Skal fatte meg kort.
Hus bygget -67, 95mm isolasjon. Krypkjeller, kaldloft.

Har revet innertaket og all gammel isolasjon er borte. En yttervegg skal bygges om (langsiden) pga skade.

Spørsmålet gjelder. Plast eller en "smart duk" altså en diffusjonsåpen duk som slipper gjennom fuktighet avhengig av temperatur. Siste beskjed fra sprøyteisoleringsfirmaet var 40mm løsull(glass) med denne smarte duken fra isola på loftet. Tanken var å bevisst ikke isolere loftet for mye slik at minimal varme slipper opp (låter klokt). Ytterveggen som skal bygges om planlegges å plastes. Dermed har alle andre vegger vindsperre siden -67. FTX skal også installeres fremover. Varmesystem vannbåren gulvvarme i hele huset. Altså vil ikke alle yttervegger få ny plast. Det som skal bygges om er en yttervegg langsiden samt innertak.

Hva hadde dere gjort? Plast eller duk? Ulike skoler her og jeg blir ikke klok når jeg leser meg opp.

/charl
 
Skipp plasten bortsett fra kanskje i baderomstaket som bør være tett.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skipp plasten bortsett fra kanskje i baderomstaket som bør være tett.
Hei!
Takk for svar. Du mener å droppe plasten helt i innertak og yttervegg. Men hvorfor plast i badet? Kan jo like godt male innertaket med våtromssperre?
 
Ja, kjør dampbrems ellers. Du vil ikke ha fukt opp på loftet så derfor er plasten bra for skjøter typ der vegg møter tak.
 
Mener du virkelig 40mm isolering totalt i taket? Det er veldig lite. Antar at du mener 40cm, noe som virker mer rimelig?
 
V vectrex skrev:
Mener du virkelig 40mm isolasjon totalt i taket? Det er veldig lite. Antar at du mener 40cm som virker mer rimelig?
haha jeg mener selvfølgelig 400mm altså 40cm. Beklager for det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, kjør dampbrems ellers. Du vil ikke ha fukt opp på loftet så derfor er plasten bra for skjøter typ der vegg møter tak.
tenker du kun på våtrom nå? forstår ikke hvorfor jeg skal dekke skjøtene der vegg møter tak med plast og resten med en duk av ny moderne kvalitet.
 
Med såpass mye isolasjon vil det være kaldt på loftet, og da er det viktig at ingen fuktighet trenger opp fra boligen. Bruk en tett diffusjonssperre.

For øvrig er den smarte dampsperren også laget av plast...
 
  • Liker
Rabbithole
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med så pass mye isolasjon kommer det til å være kaldt på loftet, og da er det viktig at ingen fukt trenger opp fra boligen. Kjør med tett dampsperre.
.

For øvrig er den smarte dampbremsen også laget av plast...


Så risikoen for fukt/mugg er dermed mindre med plast. Det føles jo tryggere. Dessuten billigere med plast.
 
C charl_6 skrev:
Så risikoen for fukt/mugg er således mindre med plast. Det føles jo tryggere. Dessuten billigere med plast
Så er det. Årsaken til at man pleier å si at man ikke skal bruke plast i gamle hus er fordi det ofte er vanskelig å få tett overalt, og da risikerer man økt fuktbelastning der det mangler plast. I praksis spiller det ingen rolle om man bruker diffusjonsåpen duk eller diffusjonstett plast. Det er ikke diffusjon som ligger bak fuktproblemer på gamle loft. Det er konveksjon.

Så sørg for å få det så tett du bare kan og bruk hvilket produkt du vil til det. Duk, plast eller papir. Men sørg for at den er tett og punkter den så lite som bare mulig.
 
V vectrex skrev:
Så er det. Årsaken til at man pleier å si at man ikke skal bruke plast i gamle hus er fordi det vanligvis er vanskelig å få tett overalt, og da risikerer man økt fuktbelastning der det mangler plast. I praksis så spiller det ingen rolle om man bruker diffusjonsåpen duk eller diffusjonstett plast. Det er ikke diffusjon som ligger bak fuktproblemer på gamle loft. Det er konveksjon.

Så sørg for å få så tett du bare kan og bruk hvilket produkt du vil til det. Duk, plast eller papp. Men sørg for at den er tett og punkter den så lite som bare er mulig.
takk for din tydelighet. Lener meg mot plast faktisk.
 
Og sørg for å ha fungerende ventilasjon.
 
useless useless skrev:
Og sørg for å ha fungerende ventilasjon.
Ja. FTX skal installeres.
Hva sier du om ventilasjon av kaldloft? Leste nettopp på Ljungby fuktkontroll at for mye ventilasjon av loft kan være skadelig, spesielt hvis man øker isolasjonen. Hos meg er det ventilasjonsåpninger ved hver takfot en liten spalte, 28 stk, samt et ventilasjonsgitter ca 200x200mm ved hver kortside av huset. Tenkte å sette luftspaltskiver ved hver takfot, men vil dermed få vanskelig med å kontrollere ventilasjonen hvis jeg gjør det. Hvordan resonnerer du rundt dette?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.