Skal fatte meg kort.
Hus bygget -67, 95mm isolasjon. Krypkjeller, kaldloft.
Har revet innertaket og all gammel isolasjon er borte. En yttervegg skal bygges om (langsiden) pga skade.
Spørsmålet gjelder. Plast eller en "smart duk" altså en diffusjonsåpen duk som slipper gjennom fuktighet avhengig av temperatur. Siste beskjed fra sprøyteisoleringsfirmaet var 40mm løsull(glass) med denne smarte duken fra isola på loftet. Tanken var å bevisst ikke isolere loftet for mye slik at minimal varme slipper opp (låter klokt). Ytterveggen som skal bygges om planlegges å plastes. Dermed har alle andre vegger vindsperre siden -67. FTX skal også installeres fremover. Varmesystem vannbåren gulvvarme i hele huset. Altså vil ikke alle yttervegger få ny plast. Det som skal bygges om er en yttervegg langsiden samt innertak.
Hva hadde dere gjort? Plast eller duk? Ulike skoler her og jeg blir ikke klok når jeg leser meg opp.
/charl
Hus bygget -67, 95mm isolasjon. Krypkjeller, kaldloft.
Har revet innertaket og all gammel isolasjon er borte. En yttervegg skal bygges om (langsiden) pga skade.
Spørsmålet gjelder. Plast eller en "smart duk" altså en diffusjonsåpen duk som slipper gjennom fuktighet avhengig av temperatur. Siste beskjed fra sprøyteisoleringsfirmaet var 40mm løsull(glass) med denne smarte duken fra isola på loftet. Tanken var å bevisst ikke isolere loftet for mye slik at minimal varme slipper opp (låter klokt). Ytterveggen som skal bygges om planlegges å plastes. Dermed har alle andre vegger vindsperre siden -67. FTX skal også installeres fremover. Varmesystem vannbåren gulvvarme i hele huset. Altså vil ikke alle yttervegger få ny plast. Det som skal bygges om er en yttervegg langsiden samt innertak.
Hva hadde dere gjort? Plast eller duk? Ulike skoler her og jeg blir ikke klok når jeg leser meg opp.
/charl
Med såpass mye isolasjon vil det være kaldt på loftet, og da er det viktig at ingen fuktighet trenger opp fra boligen. Bruk en tett diffusjonssperre.
For øvrig er den smarte dampsperren også laget av plast...
For øvrig er den smarte dampsperren også laget av plast...
useless skrev:
Så risikoen for fukt/mugg er dermed mindre med plast. Det føles jo tryggere. Dessuten billigere med plast.
Så er det. Årsaken til at man pleier å si at man ikke skal bruke plast i gamle hus er fordi det ofte er vanskelig å få tett overalt, og da risikerer man økt fuktbelastning der det mangler plast. I praksis spiller det ingen rolle om man bruker diffusjonsåpen duk eller diffusjonstett plast. Det er ikke diffusjon som ligger bak fuktproblemer på gamle loft. Det er konveksjon.C charl_6 skrev:
Så sørg for å få det så tett du bare kan og bruk hvilket produkt du vil til det. Duk, plast eller papir. Men sørg for at den er tett og punkter den så lite som bare mulig.
takk for din tydelighet. Lener meg mot plast faktisk.V vectrex skrev:Så er det. Årsaken til at man pleier å si at man ikke skal bruke plast i gamle hus er fordi det vanligvis er vanskelig å få tett overalt, og da risikerer man økt fuktbelastning der det mangler plast. I praksis så spiller det ingen rolle om man bruker diffusjonsåpen duk eller diffusjonstett plast. Det er ikke diffusjon som ligger bak fuktproblemer på gamle loft. Det er konveksjon.
Så sørg for å få så tett du bare kan og bruk hvilket produkt du vil til det. Duk, plast eller papp. Men sørg for at den er tett og punkter den så lite som bare er mulig.
Ja. FTX skal installeres.useless skrev:
Hva sier du om ventilasjon av kaldloft? Leste nettopp på Ljungby fuktkontroll at for mye ventilasjon av loft kan være skadelig, spesielt hvis man øker isolasjonen. Hos meg er det ventilasjonsåpninger ved hver takfot en liten spalte, 28 stk, samt et ventilasjonsgitter ca 200x200mm ved hver kortside av huset. Tenkte å sette luftspaltskiver ved hver takfot, men vil dermed få vanskelig med å kontrollere ventilasjonen hvis jeg gjør det. Hvordan resonnerer du rundt dette?
Klikk her for å svare