Setter kalsiumsilikatplater der røkrør skal løpe fra en toppmontert vedovn. Har noen forslag til hvilken primer man kan bruke som tåler varme? Platene skal deretter pusses. På baksiden har jeg brukt Byggmax's "primer puss og betong". Den eneste primeren jeg finner som er varmetålig er Promat's Promafour Primer. Den eneste i Sverige som jeg har funnet som selger er PBS.nu, men de er så urimelig dyre.
https://www.pbs.nu/sv/skorstenar/br...MIi72buKCDhAMVlBiiAx1y4wGdEAQYAiABEgIz9vD_BwE
https://www.pbs.nu/sv/skorstenar/br...MIi72buKCDhAMVlBiiAx1y4wGdEAQYAiABEgIz9vD_BwE
Funnet noe mer rimelig i pris?
Nei, jeg brukte samme primer på begge sider, gikk bra, hørte med forskjellige firmaer og samtlige var sikre på at det skulle gå bra. Den peisbutikken som bygde opp en vegg av kalciumsilikatplater i vår stue brukte Webers Gypsum som primer, peis samt halvmeter rør mot den veggen, gått helt supert så her to år senere, ingen tegn på noen rariteter, fyrer nesten året rundt i den peisen.
Ser jo bra ut!
Jeg måtte gå på følelse og har gjort et forsøk uten primer.
Har bare en liten platte i taket over saunaen, og det er mest for at den skal få en annen farge, så et jevnt pusslag er ikke det viktigste.
Her er den på bilde hvor jeg ennå ikke har pusset sidene.
Jeg var ganske raus med fukten i noen døgn, og da ser det ut til at pussen har satt seg bra... så får vi se hvordan den holder.
Jeg måtte gå på følelse og har gjort et forsøk uten primer.
Har bare en liten platte i taket over saunaen, og det er mest for at den skal få en annen farge, så et jevnt pusslag er ikke det viktigste.
Her er den på bilde hvor jeg ennå ikke har pusset sidene.
Jeg var ganske raus med fukten i noen døgn, og da ser det ut til at pussen har satt seg bra... så får vi se hvordan den holder.
Klikk her for å svare





