Mikael_L Mikael_L skrev:
90x90 er en OK vendeplass.

Litt avhengig av annen utforming rundt om kan det begrense litt hvor store ting man kan få opp/ned gjennom trappen.
Men dette gjelder jo en L-trapp også.

Man kan jo se den der 90x90 plassen som et repos også, og det er jo vanlig å ha samme side som trappebredde på reposene i vanlige trapper i småhus.
Ja og det er på den måten jeg har tenkt. Jeg har forsøkt å google etter regler å forholde seg til ang. akkurat plassen foran trappen, uten å egentlig finne noe. Litt derfor jeg postet et innlegg her.

Gøy at så mange engasjerer seg :)

Mikael_L
Når jeg selv rodde i dette for et antall år siden så tror jeg at jeg fant noen regler.
Det store spørsmålet er om jeg kan finne det igjen i dag.

Men det var regler og tommelfingerregler om høyde så man ikke slår hodet, ulike bredder, hvor man regner gangløpet, ...
Ja diverse ting, og størrelse på hvileplan og vendeplan burde vært med.

Men jeg føler meg ganske sikker på at det holder med samme dybde som trappens bredde.
Spørsmålet er vel mer om du kan stjele en ekstra dm oppe og nede og bruke til å få en mer lettgått trapp.

Liksom Mikael_L anser jeg at 90x90 er OK som snuplass under forutsetning at det tilsvarer en åpning på siden som mangler dør. Jeg tror ikke det finnes definitive regler på dette annet enn at en trapp i eneboliger må være minst 90 cm bred. Derimot synes jeg, i likhet med Åsa Lund og Mikael_L, at det er en uegnet løsning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.