Hei!

Vi holder på med å innrede loftet. Skal diffspærren gå "rundt siste regelen" og inn mellom vinduet og regelen?
1cm spalte rundt vinduet som skal tettes fra innsiden, skal plasten følge med inn eller er det nok at den går frem til siste regelen?

Mvh Mika

Skal ikke sverge på hva som er riktig men jeg har både gjort som du nevner på enkelte vinduer og på andre har jeg stiftet fast plasten på vinduskarmen

Du trenger ikke krølle plasten rundt reglen, stift den bare fast på reglen, men det er klart - om du stifter den i vinduskarmen etter du har isolert, burde huset bli litt tettere ved trykktesting.

Mikael_L
Plast til de lektene som omgir vinduskarmen, veldig passende å i tillegg brette rundt kanten noen få cm hvis det går, stift der. Målet er at det skal være lufttett mellom plasten og lekten, sett litt tape eller latex der det virker nødvendig.

Deretter trykker du inn en bunnfyllingslist mellom lektene og karmen, innenfra. Til slutt så legger du lateksfug så det blir tett mellom karm og lekt. Drev utenfra, eller innenfra før bunnfyllingslisten settes på plass.

Hvis du har gjort det riktig så er det hele tett, dampsperren går over via lateksfugen til karmen = tett (på innsiden av veggen). Jeg er ganske sikker på at det ikke spiller noen spesiell rolle om du har litt ikke-overplastet trelekt, for det slipper ikke forbi noen luft der uansett.

Rop ut hvis jeg er helt på villspor !!! ;)

Det er du nok ikke - jeg er enig med deg. .!

Vi gjør også akkurat som du beskriver - selv om det sikkert er enda litt bedre om plasten går forbi fogen også og altså beskytter også reglen. Men hallo - noen måte får det jo være.. :)

Mikael_L
Enig, aller best er nok om latexfugen går mot plasten, men om det er veldig besværlig å oppnå på et sted så tror jeg man kan la være med god samvittighet. Men viktig er det at det ikke blir et virkelig "lufthull" noen steder. For om inneluften kan strømme ut et sted er risikoen stor for å få så høy luftfuktighet der at det begynner å mugne med tiden.

Mikael_L skrev:
Så trykker du inn en botningslist mellom stenderne og karmen, innenfra. Til slutt bruker du latexfuging for å gjøre det tett mellom karm og stender. Drev utenfra, eller innenfra før botningslisten settes på plass.
Hei igjen!

Isover har ferdige ruller med "drev material", riktignok betaler man ganske dyrt for det, men den fungerer slik:

1. "Vanlig isoleringsmateriale" i ca 5 cm brede bånd
2. En annen rulle som er innpakket i plast og skal settes inn sist (fra innsiden sett).

Tanken med den andre rullen er vel å tette mellom stenderen og vinduet, siden den er innpakket i plast holder den også tett. Tar denne teknikken bort meningen med eventuell latexfuging?
Hvis ikke, skal vel botningslisten inn etter det innpakkede isoleringsmaterialet, til slutt latexfugen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.