette i nye plugger.
Men samtidig så er jeg redd for at hullene utvides for mye, så de blir dårligere, så jeg tror jeg lar være å gjøre noe som helst.
TVen får henge.
høres ikke bra ut.... som en pusset gipsplate?savio skrev:
Sist redigert av en moderator:
Usikker på hvordan en pusset gipsplate er, men det er ingen problem å lage hull i min lettbetong med meisel iallfall.gaia skrev:
Synes dere forresten at jeg skal skru ut skruene, fylle pluggen med PL400 og skru inn igjen, la det tørke og så opp med tv-en?
Vi har hengt en 42-tommer i lettbetongvegg med 4 franskskruer i fischerplugg, sitter som f-n og kommer aldri til å falle ned. Dessuten et feste der man kan vippe ut plasman 90 grader mot veggen, noe som blir en rimelig vektstang.
Sprekken er vel i pussen, ikke i lettbetongsteinveggen?
Sprekken er vel i pussen, ikke i lettbetongsteinveggen?
Sprekken er altså rett igjennom veggen siden man ser den fra begge sider av veggen.Jan-Å skrev:
Eller misforstår jeg spørsmålet ditt?
Hm, nei du misforsto ikke. Kanskje tenkte jeg feil :S Men veggen er vel pusset? I så fall tenkte jeg at sprekken er i pussen, lettbetongveggen har bevegd seg som sprekker pussen på begge sider, men steinene er hele og sitter sammen med mørtel og armering.savio skrev:
Jeg oppfattet sprekkene som loddrette, men bildene viser for så vidt sprekken både som horisontal og loddrett. Hvis det har sprukket loddrett som jeg trodde, så må jo steinene ha sprukket hele veien, noe jeg anså som usannsynlig. En horisontal sprekk derimot kan følge fugen mellom 2 rader stein, og da kan selvsagt mørtelen ha sprukket rett gjennom veggen. :O